PDA

Se full versjon : lærere

snudd
14-11-2006, 17:20
hvordan vil du beskrive en perfekt lærer, og hvordan vil du beskrive en elendig lærer?

handler det å være lærer bare om å lære bort ting, eller bør man også prøve å være på god fot med elevene?

og ikke minst, hva er din beste/verste lære(r)opplevelse?

korrupt
14-11-2006, 18:03
En "perfekt" lærer? Tja. Jeg liker at lærere er rettferdige, og at de gir karakterer etter prestasjoner, ikke fordi de vet at eleven er flink, og dermed gir god karakter nærmest automatisk. En god lærer er også streng, men ikke sinna. Jeg liker ikke når klasserommet blir rene sirkuset. Læreren er sjefen. Greit, innspill fra elevene er veldig viktig, men til syvende og sist er det læreren som bestemmer. En god lærer kan mye og formidler det på en god måte, ikke som om han eller hun bare leser fra ei bok.

moztiq
14-11-2006, 18:52
meget enig med korrupt.
en god lærer en en som får elevene til å høre på det en har å si, som engasjerer og gjør et fag spennende. som korruptus sier: setter ikke karakter kun på grunn av trynefaktoren, eller om en elev har gjort godt arbeide før: en skal få karakter etter hva en presterer "for øyeblikket".
dette ble mye karaktersnakk, men ja, det samme gjelder vel for de yngre elevene også, om enn i andre former. hovedsakelig er det å kanskje benytte gode (eventuelt ikke "de gode gamle") læringsformer, som gjør undervisningen variert og interessant.
næ, jeg fant vel ikke akkurat opp kruttet her, men jeg er litt fjern akkurat nå.

noen lære(r)opplevelser som ikke er noe å rope hurra for:
- den første matteprøven med karakter, læreren var sykelig opptatt av at det ikke skulle være for stor forskjell i klassen, så han justerte de som var flinke ned, og de dårlig opp. jeg fikk en karakter som var minst en for dårlig, kanskje en og en halv. det var ikke særlig stimulerende, men heldigvis ga han seg med sine egne karakterskalaer etter en stund.
- en lærer på videregpende aksepterte kun at vi skrev oppgaver på HANS form (den måten han hadde lært på universitetet), andre oppsett ble belønnet med dårligere karakter.

gode:
- en lærer på barne/ungdomsskolen som bare var... jeg vet ikke, han var respektert av alle (til og med "opprørerne" brydde seg i timene hans), han fikk virkelig oppmerksomheten til alle, og han kunne virkelig snakke med oss (særlig da vi gikk på ungdomsskolen). han var akkurat passe kompis, akkurat passe "sjef".

snudd
14-11-2006, 22:42
jess, jeg må si meg enig med dere.

og det er vel riktig som moz sier at det varierer fra klassetrinn til klassetrinn. man forventer en dypere argumentering etterhvert (når det gjelder karakterer), samtidig som lærere både får mer autoritet som de må kombinere med komunikasjonsevne, som de igjen ikke må dra for langt, da det bare gjør at de blir sett ned på. (det er aldri bra med lærere som ser på seg selv som jevnaldrende med elevene. eller noe sånt.)
på barneskolen er det viktigste å vise oppmerksomhet og rettferdighet, men ikke på måten 'alle må få lik karakter', men karakter (nei, kommentar blir det vel) etter hvordan den enkelte har prestert, men likevel mest oppmuntre. ja.
vel. mine erfaringer generelt.
noen lærere er dritt.

klubbo
15-11-2006, 13:55
Jeg vet hva en god laerer er. Og han finner du pä det tidligere gymnaset mitt, sammen med andre gode laerere ogsä. Selvfölgelig ikke alle altsä.

En god laerer har forstäelse for alle som vi er. Ikke bare jenter eller gutter som sitter i ro og gjör det de blir fortalt uten et knyst.

En god laerer har ogsä plass til meg med andre ord:)

snudd
15-11-2006, 22:25
enig med deg også klubbo, men vil legge til at de må ha øye til oss små og sjenerte også. ;)

holybear
17-11-2006, 15:42
Jeg hadde to glimrende lærere, SENSURERT og SENSURERT. De lærte oss det vi skulle på en kjapp og effektiv måte og fant i tillegg tid til å lære oss ting som ikke sto på timeplanen. Livsleksjoner.
Mr. SENSURERT sa alltid at jeg burde gifte meg med en norsklærer og bli forfatter :D

Shitwit
17-11-2006, 16:54
Mr. Johannesen sa alltid at jeg burde gifte meg med en norsklærer og bli forfatter :D
Han var sikkert interessert;)

holybear
18-11-2006, 10:33
Han var sikkert interessert;)

Som du ser så har jeg høy aktelse for Mr. SENSURERT, så jeg takker deg for å ikke snakke slik om han. Han hadde sikkert sett seg ut ei varm og smart lærerinne til meg :D

AZiD
28-02-2007, 14:30
En DÅRLIG lærer er nesten samtlige lærere jeg har fått i år. En dårlig lærer er en lærer som ikke har viljen til å lære bort, og som ikke ønsker å formidle det han kan, eller så klarer han det bare ikke. Jeg har alle former av dårlige lærere i år, men og et par veldig gode. En god lærer, nærmest sagt perfekt lærer, er en lærer som min gamle norsklærer. En perfekt lærer skal ha en evne til å kunne formidle stoffet på en måte som fanger elevenes interresse, læreren skal kunne sette karakterer og diskutere med elevene og kunne bruke saklige argumenter og ikke sette en forklaring med grunnlag i at læreren er den med mest erfaring, og vedkommende skal kunne gå overens, i hvert fall ha gjensidig respekt og aksept med elevene i tillegg til dette. Det verste jeg har opplevd med en lærer er engelsklæreren min på barneskolen som reiste seg opp, gikk bort til meg og fiket til meg så jeg gikk i gulvet...

vicodin
09-03-2007, 01:44
noko sånt som ein perfekt lærar trur eg ikkje finst; eg har hatt utallige dårlege lærar-opplevingar. han som tar kaka, trur eg må vere den gamle naturfaglæraren min. han må ha hatt eit elsk/hat-forhald til livet :s distré som ein gullfisk, og eit humør som aldri var til å gjere til lags. heller aldri klarte han å halde seg til verken temaet eller faget for den saks skyld. dernest la han ut om sine personlege problemar og sjukdommar som ein og annan emokid. jesus.

Oliven
09-03-2007, 13:48
jeg har hatt èn lærer på tolv år som jeg har vært fornøyd med.
hun var oppmuntrende, hadde varierende undervisning, pluss mye humor.
hun var også streng. fant seg ikke i baluba. og standpunktskarakterene var alltid satt rettferdig.

verste lærer, lett, herr samuelsen, bror av rektor på gymnaset.
han ankom full til timene. vel, de få timene han dukket opp i gjennom tre år.
han overså de elevene han ikke likte: jeg rakk opp hånden støtt og stadig, men fikk ikke svare. det første året da jeg satt på første rad fikk jeg svare.
jeg spurte han en gang om hvorfor jeg fikk min karakter i muntlig, mens hun som aldri sa et skvatt fikk lov, fikk en sekser, da svarte han: - det er fordi jeg vet hva hun kunne sagt, hvis hun hadde svart.
latterlig. latterlig. han var i tillegg til dette var han oppmerksom på elvenes behov og gjorde narr av dem, de få han fant det riktig å være dust mot.

er glad jeg er ute av systemet.

holybear
09-03-2007, 14:09
Dårlige lærere. Vel, jeg hadde to på ungdomsskolen som var fæle.

Læreren vår i Natufag og Kristendom. Han var en grei fyr forsåvidt, men han klarte aldri å fullføre setningene sine. "Ja han Jesus han ble lagt på bakken og så ble han korsfest- eeeeeeeh (opp på tå) så ble han eh, spikret fast til korset."

Læreren vår i Engelsk og Gym. Hun hadde et fryktelig temperament og klarte ikke å formidle noe av det hun skulle lære til oss. Hvis vi ikke forsto henne var det vår feil og vi var idioter. "Skjønner dere ikke det da?!" En gang tok hun kvelertak på meg fordi jeg sa 'jævla' til ei jente. (Magnar, er hun i slekt med deg? :D)

klubbo
10-03-2007, 01:16
jeg ble slått av en lærer engang på videregående. Jeg plystret veldig høyt under en matteprøve

Sylvian
18-03-2007, 10:05
hvordan vil du beskrive en perfekt lærer, og hvordan vil du beskrive en elendig lærer?

handler det å være lærer bare om å lære bort ting, eller bør man også prøve å være på god fot med elevene?

og ikke minst, hva er din beste/verste lære(r)opplevelse?

En perfekt lærer? Jeg vil beskrive det som en myte, en drøm, noe som aldri kommer til å eksistere, noensinne...

Dårlig? Bah, finnes ikke, finnes bare dårlige elever. De som ikke er kapable til å tilegne seg kunnskap uten hjelp hører hjemme på jordene, i gruvene og deromkring.

Kagee
22-03-2007, 17:59
Jeg har hatt dårlige lærere hele mitt liv, og har til gode å like noen av dem.
Engelsklæreren jeg har for øyeblikket, har lagt meg for hat. Hvis hun ser at mange i klassen ikek følger med, er det meg hun tar, hver gang. Dessuten sier hun "sort off" i annenhver setning. Festlig.

tormod00
22-03-2007, 21:39
Jeg er velsignet med gode lærere. Har for tiden en skikkelig god en. En sånn som er både smart og klok og faktisk har en sosial intelligens. I tillegg har han en veldig autoritet. Han er en sånn som kan alt du spør han om.
Jeg har også en norsklærer som har inspirert meg skikkelig til å skrive. En som faktisk har lest noen bøker i sitt liv, og som vi kan diskutere litteratur med.
I et annet fag har jeg ikke vært fullt så heldig. Vi skiftet lærer 3 ganger i løpet av to år. Av den første læreren fikk jeg 6, av den andre 5 og nå 3. 6 det ene klassetrinnet, 3 i det andre.

AZiD
23-03-2007, 07:43
Jeg er velsignet med gode lærere. Har for tiden en skikkelig god en. En sånn som er både smart og klok og faktisk har en sosial intelligens. I tillegg har han en veldig autoritet. Han er en sånn som kan alt du spør han om.
Jeg har også en norsklærer som har inspirert meg skikkelig til å skrive. En som faktisk har lest noen bøker i sitt liv, og som vi kan diskutere litteratur med.
I et annet fag har jeg ikke vært fullt så heldig. Vi skiftet lærer 3 ganger i løpet av to år. Av den første læreren fikk jeg 6, av den andre 5 og nå 3. 6 det ene klassetrinnet, 3 i det andre.

Jeg vet hvordan det er... Hadde forrige skoleår tidenes norsklærer som hadde lest det meste av litteratur, kunne ALT innen faget ho underviste i, og var en stor inspirasjon for meg...
Derimot har jeg i naturfag en SKIKKELIG "drittsekk" som skal ha ting skrevet som om de var snytt ut av hodet hans på prøver, og han favoriserer til de grader. Jeg har gått fra 6 til 2 i naturfag på et skoleår:mad:

Under forrige prøve var folk så lei dritten hans at nesten samtlige juksa på prøva. Ingen ble ferska, og folk skrev direkte av hverandre. Ingen har blitt tatt for juks, men de som skrev av herandre hadde et gap på 2 karakterer mellom seg for den samme besvarelsen... Og selv om folk juksa og skrev direkte av boka fikk 90% av klassen under karakteren 4...

humaniac
30-03-2007, 11:32
... Og selv om folk juksa og skrev direkte av boka fikk 90% av klassen under karakteren 4...

den skjønner jeg. du skal jo lære av det som står i boken, ikke reprodusere det som står. du skal lære at du har forstått det og skrive med egne ord og komme med egne eksempler.

humaniac
30-03-2007, 11:48
Jeg har gått fra 6 til 2 i naturfag på et skoleår:mad:

jeg håper virkelig ikke du sammenligner karakterer fra ungdomsskolen og videregående.

men det kan jeg. håhå. jeg fikk 4 på ungdomsskolen og 5 på vgs

AZiD
30-03-2007, 11:51
Jo.

humaniac
30-03-2007, 12:07
akkurat, ja. vel, beklager å måtte skuffe deg, men nivået på vgs er betydelig høyere enn på ungdomsskolen. likevel er det et godt sprang - fra 6 til 2 -, såpass er jeg villig til å innrømme, men jeg klarer ikke å riste følelsen av at det er flere faktorer enn bare en lærer som er 'skikkelig teit'. fikk du 6 på en prøve eller som standpunkt? fikk du 2 på en prøve eller som standpunkt? kan det tenkes at ungdomsskolelæreren din var litt for generøs? det virker som om det er tilfellet dersom du ikke har noe kunnskaper å videreføre til vgs.
dessuten, etter hva jeg har erfart, virker det ikke som om du henger helt med på alt. du skryter jo over at du verken øver eller leser, så da har du vel på mange måter skutt deg selv i leggen. vgs er en ny verden, du kan ikke sluntre unna på samme måte i alle fag.

det var dagens preken

AZiD
30-03-2007, 12:29
Ja, mye du sier der kan stemme. Jeg fikk 6 i standpunkt på ungdomsskolen. I år er jeg heldig hvis jeg klarer å karre meg opp til 3. Jeg får mellom 2- og 3- på alle prøver. Jeg forstår alt av stoffet, og kan i de fleste tilfeller fint forklare, gjenfortelle og forstå alt av stoffet, og jeg lærer andre i klassen min det i timene fordi de ikke forstår. Jeg har god kontroll på alt vi lærer, men på prøvene synes ikke læreren svarene er gode nok og gir meg da feil på alt fordi han mener det mangler NOE. HVA det er kan han ikke understreke. Dette gjelder de fleste i klassen. Klassegjennomsnittet på første prøve var 2. I parallellklassene var gjennomsnittet 3+. Victoria i klassen min, som og hadde 6 på ungdomsskolen, var misfornøyd og gikk for å levere prøva til en annen lærer, men fikk plent beskjed om at de retta ikke prøver som allerede var rettet av en annen lærer, for det ga dårlig moral. Vi har klaget på læreren, men får bare beskjed om at det er synd at det er sånn siden det er avgangsfag, og ingen respons har skjedd. Vi leverte da inn en skriftlig klage, men fikk beskjed om at vi måtte vente, fordi skolen driver og utvikler et nytt system for klager på lærer, og det er forsinket, så nå er det ikke mulig å levere klager på læreren, fordi de blir ikke behandlet før det nye systemet er i gang.

humaniac
30-03-2007, 12:33
Ja, mye du sier der kan stemme. Jeg fikk 6 i standpunkt på ungdomsskolen. I år er jeg heldig hvis jeg klarer å karre meg opp til 3. Jeg får mellom 2- og 3- på alle prøver. Jeg forstår alt av stoffet, og kan i de fleste tilfeller fint forklare, gjenfortelle og forstå alt av stoffet, og jeg lærer andre i klassen min det i timene fordi de ikke forstår. Jeg har god kontroll på alt vi lærer, men på prøvene synes ikke læreren svarene er gode nok og gir meg da feil på alt fordi han mener det mangler NOE. HVA det er kan han ikke understreke. Dette gjelder de fleste i klassen. Klassegjennomsnittet på første prøve var 2. I parallellklassene var gjennomsnittet 3+. Victoria i klassen min, som og hadde 6 på ungdomsskolen, var misfornøyd og gikk for å levere prøva til en annen lærer, men fikk plent beskjed om at de retta ikke prøver som allerede var rettet av en annen lærer, for det ga dårlig moral. Vi har klaget på læreren, men får bare beskjed om at det er synd at det er sånn siden det er avgangsfag, og ingen respons har skjedd. Vi leverte da inn en skriftlig klage, men fikk beskjed om at vi måtte vente, fordi skolen driver og utvikler et nytt system for klager på lærer, og det er forsinket, så nå er det ikke mulig å levere klager på læreren, fordi de blir ikke behandlet før det nye systemet er i gang.

okei. jeg kan forstå frustrasjonen i det. jeg skulle foreslå at du kunne gi prøven til en annen lærer, men da det ikke går, vet jeg ikke hva mer du kan gjøre.

AZiD
30-03-2007, 12:39
Ikke vi heller. Vi har klaget til halvparten av alle instanser som finne, og alle ber oss om å vente på det forsinkede nye systemet... huff...

Så teknisk sett har alle nå gitt opp naturfagkarakterene.

humaniac
30-03-2007, 12:41
Ikke vi heller. Vi har klaget til halvparten av alle instanser som finne, og alle ber oss om å vente på det forsinkede nye systemet... huff...

Så teknisk sett har alle nå gitt opp naturfagkarakterene.

du kan jo alltids gå opp til privatisteksamen, hvis du er overbevist om at du vil gjøre det bedre. men da risikerer du å miste primærvitnemålet

AZiD
30-03-2007, 12:43
du kan jo alltids gå opp til privatisteksamen, hvis du er overbevist om at du vil gjøre det bedre. men da risikerer du å miste primærvitnemålet

En privatist eksamen må tas utenom skoletid, og da må man ha tid... Jeg gjør det hvis jeg stryker, og muligens hvis jeg får under 3, men det kommer til å gå på bekostning av mye annet, og det er kjedelig.

humaniac
30-03-2007, 12:45
En privatist eksamen må tas utenom skoletid, og da må man ha tid... Jeg gjør det hvis jeg stryker, og muligens hvis jeg får under 3, men det kommer til å gå på bekostning av mye annet, og det er kjedelig.

det trenger du vel ikke. du leser, på lik linje som du gjør nå, og går opp til eksamen på slutten av semesteret. enten leser du jevnt og trutt, eller så beinleser du rett før. du trenger uansett ikke gjøre det nå

snudd
30-03-2007, 19:31
jeg vil uansett råde klassen din til å ikke gi opp i naturfag, men lese, prøve å lære dere det meste, og gjøre deres beste. prøv å ikke være for misfornøyd med læreren deres ( i hvert fall ikke om han har vært fast inventar på skolen i flere år, de er ofte flinkere enn de gir uttrykk for til førsteklassinger.) poenget: naturfag er egentlig gøy, om du skjønner hvordan læreren din tenker så blir det betydlig lettere, og sist men ikke minst, finn læremålet i naturfag på internett.
og ja, en ting til, siden du sikkert er en del av kunnskapsløftet: mye av det dere har om i naturfag i år er 3FY, 3KJ og 3BI for oss andre, og det sier seg selv at det er helt skrudd og vanskelig for dere (som hverken har utgangspunktene fra 1naturfag og 2KJ, FY og BI.)
men jeg kan absolutt skjønne at dette er kjipt og teit. ja.

klubbo
30-03-2007, 20:47
jeg fikk 2+ på den første naturfagsprøven. men jeje. det ble en femmer til slutt. og til dere som syter om for dårlige karakterer. too bad. har dere en interesse av bedre karakterer så må dere jobbe mer.

Sylvian
06-04-2007, 05:57
Dersom læreren ikke gjør jobben sin korrekt, så må dere klage til kommunen, om ikke kommunen gjør jobben sin så må dere klage til fylkeskommunen, om ikke fylkeskommunen gjør jobben sin så må dere klage til staten, om ikke staten gjør jobben sin så er dere rævkjørt...

Bard
15-04-2007, 16:06
Lærere må ikke være for snill, men så er det jævli artig når klasserommet er et kaos også, da.

humaniac
16-04-2007, 00:35
Lærere må ikke være for snill, men så er det jævli artig når klasserommet er et kaos også, da.

når du er 13, ja

Bard
16-04-2007, 15:20
når du er 13, ja

Slutter det å være det når du blir eldre?
Uffda..

Sylvian
27-04-2007, 13:02
Ja, det gjør det. Enkelte av oss gikk faktisk på skolen for å lære seg noe, ikke for å ha det gøy.

AZiD
27-04-2007, 13:04
Ja, det gjør det. Enkelte av oss gikk faktisk på skolen for å lære seg noe, ikke for å ha det gøy.

Stakkars mennesker... Tenk og IKKE ligge rett ut av Aage Træffen's (engelsklæreren) artige bevegelser og utsagn hver time...

humaniac
27-04-2007, 13:46
Stakkars mennesker... Tenk og IKKE ligge rett ut av Aage Træffen's (engelsklæreren) artige bevegelser og utsagn hver time...

ja, tenk det...

LisaMari
04-05-2007, 10:51
En god lærer for meg er en som er snill, åpen, rettferdig og flink til å lære bort. En lærer med engasjement og entusiastisk, som klarer å engasjere elevene. En dårlig lærer vil ve være en som først og fremst er dårlig til å lære bort, samt uengasjert og sur. En dømmende lærer, med mye fordommer.

Sylvian
06-05-2007, 16:36
Uffda, tenk å ikke kunne å/og reglene...

Zappa
10-05-2007, 13:02
Stem høyre, de vil gi inkompetente lærere lavere lønn og dyktige lærere høyere! Hvordan de skal gjennomføre det har jeg ikke giddet å sette meg inn i, men hvis de sier det så må det jo være sant! ;)

AZiD
10-05-2007, 13:08
Stem høyre, de vil gi inkompetente lærere lavere lønn og dyktige lærere høyere! Hvordan de skal gjennomføre det har jeg ikke giddet å sette meg inn i, men hvis de sier det så må det jo være sant! ;)

MÅ det være sant? Synes ikke politikere gjør noe annet enn å love jeg...

Sylvian
10-05-2007, 15:25
Bare en tåpe hører på lovnader fra politikere...

LisaMari
11-05-2007, 13:03
Mhm.

Zappa
13-05-2007, 02:50
En herlig unnskyld for å være apatisk, er det ikke?

LisaMari
14-05-2007, 12:30
:p

Kagee
19-05-2007, 21:57

ooo...

Da ville det blitt hungersnød i min lille hjemkommune....

i_dass
20-05-2007, 00:42
Hvordan skal høyre klare å bedømme hvilke lærere som er gode og hvilke som er dårlige?

Sylvian
09-06-2007, 11:05
Hvordan skal høyre klare å bedømme hvilke lærere som er gode og hvilke som er dårlige?
De vil ikke det, de har ingen viten om hva en god lærer er, ei heller hva en god skole er.

Tåper, nogsagter og tullinger er hva de er...

AZiD
09-06-2007, 21:15
De vil ikke det, de har ingen viten om hva en god lærer er, ei heller hva en god skole er.

:)

i_dass
10-06-2007, 02:25

Ja, det er jeg enig i. Men hvordan skal et parti i det hele tatt klare å bedømme det, de kan ikke bedømme det utifra karakterer. for det er forskjellig fra lærer til lærer hvordan man gir de og ikke utifra hva elevene sier og ikke utifra hva lærerne sier selv. Det går ikke å bedømme om en lærer er god eller dårlig uten at man selv har vært i alle klassene i alle fagene i hele Norge (siden det er det landet vi snakker om nå). Det er bare tull å tro at man kan samle alle gode lærere til en skole eller gi de mere lønn, for det er umulig å kontrollere det med mindre man er elev.

Sylvian
10-06-2007, 09:38
Jeg gjetter på at de har en plan om å gi lønn utifra karakterene som lærere har fått ved lærerakademi/høyskole/universitetsutdanning og denslags.

Som sagt, de er tåper...

Shitwit
10-06-2007, 15:58
Lur plan, så vil det sikkert bli færre idiot-lærerstudenter, lærerstudenter har så også en grunn til å strebe etter å bli gode lærere og få disse gode karakterene, og ikke sleive gjennom studiene som vanlige studenter. Klart dette ikke er en vanntett sikring av saken, så er det likevel ingen dum plan, i hvert fall å true med :D

i_dass
10-06-2007, 23:16
Lur plan, så vil det sikkert bli færre idiot-lærerstudenter, lærerstudenter har så også en grunn til å strebe etter å bli gode lærere og få disse gode karakterene, og ikke sleive gjennom studiene som vanlige studenter. Klart dette ikke er en vanntett sikring av saken, så er det likevel ingen dum plan, i hvert fall å true med :D
Mener du det seriøst? At man skal kunne bedømme hvorvidt en lærer er god eller ikke på bakgrunn av karrakterene de fikk som lærerstudenter?

Shitwit
11-06-2007, 02:26
Jeg mener ikke at man vil få en eksakt beregning, men en indikasjon, selvfølgelig ikke noe å begrunne lærerkvalitet på, men en trussel om noe i denne retningen ville kanskje gjort noe med hvem som søker seg på lærerstudier og de som studerer det til faktisk å komme med en innsats som viser til noe mer enn at de "fyller krava" som en A4student. (lærerstudenter har en del praksis så vidt jeg har forstått på mine lærerstudentvenner i heimlandet, så om de har suksess der så... vel...)
Det er kanskje ikke den beste måten å motivere studenter på nei, men det er en måte.
Hva som er en god lærer er veldig subjektivt og opp til enkelt individene og deres behov og krav, fremfor en fellesnevner om hva som gjør en lærer "god". Jeg tror heller ikke at elever generelt vil kunne komme med altfor mye dugelig i en slik prosess som dette, enkelte elever kanskje (en meget liten minoritet, og selv der vil personlige følelser komme inn på en måte som ikke vil være konstruktivt), men skulle tatt seg ut som høyre (eller hvem det nå var som hadde dette forslaget) skulle kommunisere med og ha med samtlige elever i landet å gjøre, for en røre det hadde vært. Underholdende kanskje, men utrolig lite konstruktivt eller effektivt.
Lærere har kanskje det mest utsatte, underbetalte (med mindre noe nytt har skjedd siden sist jeg oppdaterte med på det) og kjipeste yrke i dette landet, ingen respekt og ingen eller få pauser fra kritikk; dette er ingen unnskyldning, men er likevel en indikasjon på at kritikk, pågåelighet, klaging og slikt ikke gjør saken så mye bedre. Det er rett og slett, slik jeg har oppfattet det, en utakknemlig jobb å være lærer stort sett.

i_dass
11-06-2007, 13:32
Enhver person kan klare å skaffe seg gode karrakterer på lærerstudie, men det er absolutt ikke sikkert at A-studentene der blir gode lærere av den grunn. Jeg har hatt et par lærere som gikk ut med A på nesten alt på studie men de passet ikke litt engang til å være lærere i.o.m at de ikke klarer å lære bort noe, de ser ikke elevene og de gjør ikke jobben sin skikkelig.
En karrakter er ikke noe man kan basere et menneske på. Da ville jo folk mene at jeg er mongo fordi jeg ikke har bestått videregående selv om jeg har gått et ekstra år. Og jeg er ikke mongo, jeg er bare en person som passer bedre til å jobbe en til å gå skole. Og sånn er det med lærere og, noen passer veldig bra til å studere men de klarer ikke oppgaven som lærere.
Læreryrket er en veldig viktig jobb og jeg er enig i at det er veldig mange som burde ta akkurat den jobben der litt mer seriøst, men det betyr ikke at man skal begynne med å klassifisere lærere basert på hva man kan se på karrakterkortet.
Om vi skal begynne med din plan kan vi jo likegjerne begynne med sånne superskoler som ville inn i Trondheim tidligere som hadde planer om å betale ekstra mye lønn til gode lærere sånn at alle de gode lærerene i Trondheim kom til den skolen slik at de kunne ta inn rikmannsbarna der og utdanne de til supermennesker og så kan resten av verden bare ha det så godt! Er det en god løsning synes du? Skal vi lage et klasseskille igjen?
Ja, jeg setter ting på spissen, men det trengs innimellom det og.

Shitwit
11-06-2007, 15:39
Min plan? noen er fiendtlig innstilt her, det er unødvendig...

Å sette ting på spissen trengs innimellom, men det får nå være måte på hvor ekstrem man skal være, dette blir jo rene dramaskriket og tabloidreaksjon uten like... man tar sorgene på forskudd, pent lite konstruktivt.

humaniac
12-06-2007, 14:07
Min plan? noen er fiendtlig innstilt her, det er unødvendig...

Å sette ting på spissen trengs innimellom, men det får nå være måte på hvor ekstrem man skal være, dette blir jo rene dramaskriket og tabloidreaksjon uten like... man tar sorgene på forskudd, pent lite konstruktivt.

heter det ikke ramaskrik? haha. har jeg oversett den, altså?

on topic: jeg syns lærere er ålreite dyr.

Shitwit
12-06-2007, 19:40
heter visst det, ajaj.

Sylvian
13-06-2007, 13:00
Dramaskrik er unektelig en mer beskrivende formulering... :D

Shitwit
13-06-2007, 15:26
The point came across, but that little fastidious face needed to get some attention, to please her own ego... eeh! The ego!

humaniac
13-06-2007, 17:16
The point came across, but that little fastidious face needed to get some attention, to please her own ego... eeh! The ego!

hva snakker du om? jeg spurte simpelthen om jeg hadde misforstått. det var da voldsomt til dramaskrik på deg.

Shitwit
13-06-2007, 17:28
Don't you turn this around you little shit! I've taken more than enough shit from you! Don't try to be innocent and play all unknowing, you want me to suffer and DIE! YOU want people to LAUGH at MY expense! AAH!

humaniac
13-06-2007, 17:31
Don't you turn this around you little shit! I've taken more than enough shit from you! Don't try to be innocent and play all unknowing, you want me to suffer and DIE! YOU want people to LAUGH at MY expense! AAH!

where the hell do you get off? save it for the drama classes, anyways - jeg skjønner virkelig ikke hva du snakker om. jeg forsøker å make amends, men hvis du ikke klarer å dy dine sarkastiske utsagn, så vær så god. ill be the scape goat. pecker

Shitwit
13-06-2007, 17:37
Where do I get off? (clarify please)

Making amends is perfectly fine, and is a good initiative, although if my "sarcastic" and drama queen-behaviour is provocative I do apologise, sort of, I'm in need of doing stuff, which I cannot be bothered to do... so instead I behave like a cunt...
Eeh!

The monster from the kitchen!!!.. aarrrrrggh----

humaniac
13-06-2007, 17:39
where do you get off - hva gir deg rett til å ...

bor ikke du i england, da?

Shitwit
13-06-2007, 17:48
jo... "Get off" brukes i sammenhenger som kline, kysse, pule og lignende.. i hvert fall her omkring (Devon), hva angår slang andre steder skal jeg ikke si med sikkerhet...
Og om det oversettes litt mer direkte, så er det: "hvor går du av?" (som i tog eller buss o.l.)...

humaniac
14-06-2007, 01:04
jajo, men jeg trodde det var et såpass "common saying" at du hadde hørt det før. kanskje det ikke er så utbredt likevel

Shitwit
14-06-2007, 01:31
nope, trukke det, sjekket med de jeg bor med pluss noen besøkende (som kommer fra Bath, Brighton, Bristol, Glousceter(eller noe) og litt rundt omkring, Cantebury også), de var ikke bekjent med begrepet... dog det høres litt chav ut, så hvem vet, de har jo et såpass degenerert språk at amerikanere høres bra ut.
Hvor i england har du det fra?

humaniac
14-06-2007, 11:58
hm. kanskje det er amerikansk, da.

Shitwit
14-06-2007, 12:03
Det er mogleg, og om så, så er det avleggs og kan ikke regnes for god bruk av det engelske språk, men derimot en pervertering;)
It just doesn't make sense...
Det er mogleg det er slang rundt omkring i detta landet også, det er mye og mange snåle dialkter, slang utvikles, brukes og kastes iløpet av korte perioder, så pompompom.
Men ja, nok off-topic nå:)