Se full versjon : Tid
Anonymous
13-12-2005, 12:15
Jeg sidder å funderer på hva tid egentlig er. Er det noen av dere som kan gi med en definisjon på hva TID er?
:?: :?: :?:
sure, beib:
I tid f1 (norr tíð)
1 det som følgjer suksessivt etter kvarandre; fenomen, hendingar og tilstandar i ein irreversibel prosess frå det som har vore, gjennom det som er no til det som kjem t-a går / det var som om t-a stod still / t-a fell lang / korte, fordrive t-a / det går over med t-a etter kvart / med t- og stunder før eller seinare
2 tidsrekning sann solt- / sommart- / austeuropeisk t-
3 del av døgnet dagt- / nattet- / i morgon på desse t-er / til alle t-er på døgnet støtt
4 tidspunkt, augeblink for t-a no / på same t- i same augeblink, samtidig / kva t- når / alt til si t- / dette er ikkje t-a for å krangle / det er t- for oss å gå / det er på t-e å gå / i rette t- / t-a er inne / snu i t-e før det er for seint / i t-e og utide / til t-er ein gong imellom / til alle t-er alltid / mi t- skal kome / før t-a før det er normalt el. rimeleg
5 tidsrom, stund (som noko varer) arbeidst- / kontort- / ha fri, vente ein times t- / det tek kort t-, tek si t- / det er lang t- sidan / bli avbroten heile t-a støtt, ofte / ho er her heile t-a utan avbrot / på ubestemt t- (til så) lenge / til evig t- utan å ta slutt / ha t- på seg, på noko / ha t-a for seg / ha dårleg, lita, god t- / det er berre t-a og vegen det er berre akkurat med tid (for å kome fram) / vi har inga t- å kaste bort / få, ha t- til / sjå, ta seg t- til noko(n) / gje, ta seg god t- ta det med ro / kaste bort, spille t-a / gje nokon t- til å bli ferdig / få t- på seg / det er stutt t- att / vinne t- / nytte, trekkje ut t-a / enno er det t- / t- er pengar / all den t- (det er slik eller slik) all den stund, så lenge (som) / på lang(e) t-(er) på lenge / vere kvitt noko(n) for lange, alle t-er
6 målt tidsrom (som noko varer) spelet- / vinnart- / ta t-a på noko(n) / ei god, sterk t- på 1500 m / fløyta gjekk for full t-
7 tidsalder, periode, epoke dyrt- / gamlet- / glanst- / velmaktst- / dei eldste t-er / frå alders t- / i gamle t-er / opp, ned gjennom t-ene / før i t-a, i si t- før i verda / i komande t-er / t-er skal kome / til, i dei siste t-er / den t-, den sorg / t-ene skiftar / på Kristi t- / i mi t- da eg var ung, da eg heldt på / i mi t- som formann / mi t- er over, forbi / (over)leve si t- / vere føre si t- / gå (tidleg) or, ut av t-a døy (ung) / ingen veit (leve)t-a si / slutte, gå mens t-a er god før det er for seint / det var t-er det! / all, heile si t- / i t-er som desse / vår teknifiserte t- / harde, tronge t-er / du slette t-! / t-a er mogen / følgje med i t-a / tankar i t-a / den viktigaste oppgåva for, i t-a / det går mot betre, lysare t-er / gode t-er konjunkturar / alle t-ers (beste) sjanse / vere alle t-ers vere heilt fin
8 tempus t-ene av verbet
Anonymous
13-12-2005, 13:07
Slik jeg ser det:
Det er to typer tid, men begge typene smelter sammen til en type.
type 1:
Slik vi forstår og oppfater tiden. Slik vi bruker den.
type 2:
Kjernen. Det som driver alt. Kan se på det som kjernen inni Tellus.
Så igrunn er det type 2 jeg lurer på.
Hva er tid type 2?? :P :D
Tid er ein illusjon skapt av menneska for å fatte eitt av mange konsept som i essens er for kompliserte til at vi skal forstå dei.
Tid er ein illusjon skapt av menneska for å fatte eitt av mange konsept som i essens er for kompliserte til at vi skal forstå dei.
det skulle jeg si. min replikk.
Anonymous
13-12-2005, 13:38
tid er noe som det alltid kommer mer av
no skulle eg til å berre skrive "w0rd", men eg tykkjer ikkje det blir rett i denne tråden. so:
http://en.wikipedia.org/wiki/Time (Engelsk)
spes. denne http://en.wikipedia.org/wiki/Time#Perception_of_time
http://nn.wikipedia.org/wiki/Tid (Norsk)
Sånn - no kan de kose dykk.
Anonymous
13-12-2005, 22:49
Noen som klarer å tenke selv? å lage en egen definisjon?
Tid er ikke noe annet enn en nedtelling til vi dør.
Gå vekk...
Klokke er tid
Hadde det ikke vært for klokka hadde vi levet under stress!
Stian
Michalzy
14-12-2005, 23:12
Tid er en relativ størrelse definert ut fra bevissthetens plassering blant masse, tomrom og konstant lysfart.
SparrowN
03-01-2006, 14:07
Klokke er tid
Hadde det ikke vært for klokka hadde vi levet under stress!
Du kommer fra en merkelig planet.
Tenk deg om klokker ikke hadde eksistert. Da hadde vår oppfatning av tid bestått av 'nå', 'da' og 'etterpå'.
Stressende?
det jo vel heller klokka som gjør at man blir stressa?
(Markant vestlandsdialekt)
Tiidaa gåår som en røy og ein foss..
Men den har ikkje kommet lenerr enn oss!
Tida kan intet menneskje sjååå...
Likavæl er den her AKKURAT NÅ!
klokke, og nå og da og etterpå er vel alt kommet av at det finnes tid. om det finnes tid, hva er da ikke tid? og da bør en vel først ha funnet hva tid er. nja. jeg skrev en hel avhandling om tid en gang, i forbindelse med fysikken, og jeg ble ikke en døyt smartere når det gjaldt det. så jeg funderer ikke så mye over det.
Anonymous
04-01-2006, 21:06
Tenk på denne:P
Vi sier tida flyr fra oss eller tida går alt for fort.
Tenk om vi bare beveger oss vekk fra tida:P hehe
Da vil jeg stoppe...
tid er penger.
...og penger er kunnskap 8)
tid er noe som det alltid kommer mer av
synes den var ganske grei eg; tiden er definitivt uendeleg
Avec le temps tout s`en va...
lalala 8)
je envie de tois tout le temps
sånn ca rusten fransk
tid er resultatet av energien som danes av en bevegelse.
slutter energien slutter tiden
Det er ikke logisk...
Egentlig. Jo. jeg kan forklare det en annen gang.
og uansett tid er ulogisk
Anonymous
27-01-2006, 10:50
tid er resultatet av energien som danes av en bevegelse.
slutter energien slutter tiden'
Jeg forstår hva du sier, er det jeg tror jeg og har kommet fremm til.
appelsinjenta
10-03-2007, 12:44
En gammel debatt, jeg vet det, men likevel:
Ja, her kom dere da ikke langt. :)
Hvis vi skal ta Einstein på alvor, at tid er en dimensjon, er det jo ikke tida som verken kommer eller går, da er det vi som beveger oss gjennom tida. Det rare med tida er bare at sammenliknet med de tre andre dimensjonene kan vi ikke bevege oss begge veier i tida. Så kanskje har ikke Einstein rett, men jeg kan ikke nok til å bedømme feilgrad eller ikke i Einsteins tenkning. :-) Kan liksom ikke regne med å strekke meg helt dit. Men alt ville jo bli håpløst og enda vanskeligere hvis vi kunne bevege oss i begge retninger også i tid.
Sjekk denna: http://www.tenthdimension.com/medialinks.php
Tid og rom er avhengig av hverandre for at vi, som 3-dimensjonale vesner skal kunne oppleve og erfare tid, vi er farer kun dog tid fra punkt til punkt, i ikke sin helhet.
holybear
12-03-2007, 15:25
Les Slaughterhouse 5.
Slaughterhouse 5 leste jeg på videregående, en mektig platt og daff bok...
holybear
12-03-2007, 15:34
Piss på deg.
holybear
12-03-2007, 16:48
Chote chomper. Slaughterhouse 5 er muligens ikke en like god satirisk bok som Catch 22, men den sier noe om tid. Og det var poenget med innlegget.
Bra du klarer holde deg inne på tema, jeg klarer ikke det akkurat nå...
shit cum. ;)
holybear
12-03-2007, 17:06
Jahmon. Anal wipe stain.
Tja tid er et merkelig fenomen som jeg ikke forstår i det hele tatt.
Alt jeg vet er at nå er bygget på da. En tidløs verden vill kun bestå av lagret energi og ville ikke kunne oppleves.
Tid er den fjerde dimensjon. Det er hva tid er.
Tid er en ikke-fornybar-ressurs
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.