PDA

Se full versjon : Norske skjønnhetsidealer - Fremgang for samfunnet eller kunstnere?

toby christ
14-12-2006, 23:58
Jeg har lenge hatt den oppfatning at kunst kommersialiseres fordi nymotens kunst har nesten ingen grenser på hva som er kunst og hva som er sjokkerende.

Og skjønnhetsdebatten har jeg alltids hatt veldig lite til overs for. Men, i denne artikkelen syntes jeg at det begynner å bli for trist at noen nordmenn ikke ser forskjell på hva som er virkelig vakkert og det som, etter min mening, tydeligvis ikke er det. Ser dere forskjell på f.eks disse kvinnene?

Åklikkpåmegtapåmegbrukmegdintøs (http://www.side2.no/mote/article835435.ece)

Selv innrømmer jeg at jeg er overfladisk. Ja, skyt meg midt mellom øynene. Jeg er faktisk tiltrukket av et menneskes utseende. Siden jeg er (av erfaring) heterofil er jeg meget betatt av kvinner, og da skal jeg ikke ha noe av den lille forhåndsoppklarende metafysiske misbruken folk har av denne uttalelsen. For jeg har nemlig sans for kvinner med kurver, og er dypt forelsket i de gamle greske skjønnhetsidealer av hvordan den perfekte kvinne bør se ut (best kjent er vel Milo-statuetten i Paris). Den helhetlige figur er da noe å foretrekke, men selvfølgelig er jeg også vanvittig interessert i en kvinne som både er vakker og intelligent.

Det blir jo som å møte en Jesus som du kan takke skikkelig, for jeg er dessverre ikke homofil, og jeg lever i det tjueførste århundret.

Mitt debatt-tema til dere er: Hvordan syntes dere at skjønnhet har utviklet seg - og er det for det gode eller forverrer det samfunnet?

Edit: fixet

i_dass
15-12-2006, 00:05
Web

Your search - åklikkpåmegtapåmegbrukmegdintøs - did not match any documents.

Suggestions:

* Make sure all words are spelled correctly.
* Try different keywords.
* Try more general keywords.

dette er det som kom opp av linken din toby. hva er det du har søkt på?:redd:

Taedius
15-12-2006, 00:59
Hehe, fekk same adressa som i_dass...

Nei, eg er mykje enig med toby her, og eg trur dei fleste menn likar kvinner med former. Sjølv har eg ikkje noko spesiell "mal"; eg likar Damer... Mhm.

Det me synest er vakkert og vent, er ofte, eller kanskje alltid, knytta til kultur og verdiar. I tidlegare tider var ei kvinne vakker om ho hadde fyldige hofter, og var noko overvektig; då åt ho godt. I dag skal ho (og han) vere slanke og veltrimma; teikn på god helse hos oss.

I det heile fylgjer ideala dei fysiske teikna på ein sunn lekam. Eg velgjer å ikkje tolka modellbransjen som uttrykk for vår kulturelle oppfatting av venleik, men meir som noko... Anna. Ein sub-kultur.

toby christ
15-12-2006, 21:34
Mye interessant her ja. Har fikset linken. :D

holybear
16-12-2006, 10:51
Jeg ser forskjell på damene på bildene men de interesserer meg fryktelig lite.
Noen spesiell preferanse hva angår hufarge eller form har jeg ikke, men de MÅ ha karakter. Både i personlighet og utseende. Og jeg kan ikke fordra sminke. Leppestift er noe av det ekleste jeg vet om.

Så til temaet.

Skjønnhet har blitt for uproporsjonert. Tynne, tynne damer med plastikk i fjeset og puppene. Sånn har det vel egentlig vært siden 80-tallet og det plager meg.

Vi har for mye av dette

http://tapety-pulpit.xlaski.pl/victoria-beckham/tapeta.jpg

og for lite av dette

http://www.vnn.vn/dataimages/original/images635799_Lauren_Graham.jpg

klubbo
16-12-2006, 16:04
Jeg ser forskjell på damene på bildene men de interesserer meg fryktelig lite.
Noen spesiell preferanse hva angår hufarge eller form har jeg ikke, men de MÅ ha karakter. Både i personlighet og utseende. Og jeg kan ikke fordra sminke. Leppestift er noe av det ekleste jeg vet om.

Så til temaet.

Skjønnhet har blitt for uproporsjonert. Tynne, tynne damer med plastikk i fjeset og puppene. Sånn har det vel egentlig vært siden 80-tallet og det plager meg.

Vi har for mye av dette

http://tapety-pulpit.xlaski.pl/victoria-beckham/tapeta.jpg

og for lite av dette

http://www.vnn.vn/dataimages/original/images635799_Lauren_Graham.jpg

naja.

snudd
17-12-2006, 00:43
for mye av det der,
og for lite av meg!
eller bare for mye av fokusering på skjønnhetsidealer generelt. skjønnehet med særpreg og personlighet sier jeg jatakk til.
(og ja, det jeg ser på som pent er det samfunnet vil at jeg skal se på som pent, det jeg forelsker meg i, blir betatt av og er villig til å leve livet mitt med er derimot noe helt annet, likevel. selv om det bygger ofte på dette.)

Draco
17-12-2006, 02:07
Jeg har lenge hatt den oppfatning at kunst kommersialiseres fordi nymotens kunst har nesten ingen grenser på hva som er kunst og hva som er sjokkerende.

Og skjønnhetsdebatten har jeg alltids hatt veldig lite til overs for. Men, i denne artikkelen syntes jeg at det begynner å bli for trist at noen nordmenn ikke ser forskjell på hva som er virkelig vakkert og det som, etter min mening, tydeligvis ikke er det. Ser dere forskjell på f.eks disse kvinnene?

Åklikkpåmegtapåmegbrukmegdintøs (http://www.side2.no/mote/article835435.ece)

Selv innrømmer jeg at jeg er overfladisk. Ja, skyt meg midt mellom øynene. Jeg er faktisk tiltrukket av et menneskes utseende. Siden jeg er (av erfaring) heterofil er jeg meget betatt av kvinner, og da skal jeg ikke ha noe av den lille forhåndsoppklarende metafysiske misbruken folk har av denne uttalelsen. For jeg har nemlig sans for kvinner med kurver, og er dypt forelsket i de gamle greske skjønnhetsidealer av hvordan den perfekte kvinne bør se ut (best kjent er vel Milo-statuetten i Paris). Den helhetlige figur er da noe å foretrekke, men selvfølgelig er jeg også vanvittig interessert i en kvinne som både er vakker og intelligent.

Det blir jo som å møte en Jesus som du kan takke skikkelig, for jeg er dessverre ikke homofil, og jeg lever i det tjueførste århundret.

Mitt debatt-tema til dere er: Hvordan syntes dere at skjønnhet har utviklet seg - og er det for det gode eller forverrer det samfunnet?

Edit: fixet

(der har man enda en grunn til å dø) *sukk*

toby christ
17-12-2006, 11:49
Holybear: Det siste bildet er jo av en dame både med leppestift på leppene og på t-skjorten sin. Var det hele retorisk?

Jeg er enig i at spice-x (for Gud ta meg om jeg skal huske navnet) bør få lagt på seg litt. Det samme gjelder Keira Knightley som så egentlig ganske normal ut i "stolthet og fordommer" men som nå er fyrstikkdame.

Kanskje det hadde hjulpet hvis vi hadde fått skikkelig utdannelse om hva som er sunt og ikke sunt for livsstilen, eller litt informasjon om hvorfor motebransjen er så innmari viktig, så hadde folk hatt litt sunnere oppfatninger. Dove-reklamen syntes jeg er fryktelig dum siden kvinnene på den reklamen går med på å ta seg ut som "ikke perfekte". Det hele burde blitt utført mer subliminalt, slik at folk forstår hvordan de fleste menn og kvinner faktisk ser ut.

Magnar
17-12-2006, 15:55
modellar er ekle og livlause. det var mitt bidrag.

Shitwit
18-12-2006, 03:53
Skjønnhet kommer innifra:D

i_dass
18-12-2006, 08:35
Skjønnhet kommer innifra:D
Hvis skjønnhet kommer innenfra hadde ikke du vært så kjekk som du er!

holybear
18-12-2006, 10:35
naja.

Nå, hva i alle dager skal det bety?

holybear
18-12-2006, 10:43
Holybear: Det siste bildet er jo av en dame både med leppestift på leppene og på t-skjorten sin. Var det hele retorisk?

Jeg er enig i at spice-x (for Gud ta meg om jeg skal huske navnet) bør få lagt på seg litt. Det samme gjelder Keira Knightley som så egentlig ganske normal ut i "stolthet og fordommer" men som nå er fyrstikkdame.

Kanskje det hadde hjulpet hvis vi hadde fått skikkelig utdannelse om hva som er sunt og ikke sunt for livsstilen, eller litt informasjon om hvorfor motebransjen er så innmari viktig, så hadde folk hatt litt sunnere oppfatninger. Dove-reklamen syntes jeg er fryktelig dum siden kvinnene på den reklamen går med på å ta seg ut som "ikke perfekte". Det hele burde blitt utført mer subliminalt, slik at folk forstår hvordan de fleste menn og kvinner faktisk ser ut.

Yup hun har visst på seg leppestift, (men jeg er ikke militant så jeg lar det gå :D) men hun har også, hvis vi skal følge dagens idealer, 10-15 kilo for mye på kroppen.

Jeg våget ikke å slenge inn, for eksempel, dette bildet
http://www.superiorpics.com/hs/maura_tierney/main1.jpg
fordi jeg trodde at jeg kunne komme til å bli mobbet fordi jeg liker "stygge" damer.

dramamin
18-12-2006, 12:58
eit par kjappe google image-søk fortel meg at holybear har ganske rett i at både ho i gilmour girls og maura tierney er pene, og frå før av var eg heldigvis fullt klar over at ho spice-beckham-dama ikkje er noko vidare å sjå på. holybear vinn tråden.

holybear
18-12-2006, 13:20
eit par kjappe google image-søk fortel meg at holybear har ganske rett i at både ho i gilmour girls og maura tierney er pene, og frå før av var eg heldigvis fullt klar over at ho spice-beckham-dama ikkje er noko vidare å sjå på. holybear vinn tråden.

(Det var da jævlig så det Maura Tierney-bildet skulle komme og gå!)

Vel, vinn... Det var jo ikke akkurat en konkurranse om å finne de peneste damene her da. Men hvis du finner Lauren Graham og Maura Tierney mer tiltrekkende enn Victoria Beckham så er vi i hvertfall på samme side.

dramamin
18-12-2006, 13:26
det er alltid ein konkurranse når nokon postar bilete av fine damer. det veit alle.

holybear
18-12-2006, 13:41
det er alltid ein konkurranse når nokon postar bilete av fine damer. det veit alle.

Jeg postet egentlig bildene for å våge litt. Jeg hører mye hissing når jeg sier hvilke damer jeg syns er vakre.

holybear
18-12-2006, 13:52
Jeg postet egentlig bildene for å våge litt. Jeg hører mye hissing når jeg sier hvilke damer jeg syns er vakre.

OPH! Der snublet jeg over noe som egentlig er et problem. Jeg tror at mange ikke tørr å si hva de virkelig synes er pent fordi motebransjen og reklamer forteller oss hva vi skal like. Så jeg var ærlig talt litt flau over å vise hvem jeg er tiltrukket av.

dramamin
18-12-2006, 13:55
eg tykkjer me skal starte ein tråd der me innrømmer kven me tykkjer er fine. fin terapi, fine bilete. vinn-vinn.

holybear
18-12-2006, 13:56
eg tykkjer me skal starte ein tråd der me innrømmer kven me tykkjer er fine. fin terapi, fine bilete. vinn-vinn.

Jeg slenger meg på det toget!

dramamin
18-12-2006, 13:57
spørsmålet er kven som tør å starte tråden.

holybear
18-12-2006, 14:00
spørsmålet er kven som tør å starte tråden.

Jeg kan godt gjøre det. Men hvor sømmer det seg å plassere den?

dramamin
18-12-2006, 14:02
det kjem an på intensjonen.

holybear
18-12-2006, 14:09
det kjem an på intensjonen.

Intensjonen er vel å få folk til å våge å stå frem og fortelle hva som er vakkert i deres øyne. Men jeg vet ikke hvor verdifull en slik tråd strengt tatt er, så det er sikkert greit nok å hive den inn på diverse.

dramamin
18-12-2006, 14:11
eg kan definitivt sjå at den tråden blir motstykket til feminisme-tråden. ikkje at eg har noko imot det.

holybear
18-12-2006, 14:12
eg kan definitivt sjå at den tråden blir motstykket til feminisme-tråden. ikkje at eg har noko imot det.

Vel, kvinnene her inne må jo selvsagt få lov til å bidra òg.

dramamin
18-12-2006, 14:13
for all del. eg kan likevel definitivt sjå etc.

dramamin
18-12-2006, 14:24
for øvrig: http://www.kjendis.no/2006/12/18/486418.html

kan hende eit positivt teikn?

holybear
18-12-2006, 14:33
for all del. eg kan likevel definitivt sjå etc.

Ah! Hva faen. Om det er for dumt så kommer bare tråden til å synke.

http://www.dikt.no/phorum/showthread.php?p=28345#post28345

klubbo
18-12-2006, 15:17
Nå, hva i alle dager skal det bety?

det jeg mente var at - skjönnheten din ikke er skjönnhet slik jeg ser det.

holybear
18-12-2006, 15:18
det jeg mente var at - skjönnheten din ikke er skjönnhet slik jeg ser det.

Kult. Mangfold. Da kan du vise meg på Hva er vakkert-tråden kanskje?

Taedius
18-12-2006, 18:44
Hehe... Eg merker meg at eg finn samtlige damer det er posta bilete av, tiltrekkjande. Picky, me? Neh...

Shitwit
29-06-2007, 16:38
Hvis skjønnhet kommer innenfra hadde ikke du vært så kjekk som du er!
Jaså?

i_dass
30-06-2007, 15:19
Jaså?
Jøsses... Husker virkelig ikke i hvilken sammenheng jeg skrev det der eller hva jeg egentlig mente med det, såh... Bare glem det.

holybear
30-06-2007, 15:22
Ikke akkurat Flash, han mannen din.

i_dass
30-06-2007, 15:26
Ikke akkurat Flash, han mannen din.
Ikke akkurat nei...

Shitwit
30-06-2007, 21:40
:plystre:

CBmuppet
04-12-2007, 22:58
Pene Damer kan være pillråtne inni...

Og vet du hva?

Stygge damer kan være akkurat like pillråtne inni :eek:

holybear
05-12-2007, 10:29
Pene Damer kan være pillråtne inni...

Og vet du hva?

Stygge damer kan være akkurat like pillråtne inni :eek:

Innsiktsfullt ;)

Fenris
05-12-2007, 11:02
jeg er mest fascinert over det overraskende uttrykket på smilefjeset..