PDA

Se full versjon : Jan Guillou - Ondskapen

Hrafn
16-01-2004, 01:21
Ondskapen

Etter nettopp nå ha sett filmen som er basert på boken ble jeg veldig tankefull, og minnene gikk tilbake til da jeg leste boken. Både film og bok er så absolutt verdt å få med seg, men som vanlig er nok boken best - da den får med seg ganske mange fler nyanser.

For de som ikke har lest boken eller sett filmen kan jeg gi en kort oversikt over hva boken inneholder:
Det handler om en gutt som vokser opp hos sin mor og stefar i stockholm, en gang på slutten av femtitallet. Gutten, Erik, blir ofte slått av stefaren som et ledd i hans "oppdragelse" - dette fører til at Erik blir en voldelig gutt som ofte havner i trøbbel og slosskamp. På grunn av flere hendelser av kriminell art blir Erik etterhvert utvist fra de almenne skoler og blir sent på internatskole. Hoveddelen av boken handler om det året Erik befinner seg på denne skolen. Boken går over temaer som sterke vennskap, ungdomstid, lojalitet, klasseforskjeller og undertrykkelse, arroganse, brutalitet, mobbing, mishandling, forbudt kjærlighet og mye mer og kanskje er det ondskap vi får et innblikk i.
Boken er etter min mening Guillou's beste, både litterært sett og også tematisk sett. Den skiller seg kraftig ut fra f.eks Hamilton-serien eller Tempelridder-bøkene. Den er svært livaktig, og dette skyldes nok trolig at boken er ganske selvbiografisk, og hovedpersonen omhandler Guillou selv, om hvordan han vokste opp med stefar som ga juling og kjeft, og om hans tid på internatskolen Solbacka (hvor det også forekom mishandling). Filmen er også verd å se, da den er ganske så tro til bokens stemning og handling, selv om altså noe mangler og en del nyanser faller bort. Mektige prestasjoner av debuterende og ukjente svenske skuespillere.

Jeg anbefaler alle som ikke har lest boken eller sett filmen om å gjøre dette, helst begge deler. Så vil jeg også innby til en liten litterær diskusjon:

Hva eller hvem er det som er Ondskapen slik Guillou fremstiller det? Det er mye å velge i. Hvordan forklarer Guillou ondskap, og hvilket syn har han på det?

Det er nok mye annet spennende å ta tak i når det gjelder denne historien, men jeg tviler vel egentlig litt på at det blir så mange svar på denne greia uansett.. =) Ihvertfall les og/eller se!
Og husk, det er lov å være uenig.

- Christian / Hrafn

Snesort
27-01-2004, 21:52
har nok hverken sett eller lest. hørt om den og sett klipp av filmen, men kunne tenkt meg å lest den. jan guillou er ikke så dum han, har begynt på 'arven etter arn'. lest den?

Hrafn
01-02-2004, 01:37
har nok ikke lest Arven enda, men som du ser ut av kommentaren min har jeg lest de bøkene som kommer før den (tempelridder-serien som altså er om Arn)

- Hrafn

Snesort
01-02-2004, 14:02
ville du rådet meg å lese dem først? er usikker på hvor mange det er av dem

Hrafn
01-02-2004, 16:17
jeg har jo ikke lest arven enda, så jeg vet ikke hvor viktig det er å ha lest tempelridderbøkene først, men vanligvis er det en fordel å få bøkene inni kronologisk rekkefølge. Dog, arven etter Arn handler jo ikke om Arn selv, såvidt jeg har skjønt.

Det er tre bøker i tempelridderserien:

Veien til Jerusalem
Tempelridderen
Riket ved veiens ende

Ganske gode bøker synes jeg.

- Hrafn

Anonymous
05-02-2004, 15:42
Jeg synes boka var fantastisk!Har ikke sett filmen enda,men skal helt klart se den!

Aina_TF
15-03-2004, 17:59
har aldri hørt om verken boka eller filmen, mulig jeg ikke er så flink til å følge med....

Lacuna
15-03-2004, 19:36
Jeg har sett filmen, syntes den er verd å se for de som ikke har sett den.

Anonymous
21-03-2004, 04:23
enig, en av de bedre filmene jeg har sett på lenge. 8)

Sylvian
25-05-2005, 13:49
Har ikke sett eller lest. Er det god lesing?

ludvig
26-05-2005, 13:25
Jepp.

SadEyes
26-05-2005, 15:32
filmen er knall.

scorpius_
12-06-2005, 17:24
har sett filmen, og synes selv den var ganske så oppskrytt.

-Lalaith
12-06-2005, 20:24
har ikke sett filmen fordi jeg skal lese boka først, og den står bak et par andre i ventelista akkurat nå.

kan noen fortelle meg hvorfor jeg akkurat nå bruker masse tid på å lese en lykkens datter av isabell alende? det er om mulig den mest forutsigbare boka jeg har lest på lenge!

Ayna
13-03-2006, 19:16
har lest boka og synes den var kjempe bra...

AZiD
16-01-2008, 13:17
ville du rådet meg å lese dem først? er usikker på hvor mange det er av dem
Når det gjelder arven etter Arn er det en frittstående bok. Man trenger ikke lese de andre bøkene for å kunne lese Arven etter Arn, men det kan gjøre historien litt lettere. Trilogien om Arn Magnusson er 3 bøker, og disse 4 bøkene, samt en bok som er skrevet etter Arven etter Arn som jeg har forstått er litt mer dokumentarisk utgjør dette historien fra og med Arns fødsel, og til og med dannelsen av riket Sverige, og sveriges første periode som et samlet rike:D

Og, for de som liker bøkene om Arn Magnusson, så er jo nå første bok spilt inn som film. Jeg syntes den var veldig bra:D De andre skal visstnok komme hakk i hæl, men alle burde lese bøkene først!

Om ondskapen vil jeg bare si at det er en genial bok! Jeg elsker historien. Jeg vil si at en del av det som Jan Guillou fremstiller som ondskapen er vår evne til å alltid vandre i våre foreldres fotspor, aldri kunne legge fra oss fortiden og menneskenes manglende evne til å kunne behandle hverandre med respekt.
For de som liker historien om Erik Ponti og Pierre Tanguy og vil vite hva som skjer videre anbefaler jeg Tyvenes Marked og den nyeste boka til Jan Guillou, Den indre fiende. Her er hovedpersonen Ewa Johnson, en politikvinne som gifter seg med den eventyriske Pierre Tanguy. Du får historieskildringer gjennom bøkene som forteller hva de 2 hovedpersonene i Ondskapen har foretatt seg siden boka sluttet:)

Jeg kan jo bringe noe mer til tråden... Noen som har lest bøkene om Carl Hamilton av Jan Guillou? Jeg har ikke kommet så langt som å begynne på de enda, er de å anbefale?