Se full versjon : Selvskading og suicidalitet på dikt.no
Jeg har nylig blitt oppmerksom på reglene deres om selvskading og suicidalitet i tekster på dikt.no. En venninne av meg, som hadde opplevd at en tekst hun hadde lagt ut om selvskading ble sletta, gjorde meg oppmerksom på dette. Jeg vet ikke hvor lenge denne regelen har eksistert, men noe sier meg at den er ny:
Tekster som handler om, eller oppfordrer til, selvmord, skade av seg selv eller lignende, kan slettes.
Jeg forstår veldig godt at det lages regler på dette området, ettersom dikt.no etterhvert florerer av selvskadingstekster og tekster om selvmord. Selv om jeg har et personlig forhold til disse problemene (to nære venner har hatt det spesielt vanskelig, og flere venner av meg skader/har skadet seg selv) og ikke liker at de skyves under teppet, syntes jeg temaene har florert her i for stor grad. Jeg syntes også at selvskading og selvmord for ofte romantiseres (som jo deprimerte mennesker gjør) og dermed kan virke på en måte tiltrekkende på noen.
Likevel stusser jeg også litt over regelen, og lurer på hvordan den i praksis brukes av redaksjonen. Sletter redaksjonen konsekvent alle tekster de kommer over som omhandler selvskading eller selvmord? Inkluderer dette tekster som kan være til hjelp og støtte for de som ønsker komme seg ut av problemene og tekster som prøver fortelle andre at selvskading og selvmord IKKE er romantisk, men hard realitet man kan holde seg unna?
Vurderes hver sak svart/hvitt og helt konsekvent, eller er det gråsoner innblandet og mulig å spare noen tekster som omhandler temaet?
Det finnes sikkert mange tekster som har elementer av disse to temaene, uten å fokusere allverden på de, står disse også i fare for å bli sletta?
Da min beste venninne (og i perioder kjæreste) var dypt deprimert og suicidal skrev jeg noen tekster som (bl.a.) omhandler selvmord: "Illusion winning", "nok" og "Blå alv". Vil dere ta en titt på disse og vurdere om de må slettes fordi de omhandler 'tabu-temaet', eller om de kan falle ut i en gråsone? Jeg syntes langt fra de oppfordrer til selvmord....
Diktet "Denial" handler indirekte om selvskading når jeg snakker om "pain"... reagerer dere på det?
http://www.dikt.no/index.php?action=vis_forfatter&enhets_id=4430
Kan dere utdype for meg hvordan dere bestemmer hva som skal slettes og ikke, blandt tekster som omhandler selvskading og selvmord?
Jeg er sikkert ikke alene om å lure på dette.
På forhånd tusen takk for svar :)
mvh
Melinda
PS: Når dere skal til å slette tekster om selvskading/selvmord, kan dere begynne å legge ved en link til "krisehjelp"-siden på dikt.no i forvarselet om at dere skal slette (i mail eller kommentar)? Den linken forsvinner litt på hovedsiden, eller kanskje folk ikke skjønner hva slags krisehjelp det er snakk om og lar være å sjekke den ut.... Uansett tror jeg det hadde vært et fint initiativ som viste at dere bryr dere litt selv om dere sletter teksten....
PS nr2: Om noen som leser dette som desverre selv er befattet med selvskading, har noen nær seg som driver med det eller trenger tenke mer over/diskutere temaet, anbefaler jeg å lese litt her (jeg er 'ildfugl' også i den diskusjonen): http://debatt.sol.no/show.fcgi?category=3500000000000012&conference=120&posting=20500000000189460#20500000000189460
SortSorg
18-05-2004, 01:58
Nå kan jeg ikke svare for hele redaksjonen, men fra mitt ståsted vurderer jeg hver enkelt tekst, og tekster som utilslørt kun fokuserer på blod, barberblad og rennende blod og beskriver kuttingen i detaljer og som glorifiserer det å kutte seg selv, åker rett inn for sletting.
For det blir bare smakløst og utrivelig å lese.
Men dersom meningen i teksten undertrykkes en smule og ikke er fullt så direkte får stå.
Jeg vet ikke om du ble noe klokere av dette, men jeg håper det.
Reglen er langt fra ny, det har vært i flere år, og kommer til å være i flere år. Ikke alle kuttetekster slettes.
Rett-frem-tekster, uten noe særlig av poetisk innhold blir slettet. Er det virkelig gode tekster om kutting, hvor temaet er litt "gjemt", så pleier ikke de tekstene å bli slettet.
For min egen del pleier jeg å slette rett-ut tekster, som ikke er av så mye poetisk innholdet.
En tekst som kan være til hjelp og støtte for èn person trenger ikke å være det for en annen. Det kan være stikk motsatt.
Regelen er vel, som ludvig sier, ikke så veldig ny...
Men dette med kutte/selvskadingstektster har vært tatt opp i red.forumet en del ganger, og jeg tror ikke det er noen i redaksjonen som sletter alle tekstene de finner som omhandler dette. Jeg for min del, leser hver tekst for seg. Tekster som bare handler om blod og gørr, merker jeg, mens tekster som har en kunstnerisk verdi får stå. Det som klarer å beskrive følelser, og legge fokuset over på annet enn det blodet som pumper ut av armen, mens en presser barberbladet lenger ned i armen mens en forklarer hvor deilig det er. Men på den annen side er det også de som ikke merker de i det hele tatt...
Tigerøye
18-05-2004, 23:54
nå har jeg ikke lest de andre inleggene her, så beklager om det blir litt gjentagelse...
når det gjelder kutting/selvskading, må hver enkelt tekst vurderes for seg selv. personlig sletter jeg tekster som rett fram er blod, gørr, og lite av annet. ergo: tekster som har kutting/selvskading som et veldig sentralt emne i teksten, uten å ha andre innspill som varierer og "vanner ut".
tror jeg skal slutte der før jeg roter meg bort.
Jeg velger å sakse dette fra redaksjonens eget forum. Siden det er jeg som har skrevet dette burde det neppe være noe problem (hehe):
Til debatten om selvmordstekster. Jeg startet dette som en ny tråd med et uhell, men det kan sikkert vært like greit.
Jeg har bodd på Voss (i profilen min står det visst at jeg fremdeles bor der, men det er en hvit liten løgn). Voss er et lite sted, men det har vært uvanlig mange selvmord der. Man kan selvsagt hevde at det er mange forklaringer til det, men når selvmord til og med blir "kopiert" er det vanskelig å overse at det er en smitteeffekt.
Dette overser heller ikke psykiatrien, og det finnes vesentlig litteratur som underbygger en slik smitteeffekt, f.eks:
Brent DA, Kerr MM, Goldstein C, Bozigar J, Wartella M, Allan MJ.
An outbreak of suicide and suicidal behavior in a high school.
American academy of child and adolescent psychiatry 1989; 918-924
Phillips DP, Carstensen LL.
Clustering of teenage suicide after television news stories about suicide.
New England journal of medicine 1986; 685-689.
"Selvmord blant ungdom - er det smittsomt?"
http://www.med.uio.no/ipsy/ssff/unge973.htm
Utdrag fra sistnevnte artikkel:
"I Norge har vi kliniske erfaringer som støtter antakelsen om at vi noen ganger står overfor noe mer enn enkeltstående, uavhengige selvmord og selvmordsforsøk. Men med unntak av en undersøkelse, som på grunn av metodiske forbehold ikke trekker sikre konklusjoner (Riaunet et al. 1991), har vi ikke forskning på dette området i Norge. Da må vi til internasjonale studier".
"I en undersøkelse fra 1989 stilte Brent og medarbeidere spørsmålet om hva som kjennetegner ungdom som lett lar seg påvirke til selvmordshandlinger av andres selvmordsatferd. De gjennomførte en undersøkelse på en high school i USA umiddelbart etter at to unge gutter på skolen tok livet av seg med få dagers mellomrom (Brent et al 1989). Det ble gjennomført omfattende kartlegging av vennskapsbånd, psykisk funksjon og selvmordsatferd blant elevene. Blant de 1 496 studentene på skolen ble det i tillegg til de to som hadde tatt livet av seg, registrert 7 selvmordsforsøk og 23 elever som hadde utviklet alvorlige selvmordstanker og -planer i perioden like etter selvmordene. 75% av disse 32 elever hadde alvorlige psykiske problemer (tap og brudd i familien, depresjon, rusmisbruk, personlighetsforstyrrelser og atferdsvansker)".
Artikkelen sier også at mediadekning av selvmord er noe man bør forsøke å hindre. Og i hovedsak lar også norske media være å skrive om dette, noe som til og med er felt ned i pressens Vær Varsom-plakat. Det er ikke uten grunn.
SÃ¥ over til dikt.no: Face it, vi har en del brukere som er depressive.
Disse kan gjennom å lese tekster om selvmord komme til å tilte. Det er også eksempler på at ungdom har møtt hverandre på nettet og inngått selvmordspakter, og det på nettsider som var like uskyldsrene enn dikt.no. Det er mulig de hadde møtt hverandre uansett, men jeg tviler på at noen i redaksjonen vil sette stor pris på det den dagen VG skriver om dikt.no-selvmordene.
Derfor er det greit å slette tekster som oppfordrer til selvmord, det er greit å slette tekster som omhandler selvmord, og det samme gjelder selvskading, osv. Som redaksjonsmedlem så jeg (forrige gang jeg var med i redaksjonen) med selvsyn folk som "psyket" hverandre opp til "kutting". Der har dere virkeligheten, og virkeligheten er ikke alltid like hyggelig.
Ingenting av dette betyr at vi skal slette alle selvmordstekster. Ordet "kan" er et vesentlig ord, og vi bør tolerere mye.
-->
Skrevet: Søn Mai 09, 2004 6:29 pm Tittel: Og videre
Her er noen linker til som burde være rimelig overbevisende:
Omtale gir smitteeffekt
Selvmordsforsker Lars Mehlum advarer sterkt mot selvmordsdiskusjonsgrupper på Internett.
- Foreldre bør følge med på hva ungdom driver med på Internett. Unge som befinner seg i en sårbar fase av livet, kan bli påvirket til å begå selvmord, sier professor Lars Mehlum ved Seksjon for Selvmordsforskning ved Universitetet i Oslo.
tux1.aftenposten.no/nyheter/nett/d126261.htm
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_nordland/2603460.html
http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/11/19/228656.html
http://www.shdir.no/index.db2?id=6515
Legg merke til dette:
Det er godt dokumentert at selvmord har en smitteeffekt. Særlig unge under 25 år med problemer er utsatt for smitte. Media spiller en stor rolle som smittebærer, men også historier om selvmord i lokalmiljøer kan ha smitteeffekt.
Måten et selvmord omtales på er avgjørende for hvor stor smitteeffekten er. Hvis selvmordet blir romantisk beskrevet, hvis den døde blir heroisert og hvis metodene beskrives detaljert, er smitteeffekten størst, sier Grøholt.
Jo, jeg er enig i at selvskading smitter, slik du beskriver... sa jeg noe annet?
Hva jeg IKKE er enig i er at selvskading blir så tabubelagt i samfunnet, med begrunnelsen at noe annet smitter. Jeg mener noe som er tabubelagt, og bare snakkes om i det skjulte, har mye lettere for å spre seg. De fleste som begynner med selvskading har fått idéen fra kilder som ikke informerer skikkelig. De har kanskje lest om det et sted (i et dikt?) eller hørt om ei som gjorde det... men de har sjeldent fått informasjon om hvilke konsekvenser det kan ha for dem.
Temaene selvmord og selvskading VIL spre seg på en eller annen måte, uansett hvor mye det hysjes ned. Det er først når man virkelig er åpen og sprer komplett informasjon og veiledning at det er sjanser for at det IKKE sprer seg, mener nå jeg.
Noe av det værste er all informasjonen pårørende går glipp av. Folk aner ikke hvordan å forholde seg til selvskadere, og det hersker sinnsykt mange fordommer. Denne mangelen på informasjon hindrer selvskadere i å få hjelp fra omgivelsene....
Og jeg er sikker på at den også bidrar til at flere tar livet sitt, enn om informasjonen nådde pårørende før det er for sent....
Ta en titt på linken jeg la ut i hovedinnlegget om du vil :)
-Melinda
Jeg personlig mener at 90% av alle "sinnsforvirrede"
ungdommer egentlig kunne hat det helt fint, det er bare
det at de vil ha sympati. Hvorfor sympati? Jo, fordi det
er oppmerksomhet, og ALLE mennesker er ute etter
oppmerksomhet, sympati er rett og slett bare en "moderne"
måte å få oppmerksomhet på. Å hvodan får du sympati?
Jo, du kutter deg (f.eks), så sier du det til den du vil ha
oppmerksomhet fra. Dette er en "kjærlighetshistorie"
som er veldig normal for tiden. Jeg velger nå, etter
tidligere erfaringer, å bare ignorere slike idioter. Det er
ikke mine problemer... :wink:
Anonymous
01-06-2004, 12:42
Hvorfor vil så mange ikke hjelpe folk, bare fordi de ber om hjelp (selv om de gjør det på en syk måte)?
Om du ser en kvinne som nettopp har falt og brekt et bein... hjelper du henne ikke om hun ber om hjelp, fordi hun tydelig vil ha oppmerksomhet?
Hvorfor er denne kvinnen mer berettiget oppmerksomhetsbehovet, enn en ungdom med kanskje større smerter, og like mye behov for hjelp?
Jeg er fullstendig klar over at det finnes de som kutter seg nesten utelukkende for oppmerksomheten... men jeg tror et flertall er berettiget litt oppmerksomhet og hjelp i samfunnet.... Selv om du har møtt flest selvskadere av typen som 'bare' roper om hjelp, håper jeg ikke du møter alle fremtidige selvskadere i livet ditt med en innstilling som sier at de ikke kan få oppmerksomhet og hjelp fordi de ber om den. Du kan nemlig risikere å møte noen som Virkelig trenger å bli sett....
Forresten... de resterende 10 prosentene du ikke snakker om, har du opplevd selvksadere blant de? Og har du ikke lært noe av disse?
-Melinda
Joda. Hjelp og oppmerksomhet trengs.
Men dikt.no er ikke en side laget for at folk med depresjoner, suicidale ideer eller selvskadingssyke skal få hjelp eller oppmerksomhet. Dikt.no er en side laget for at folk skal kunne utveksle dikt og få ideer, inspirasjon, kommentarer osv.
Med hensyn til både smitteeffekt og dikt.nos funksjon velger vi å fjerne mange tekster som kan synes oppmuntrende til selvmord, selvskading osv, særlig hvis disse tekstene er svært konkrete (i følge forskningen skal dette visst nok være noe av det verste).
For at folk likevel skal kunne ha mulighet til å skaffe seg hjelp og oppmerksomhet har vi til og med lagt ut et eget menyvalg med oversikt over ulike hjelpetelefoner. Der sitter det folk som er langt bedre kvalifisert til å gi slik hjelp og støtte en de aller, aller fleste på dikt.no
Øyvind
red.medl.
Anonymous
01-06-2004, 13:02
Hvorfor vil så mange ikke hjelpe folk, bare fordi de ber om hjelp (selv om de gjør det på en syk måte)?
Om du ser en kvinne som nettopp har falt og brekt et bein... hjelper du henne ikke om hun ber om hjelp, fordi hun tydelig vil ha oppmerksomhet?
Hvorfor er denne kvinnen mer berettiget oppmerksomhetsbehovet, enn en ungdom med kanskje større smerter, og like mye behov for hjelp?
Vi vanlige dødelige har ikke tid eller ork til å hjelpe folk hele tiden.
Grunnen til at hun med benet får mer oppmerksomhet er at smerten er hångripelig og lettere for folk flest å forstå.
Anonymous
12-07-2004, 12:03
Temaene selvmord og selvskading VIL spre seg på en eller annen måte, uansett hvor mye det hysjes ned. Det er først når man virkelig er åpen og sprer komplett informasjon og veiledning at det er sjanser for at det IKKE sprer seg, mener nå jeg.
Dette har du selvsagt helt rett i. Men det er stor forskjell paa aapenhet og paa aa la det ligge mange dikt paa dikt.no som er rent forherligende naar det gjelder selvskading og selvmord. Og tro meg - vi i redaksjonen har lest og fjernet mange slike dikt.
Noen ganger har vi helt sikkert vaert for strenge. Vi er ikke profesjonelle, bare glade amatoerer vi ogsaa, og regelen er (med vilje) noe vag - slik at det blir subjektive vurderinger ut av dette, vurderinger gjort av mennesker som er alt annet enn jurister.
Jeg synes ogsaa at informasjon om selvskading og selvmord er av det gode, men man kan diskutere om det er dikt.no sin oppgave aa spre slik informasjon eller ikke. Brukere paa dikt.no maa imidlertid gjerne skrive baade dikt og andre ting som tar opp temaet for meg, men er det slike "aa kutte seg er deilig"-dikt kommer jeg fremdeles til aa merke dem for sletting. Jeg oppfordrer folk som har lyst aa skape serioes ettertanke om temaet til aa heller skrive artikler om det. Artikkel er ogsaa et sjangervalg her inne.
Oeyvind
Jeg personlig mener at 90% av alle "sinnsforvirrede"
ungdommer egentlig kunne hat det helt fint, det er bare
det at de vil ha sympati. Hvorfor sympati? Jo, fordi det
er oppmerksomhet, og ALLE mennesker er ute etter
oppmerksomhet, sympati er rett og slett bare en "moderne"
måte å få oppmerksomhet på. Å hvodan får du sympati?
Jo, du kutter deg (f.eks), så sier du det til den du vil ha
oppmerksomhet fra. Dette er en "kjærlighetshistorie"
som er veldig normal for tiden. Jeg velger nå, etter
tidligere erfaringer, å bare ignorere slike idioter. Det er
ikke mine problemer... :wink:
stadig stiller jeg meg spørrende til denne intelligensen din, men her handler det vel rett og slett om uvitenhet. du aner ikke hva du snakker om, gjør du vel? :roll: jeg skal ikke snakke for alle, men for de jeg kjenner som er " "sinnsforvirrede" " stemmer ikke klistremerkingen din helt, dessverre.
The Unforgiven
25-10-2004, 14:57
Hvorfor det? Vi må da få lov til å "sette ord" på følesene våre... Hvis det er slik jeg føler meg, så kan vel jeg få skrive om det? Samme om du er overlykkelig eller deprimert det, ville jeg tro...
du kan skrive om hva du vil, men trenger ikke legge ut alt på nettet.
Gulfuria
07-11-2004, 04:42
Eg merkar tekstar som glorifiserer og/eller oppfordrar til sjølvmord og/eller sjølvskading. Sjølvsagt vurderer eg kvar enkelt tekst. Enkelte tekstar er i grenselandet, og då diskuterer vi dei tilfella innad i redaksjonen.
Jeg ser ikke problemet her. Jeg bruker den regelen kun til å slette ting jeg synes er skikkelig dårlig. Selvmord er en helt akseptabel løsning på overbefolkningsproblematikken, vil jeg si. Det er jo frivillig, i motsetning til de fleste andre måter å dø på.
-femte (litt teit idag)
Jeg er i basis enig med femte. De som suger külle er en ting, men om det er en _god_ tekst...
legaliser aktiv dødshjelp!
anyways.. ..Selvskadingstekster en en søk etter trøst eller likesinnede, en som kan fortelle at han har det like vondt. Det som blir feil her er at disse brukerene som sliter med dette burde få hjelp på et eller annet vis. vi vet ikke om de er suicidale eller ikke, men det er derfor man har regler mot det. Det har en viss "smitteeffekt" eller en "trigger" som vi helst vil klare oss uten.
Joda, men om det er en virkelig god tekst, som omtaler/handler om selvskading på en saklig måte. Som tar opp problemet altså. Ikke som oppfordrer til det. Da ser jeg ingen grunn til å slette det.
Det som er tingen er jo at om teksten er en "Hjelp jeg er så depressiv at jeg nesten må kutte av meg armen for å kunne leve videre" tekst, så mener jeg at den skal slettes, ja.
Vi burde omformulert reglene slik at vi heller tar "attention whore" tekstene som berører tema.
kom i håg, at det er flere typer/tilfeller av selvskading enn kutting.
Jeg veit det. Men de som skaller seg selv til blods i betongveggen på stua si og så videre skriver sjeldent dikt her... :twisted:
Jeg stemte for at de kan vurdere hver tekst,fordi jeg synes det blir mest riktig.
Feks kan det hjelpe å skrive om disse tingene,hvis du har hatt problemer med selvskading,og eller selvmordstanker.
Jeg har også noen dikt om dette,ikke det at jeg har hatt det sånn,men jeg har skrivd noen dikt innenfor dette temaet.De er ikke støtende,og jeg tror ikke redaksjonen ville hatt noe imot dem. :wink:
Feks kan det hjelpe å skrive om disse tingene,hvis du har hatt problemer med selvskading,og eller selvmordstanker.
vil bare presisere at jeg synes dette er et dårlig argument for å la disse type tekster være på dikt.no. siden her er til for at folk skal konsentrere seg om selve skrivingen av dikt og tekster, ikke fordi folk skal kunne legge ut tekster som er lufting av tanker og følelser rundt problemer de måtte ha. jeg mener altså at vil du skrive ut problemer (noe som for mange er effektivt og sunt), good for you, men legg det heller ut på enjoydiary eller lignende, og bruk dikt.no som det skriveverkstedet det skal være.
ellers er jeg enig. det bør være sånn det er nå, at vi i redaksjonen vurderer hver enkelt tekst.
trenger du hjelp, søk hjelp. Det er en krisehjelplink på forrsiden
trenger du hjelp, søk hjelp. Det er en krisehjelplink på forrsiden
Ugh, Savant tale med vis tunge...
Vis som solen er langt borte... hele mange AU..
uansett... selvskadingstekster og slikt er mesteparten av tiden vrøvl og bajs litterært sett, hvorfor skal da slikt bli lagt ut på noen sider som er for folk som vil _utvikle_ seg som skribent?
Dette er ikke noe sted for gruppeterapi eller lignende.. da kan du heller dasse ned på nærmeste pub å ta deg en halv-kald en, og preike til sidemannen til du får juling, og fatter at livet ditt ikke var så kjipt som du trodde, når du så ender opp på legevakten med utslått øye og en kjeve med 19 brudd, avrevet albue, og knust kneskål... da er livet kjipt, men hvis mamma eller pappa er sinna, og jeg synes jeg skal være få lov til å være ute etter 10, og jeg synes jeg er gammel nok, jeg er jo hele 13 år, så jeg må jo få lov til å røyke, og den slemme karen i klassen som hele tiden presser meg for penger er jo egentlig litt kjekk og grei, bare jeg betaler han, og onkel Bjaltar tar på meg, noe som egentlig er litt godt, men som jeg har hørt er feil, dette er ikke hardt liv, det er standard oppvekst det.. ta dere sammen børn, den virkelige verden driter i om du synes synd på deg selv eller ei, det betyr ingenting, ta dere sammen, knus nøttene deres, riv ut piercingen din, knull nabokona, og voldta en hund, først da er du voksen og klar for livet.
ikke generaliser, Slikt varierer
Generalisere? Genera-hva-for-no? Jeg driver ikke med slikt, jeg er alltid spesifikk i mine utsagn.. og takler ikke vold.
Anonymous
19-07-2005, 04:19
Så ubeskrivelig enig. Å skrive dikt blir ansett som en kunstform, og i enhver prosess innen kunst og skapende virksomhet, handler det om å være kritisk, - å la andre være kritiske, være kritisk til sine egne verk osv. Og nettopp derfor bør en ikke legge ut alskens rart her ute, dikt til framvisning krever nøysom gjennomgåelse og kristisk korrektur! Det er greit å skrive dagbok, problemet er når dikt begynner å ta dagbokvending, i hverfall når en legger det ut og blotter det for et helt nettsted. Hvem i all verden går rundt og viser dagbøkene sine til gud og enhvermann da!?
Problemet med dikt.no er den intense mangelen på god lyrikk, det handler mer om sympati, dagbok-følelser og den velkjente "les gjerne noe av meg"-kommentaren. Alle vil ha anerkjennelse. Lever meg god lyrikk som er klippet og limt, redigert og finpusset til det kjedsommelige, så skal jeg vurdere det.
Momian.
Så ubeskrivelig enig. Å skrive dikt blir ansett som en kunstform, og i enhver prosess innen kunst og skapende virksomhet, handler det om å være kritisk, - å la andre være kritiske, være kritisk til sine egne verk osv. Og nettopp derfor bør en ikke legge ut alskens rart her ute, dikt til framvisning krever nøysom gjennomgåelse og kristisk korrektur! Det er greit å skrive dagbok, problemet er når dikt begynner å ta dagbokvending, i hverfall når en legger det ut og blotter det for et helt nettsted. Hvem i all verden går rundt og viser dagbøkene sine til gud og enhvermann da!?
Problemet med dikt.no er den intense mangelen på god lyrikk, det handler mer om sympati, dagbok-følelser og den velkjente "les gjerne noe av meg"-kommentaren. Alle vil ha anerkjennelse. Lever meg god lyrikk som er klippet og limt, redigert og finpusset til det kjedsommelige, så skal jeg vurdere det.
Momian.
Vel. Jeg er ikke for den bearbeidingsjoggeturen din. Jeg liker bedre enn rask spurt. Noen trenger å arbeide lenge med sine verk. Andre igjen har en kortvarig bølge som skyller ned noen ord. Jeg mener begge deler kan gi gode resultater. Og det tror jeg du også er enig i, egentlig :wink:
Og det tror jeg du også er enig i, egentlig :wink:
Men bare på onsdager...
Anonymous
23-07-2005, 16:14
Vel. Jeg er ikke for den bearbeidingsjoggeturen din. Jeg liker bedre enn rask spurt. Noen trenger å arbeide lenge med sine verk. Andre igjen har en kortvarig bølge som skyller ned noen ord. Jeg mener begge deler kan gi gode resultater. Og det tror jeg du også er enig i, egentlig :wink:
Selvfølgelig er jeg enig, smile smile, men du vet, jeg må sette det litt på spissen. Jeg bearbeider jo ikke dikt med en gang, først lar jeg førsteutkastet blotte seg for tilfeldige forbipasserende, deretter leser jeg det når jeg får det på avstand (Da er bokstavene bittesmå!) Og så rødmer jeg, banner litt og blir flau over at jeg i det hele tatt gadd å bruke blekk på noe så latterlig, videre gjør jeg om de tingene som gjør meg så pinlig berørt, dette gjerne etter et par år i skam, og SÅ er diktet ferdig!
Omtrent som deg tenker jeg!
Moms
Anonymous
29-12-2005, 01:45
Selvskading er destuktivtvt og ikke positivt..etter min mening kan dikt i denne sjanger medføre kun negativitet og bør vurderes nøye utifra nytte i et dikt/prosa forum
Men en ting er sikkert, selvskade/selvmordstekster kan føre med seg en smitteeffekt som er uønsket her inne, og det er vel det som har blitt konkludert med sånn en million ganger eller noe slikt.
Anonymous
27-03-2006, 17:07
Hei!
Det ingen her har nevnt er at det kan være godt å lese slike tekster for folk som sliter med de samme tingene...
Selv har jeg problemere med selvmordstanker, ikke så mye med selvskading, men det har hendt. For meg har det vært utrolig godt å lese/høre at andre også har tenkt over det. Men innenfor visse grenser! Jeg har også erfart at å lese sånne tekster setter kan gjøre mine egne tanker værre og vanskeligere. Men ta for eksempel den siste plata til Maria Mena: Mye selvmord og selvskading der! Men jeg syntes det er en lettelse å høre på, for jeg kjenner meg igjen.
Og dere som har satt i gang med å vurdere om det bare er handler om oppmerksomhet kan jo lese noen av historiene på www.helsenett.no. Der er en temaside om barnepsykiatri, og under det et forum ang. selvmordsforsøk hos barn og unge.
Kan dere be fagfolk om å få noen retningslinjer for hva dere bør sensurere?
Nei, men dikt.no er ikke ment som et psykologisk hjelpemiddel. Det er flott at folk kjenner seg igjen i andres tekster, men det er ikke vår plikt å tillate alt, bare fordi noen kan synes det er godt å lese. Vi har blant annet en link på forsiden; 'Krisehjelp'. I tillegg finnes uendelig mange nettsteder der man kan legge ut slike ting, som http://www.enjoydiary.com, http://www.livejournal.com, http://www.myspace.com og så videre.
Og jeg kan forsikre deg om at vi også ville slettet Maria Menas tekster om hun la ut selvskadingstekster på dikt.no.
Har sjekket helsenett.no som du foreslo, og her er hva de sier vedr. selvmordstanker:
Da hjelper det å snakke med mennesker i ens nærhet. Det viktigste er om du i fortrolighet kan snakke med et medmenneske du har tillit til, komme frem med dine bekymringer, og få hjelp til å se de muligheter som tross alt pleier å være til stede. Vi kan føle vi er inne i en tunnel det ikke er åpning i. Andre mennesker kan komme med innfall, forslag eller tanker som kan hjelpe deg til å se en løsning av de livsproblemer du står overfor, vise deg en åpning i tunnelen.
Altså, jeg har aldri hørt det anbefalt å lese tekster om selvskading/ selvmord som hjelp til selvhjelp for en som sliter (Jeg er pedagog av utdannelse). Derimot at tekster som omhandler problemet, men tar et oppgjør med det og viser en vei ut av problemene, kan være til hjelp, ja. Og slike tekster slettes ikke på dikt.no.
Ellers kan jeg også anbefale enjoydiary som et fint sted å dele dagbokstanker etc.
Og dere som har satt i gang med å vurdere om det bare er handler om oppmerksomhet kan jo lese noen av historiene på www.helsenett.no.
Vi mener selvfølgelig ikke at alle selvskadingstekster handler om oppmerksomhet, men ja, noen gjør det. Vi vil nok heller ikke be noen fagfolk vurdere hva vi bør sensurere og ikke, fordi våre retningslinjer utformes etter denne siden, og ikke etter helsenett. Som korrupt sa, så er ikke dette en terapi-side, det er en skriveside. Og fordi vi har hatt problemer med bekymrede foreldre som leser kuttetekster som forteller lesren hvor deilig det er, og hvordan det løser alle verdens problemer, må vi ha regler på det. For all del, skriv gjerne om problemene, men vær kritiske til hva dere legger ut, og tenk på at det er yngre og lett påvirkelige unger som leser tekster her inne.
og det viktigste av alt kan ikke gjentas nok ganger: dette er en skriveside.
her skal du legge ut tekster som tåler kritikk, som har et forbedringspotensiale og som viser at du prøver. dersom jeg fikk en krone for hver gang noen har svart min kritikk med: "jammen det var sånn jeg følte det og du kan ikke komme og si hva jeg skal føle!!!!11", hadde jeg vært rik.
Hei!
Det ingen her har nevnt er at det kan være godt å lese slike tekster for folk som sliter med de samme tingene...
Selv har jeg problemere med selvmordstanker, ikke så mye med selvskading, men det har hendt. For meg har det vært utrolig godt å lese/høre at andre også har tenkt over det. Men innenfor visse grenser! Jeg har også erfart at å lese sånne tekster setter kan gjøre mine egne tanker værre og vanskeligere. Men ta for eksempel den siste plata til Maria Mena: Mye selvmord og selvskading der! Men jeg syntes det er en lettelse å høre på, for jeg kjenner meg igjen.
Og dere som har satt i gang med å vurdere om det bare er handler om oppmerksomhet kan jo lese noen av historiene på www.helsenett.no. Der er en temaside om barnepsykiatri, og under det et forum ang. selvmordsforsøk hos barn og unge.
Ja, det kan være godt å lese slike tekster for folk som sliter med de samme tingene, men faktumet er at den sjansen tar vi ikke. Eieren av siden har mottatt flere henvendelser fra bekymrede foreldre, foresatte, venner osv, og det veier tyngre i en slik sammenheng. Det er ikke slik at alle tekster som selvmord/selvskading slettes. Tekster med klare oppfordringer, positiv omtale rundt temaene fjernes med en gang.
Jeg mener de retningslinjene vi har nå ikke trengs å forandres.
Det er helt klart riktig at skriving er god terapi for mange her på siden men som andre nevner, dette er først og fremst en skriveside.
Maria Mena, æsjæsjæsj. Jeg hadde gledelig slettet hennes tekster dersom de brøy med reglementet.
Okay, utgangspunktet i diskusjonen er vel sletting av tekster som omhandler selvmord, selvskading og blabla.
Det virker som om de fleste redaksjonsmedlemmer tar dette på skjønn. Altså, handler teksten om selvskading, og er skrevet på en forherligende måte, samtidig som teksten er, etter red.medlemmets skjønn, dårlig skrevet; da blir den slettet. Men hvis teksten er av "kunstnerisk verdi" så blir den liggende.
Så selvmords- og selvskadingstekster som er "dårlig" skrevet blir slettet, mens de "gode" kan bli liggende. Så de gode tekstene om selvskading gir altså ikke dominoeffekter?
Og hva er definisjonen av selvskading? Barberblad mot hud, og blod som strømmer? Har rus noe med selvskading å gjøre? Jeg veit mange ville hevde det. Og hva er en god tekst?
I Bertrand Besigyes debutbok "og du dør så langsomt at du tror du lever" avslutter han diktet, som er med samme tittel, slik:
"hvis ingenting oppløftende skjer
innen klokka seks
snitter du pulsåra over
digitalklokka skifter
fra 17:58
til 17:59
Og du dør så langsomt
at du tror du lever
"
Er dette noe redaksjonen hadde slettet om det kom inn, eller er dette selvskadingstekster som er av den gode sorten?
Det er ikke slik at vi hovedsaklig skiller mellom gode og dårlig tekster. Det skilles mellom hvem som skriver om selvskading på en positiv og forherligende måte, og hvem som legger hovedvekt på det psykiske, som ikke forklarer fremgangsmåte, og ikke sier det er bra, eller løsningen på problemer. Så er det selvfølgelig uenighet innad i redaksjonen angående hva som egentlig blir for beskrivende, men det er ikke først og fremst kvaliteten som teller her. Det er heller slik at gode selvskadingstekster ikke slettes fordi det hovedsaklig er gode selvskadingstekster som ikke oppfordrer til det, og ikke forteller om "det herlige øyeblikket der blodet pulserer ut av årene og blander seg med salte tårer før alt blir sort".
Okay, så det er tekster som direkte beskriver selvskading som blir slettet?
Mens de som beskriver den mentale prosessen under selvskadingen får bli stående?
Eller tar jeg feil?
Ikke om selvskading/selvmord blir fremstilt som lindrende, eventuelt løsningen.
Endymion
16-04-2006, 19:14
Mye saklige argumenter her; men min stemme går til: Bare slette tekster som tydelig følger en bølge/mote med slike tekster.
Jeg mener teksten burde vurderes på poetisk/lyrisk grunnlag, og beholdes om den viser seg verdig - uansett tema.
Jeg har selv en tekst som heter Time for Suicide, som jeg har lagt ut her tidligere under et annet nick. Den er, mener jeg personlig, det beste jeg har skrevet. Den ble slettet, men jeg føler selv den burde få ligge ute.
Men jeg er ikke bitter, om det oppfattes slik, jeg bare lufter mine tanker.
kan godt vere at den teksten er det beste du har skrive. det er ikkje det vi ser på når vi slettar. vi ser rett og slett på om teksten KAN verke 'positiv' med omsyn til sjølvskading og suicidalitet. same kor bra teksten er.
Endymion
17-04-2006, 00:56
Jeg skjønner det, og jeg prøver på ingen måte å verken klage - eller fremheve min skriving. Jeg mener kun at et åpent nettsted som dikt.no ikke burde trenge å vise hensyn ovenfor selvskadere/suicidale - og heller verdsette det poetiske. Det er feil om lyrikere skal føle seg bundet av kreativitetsrammer o.l.
Er ganske enig i at det er dumt for et kreativt nettsted å måtte sensurere gode dikt, om de er aldri så forherligende til det ene eller andre.
Er det et godt dikt, bør det høre hjemme på et sted som har domenet dikt.no. Og god lesning er sjelden hyggelig. Lurer fortsatt på om Bertrands dikt hadde blitt slettet om det hadde blitt lagt ut her upublisert.
klart eg er samd i det du seier her, asfalt. men på ei open side som dikt.no har vi til slutt kome fram til at desse reglane må følgjast. ikkje minst p.g.a. attendemeldingar civix fekk frå foreldre som opplevde at borna deira blei fengsla av sjølvmordstankar og suicidalitet. denne smitteeffekten. og m.o.t. besigyes tekst, så veit eg ikkje. har ikkje lese heile (fy meg), men skal ikkje sjå bort frå det.
Ja, jeg ser argumentet. Men ikke som mer enn et argument:)
eit vektig argument. det er mange gode dikt eg har sett blitt sletta, og det er kjipt. men dette er bestemt frå øvste hald, og eg kan forstå det.
for min del er synes jeg at det er viktig å behandle hver tekst for seg selv, og det at noen av de blir slettet synes jeg er viktig i.o.m at de litt yngre her på siden kan påvirkes lett. for det kan jo høres forlokkende ut for en fjortenåring at ved å kutte seg selv kan man få den psykiske smerten fysisk (og i tillegg få oppmerksomhet)...
det finnes som kjent en del ungdommer her på siden som ofte skriver om at de mobbes en del, og ikke får nok oppmerksomhet, hverken i hjemmet eller blandt venner og dette kan være en viktig årsak til at selvskading kan høres befriende ut (for som vi alle vet er det for enkelte mennesker slik at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet).
dette kan vi jo også se på hvor mange ungdommer som havner hos psykologen for tiden...
Enig med dass. Det er ikke en ideell situasjon at vi er nødt til å bedrive en form for sensur på dikt.no, men et såpass stort nettsted bør nok ha en viss ansvarsfølelse.
Likevel har det skjedd at jeg har blitt skuffet over at enkelte tekster må slettes. Tekster som er svært godt skrevet, men som fremstiller selvskading som noe som faktisk hjelper.
det er kjipt ja... har selv sett en del tekster som er bra blitt slettet, men med en såpass spredt aldersgruppe, hvor en del fremdeles er lettpåvirkelige er det et ansvar siden må ta på seg synes jeg...
sensur er ikke bra når det gjelder en diktside, men det er faktisk snakk om ungdommens sikkerhet og helse..
Endymion
19-04-2006, 00:35
Hva med å innføre en aldersgrense? (Ja, jeg veit man lett kan lyve på nettet, men det er da hvertfall et tiltak.) Og da kan ikke foreldra komme å klage heller...
Mulige grenser ville vært 15/16 eller 18.
Der er jeg uenig. Jeg synes ikke vi skal sette en aldersgrense på hvem som skal få dele tekstene sine på dikt.no.
enig med korrupt og ludvig.
er så mange andre dikt-sider med aldersgrense og da er det greit med en side for alle.
og hvem kan si at 15/16/18-åringer ikke er like lettpåvirkelige?
Endymion
19-04-2006, 14:04
Det hadde vært en løsning på å få vekk lettpåvirkelige unge?
Men selvfølgelig, kreativiteten kjenner ingen alder.
Og jeg har sett profilen med alder yngre enn det jeg foreslo her inne, som skriver godt.
Det hadde vært en løsning på å få vekk lettpåvirkelige unge?
du tror de hadde forsvunnet?
det som sannsynligvis hadde skjedd er at de hadde begynt med selvskading og skrevet tekster som omhandler temaet og så kunne dikt.no like gjerne skiftet navn til bloderbra.no
og jeg stiller meg litt kritisk til at du faktisk prøver å få gjennom denne saken, og har litt medfølelse for at du (nå skal jeg ikke si dette for sikkert, men) mener dette er en god løsning for deg.
Endymion
19-04-2006, 21:37
og jeg stiller meg litt kritisk til at du faktisk prøver å få gjennom denne saken, og har litt medfølelse for at du (nå skal jeg ikke si dette for sikkert, men) mener dette er en god løsning for deg.
Skal svare på dette først. Jeg mener ikke selvmord er en god løsning. Ikke selvskading heller. Bare så det var sagt. Jeg har tidligere gått med slike tanker, og ja - jeg har fått mine arr. Det er ingenting her i livet jeg skammer meg mer over, og jeg har lært hvor feil slikt er. Men i mitt tilfelle har det ført til en del gode tekster, om jeg skal si det selv. Og jeg vet at flere har det sånn, og det burde vært en mulighet for å skille disse, gode, tekstene - fra de som bare slenger seg på moten.
kva er ein god tekst? kva kriterium skal vi gå etter? og korleis skal vi sjå igjennom kvar brukar på dikt.no, med omsyn til om dette kjem rett frå hjarta, eller om det er for å vere kool? litt av ein jobb, det der. uansett MÅ vi operere i samsvar med regelverket, slik er det, og slik må det vere.
Endymion
19-04-2006, 22:42
Jeg maler meg selv inn i et hjørne her, det merker jeg...
Hva som kjennetegner en god tekst? Jeg mener den er følelsespreget, velstrukturert og viser grundig forståelse over ordene. Den setter små ord, på store følelser.
Jeg ser at jeg ikke kommer noen vei her, og har forstått at en del av argumentene mine er nyttesløse. Med dette trekker jeg meg ut av diskusjonen, for ikke å miste all respekt her på siden.
Men jeg vil fortsatt si at den regelen burde kunne endres, for å gi litt mer kunstnerisk frihet. Men greit, jeg bøyer meg for reglene - og vil ikke tape ansikt i en slik diskusjon.
(Om noen ønsker å snakke med meg angående saken, ta kontakt på PM.)
Vil bare skyte inn at jeg er en av dem som er for regelen mot tekster som handler om selvskading osv. Og jeg er en selvskader. Før skrev jeg mye om dette, og det hjalp meg virkelig i en periode. Kunstnerisk verdi i tekstene? Tja. De hadde uansett stor terapeutisk verdi, og jeg tror det er viktig for folk å skrive om dette. Men det er ikke alt som nødvendigvis bør deles- av den grunn at å lese sånne tekster kan ha en sterk "triggende" effekt for dem som holder på med selvskading. Mitt personlige standpunkt.
Joda, jeg ser poengene til redaksjonen, men jeg mener det blir helt grunnleggende feil å skulle eliminere tekster.
Skal tekster om narkotika fjernes? Nå setter jeg det på spissen, men jeg mener det er en prinsippsak, litteraturen bør ikke kjenne sine begrensninger
LisaMari
01-05-2006, 17:11
Jeg er for regelen, og mener at regelen om selvskading og suicidalitet sørger for tiltak som fører til at dikt.no blir et bedre nettsted. Har selv vært i en periode der jeg har lagt ut lignende tekster, selv om de var til en viss grad mye mer indirekte. Men forstår at tekster som er mer direkte, og som oppfordrer til selvskading feks, eller framstiller dette some en løsning eller utvei, er nødvendig å slette pga. påvirkning og slike ting.
vi har ikkje opplevd at tekstar om narkotika/alkohol eller andre rusmiddel har hatt same effekten som sjølvskadingstekstar. litteraturen skal ikkje ha sine avgrensingar. men dikt.no må.
vi har ikkje opplevd at tekstar om narkotika/alkohol eller andre rusmiddel har hatt same effekten som sjølvskadingstekstar. litteraturen skal ikkje ha sine avgrensingar. men dikt.no må.
w0rd!
Ja da gir jeg meg, ser at det bare blir kverulering fra min side uansett.
Et spørsmål bare til slutt:
forherliger teksten på linken under selvmord?
http://www.dikt.no/index.php?page=vis_tekst&TekstID=69257
Jeg synes ikke det passer seg å diskutere andres tekster i forum uten at de selv har bedt om det, så jeg sier bare at redaksjonen trolig hadde vært delt.
LisaMari
09-05-2006, 12:37
Jeg synes ikke det passer seg å diskutere andres tekster i forum uten at de selv har bedt om det, så jeg sier bare at redaksjonen trolig hadde vært delt.
Er enig med deh her, korrupt, synes det er svært upassende å diskutere andres tekster på forum uten at de selv har bedt om det. blir for dumt, liksom.
toby christ
09-05-2006, 12:48
Vanskelig å diskutere på mange måter.
Som nevnt burde vi ha forfatterenes tillatelse til å diskutere saken, men jeg vil også påpeke en viktig ting:
En av de viktigste formene for å forstå et stykke er å fordype seg i det og diskutere det med andre. Selv om forfatterene ikke er med på diskusjonen så kan vi vel diskutere det for temaets relevans?
Jeg foreslår at hvis vi først og fremst skal diskutere saken så bør vi ha flere syn på saken, og gjerne forfatterene sine syn på saken. Men jeg syntes ikke at vi må ha deres tillatelse til det, siden litteraturen bør kunne diskuteres, å forby åpen diskusjon om saken vil være dogmatisk og autorativt.
Akkurat som når Australia vil fjerne temaet selvmord fra media, eller da Syria og Iran implementerte totalforbud mot fri tolkning av koranen.
Dere forstår vel hvor jeg vil hen her? Ytringsfriheten.
og kanskje hvis du leser hele tråden her så skjønner du hva vi har diskutert tidligere... jeg ser ingen grunn til å ta opp diskusjonen igjen..
og hvis korrupt som redaksjonsmedlem synes det er feil å diskutere en tekst her på forumet uten forfatterens tilatelse synes jeg det skal respekteres og ikke gjøres noe mer med.
toby christ
09-05-2006, 13:07
og kanskje hvis du leser hele tråden her så skjønner du hva vi har diskutert tidligere... jeg ser ingen grunn til å ta opp diskusjonen igjen..
og hvis korrupt som redaksjonsmedlem synes det er feil å diskutere en tekst her på forumet uten forfatterens tilatelse synes jeg det skal respekteres og ikke gjøres noe mer med.
Jeg har lest hele tråden, men uansett hva dere bestemmer om saken så er jeg en som tror på ytringsfriheten fremfor regulering og sensur.
Det at du tror jeg ikke har lest tråden er bare en frekk kommentar som ikke passer i en diskusjon, så kommentaren din er fullstendig irrelevant.
men da ville du også sett at de fleste av oss er for ytringsfrihet, men ved ytringsfrihet følger og et ansvar.
og siden brukerne her ikke klarer å ta det ansvaret må redaksjonen gjøre det.
toby christ
09-05-2006, 13:23
men da ville du også sett at de fleste av oss er for ytringsfrihet, men ved ytringsfrihet følger og et ansvar.
og siden brukerne her ikke klarer å ta det ansvaret må redaksjonen gjøre det.
Jeg forstår meningen din, men jeg føler at det er for ultraistisk. Man kan ikke forvente at overgang fra absolutt frihet i liberalisme skal gå rett over til totalitært forbud som i fascisme, overgangsprosessen består av jo av to motsetninger som strides med hverandre.
Jeg mener at hvis dere rett og slett innfører et krav om å ikke skrive noe direkte sårende her og kutte ut alt det irrelevante svada som følger med i følelsesmessige uttrykk og fornærmende uttalelser, så kan diskusjonen bli faktuell og derfor bidra til forståelse blant "kritikerene".
Jeg for eksempel er for at man skal skrive om temaet siden det er så mange fordommer om saken, selv om jeg ikke er noen typisk EMO stereotypisk person (faktisk liker jeg ikke stereotyper :P). Men vi må da kunne diskutere temaet for å vise dets relevans i dagens samfunn når det er så mange som vil skjerme menneskeheten mot det? I anbefalte bøker-tråden ville Lalaith foreslå å lese vildanden, hvilket innholder selvmord, så hva med å sensurere den også?
Jeg mener at det er trangsynt å stenge temaet av helt, skjønt jeg kan sikkert gå med på å skjerme forfatterene her på dikt.no hvis dere absolutt insisterer.
Kort sagt, jeg vil ikke at diskujsonen skal fjernes, og jeg tror ikke noen som er for ytringsfriheten vil det heller.
jeg mener ikke at diskusjonen skal fjernes, mener bare at det er unødvendig å diskutere det videre enn det som er gjort fra før...
forfatterene på dikt.no må desverre skjermes fra slike tekster, da det er mange unge her som lett lar seg påvirke av andre. og når det kommer til selvskading og suicidalitet som blir romantisert eller skrevet om som en løsning kan dette være farlig.
og nei, vi skal ikke sensurere andres verk, vi kan bare begrense det her på dikt.no
men, alt jeg sier nå er jo selvfølgelig gjentagelser på noe jeg har sagt før, så jeg trekker meg ærbødigst ut av diskusjonen nå...
LisaMari
09-05-2006, 15:22
Jeg forstår meningen din, men jeg føler at det er for ultraistisk. Man kan ikke forvente at overgang fra absolutt frihet i liberalisme skal gå rett over til totalitært forbud som i fascisme, overgangsprosessen består av jo av to motsetninger som strides med hverandre.
Jeg mener at hvis dere rett og slett innfører et krav om å ikke skrive noe direkte sårende her og kutte ut alt det irrelevante svada som følger med i følelsesmessige uttrykk og fornærmende uttalelser, så kan diskusjonen bli faktuell og derfor bidra til forståelse blant "kritikerene".
Jeg for eksempel er for at man skal skrive om temaet siden det er så mange fordommer om saken, selv om jeg ikke er noen typisk EMO stereotypisk person (faktisk liker jeg ikke stereotyper :P). Men vi må da kunne diskutere temaet for å vise dets relevans i dagens samfunn når det er så mange som vil skjerme menneskeheten mot det? I anbefalte bøker-tråden ville Lalaith foreslå å lese vildanden, hvilket innholder selvmord, så hva med å sensurere den også?
Jeg mener at det er trangsynt å stenge temaet av helt, skjønt jeg kan sikkert gå med på å skjerme forfatterene her på dikt.no hvis dere absolutt insisterer.
Kort sagt, jeg vil ikke at diskujsonen skal fjernes, og jeg tror ikke noen som er for ytringsfriheten vil det heller.
er så absolutt enig med i_dass over her. Med ytringsfriheten fører også ansvar. Denne saken har ingenting å gjøre med å skjerme andre forfattere på dikt.no, men å gjøre det som er rettferdig for innflytelse på feks. yngre brukere på siden. hvis du ikke har fått det med deg, har dikt.no mottatt en del mail fra bekymrede foresatte o.l de siste årene, og jeg synes derfor at det er på sin plass at man har tatt dette i betraktning, og lagd en regel mot selvmords/selvskadingstekster som evt. oppfordrer til dette, eller formulerer seg slik at vedkommende sitter igjen med inntrykket at selvmord/selvskading er en løsning. Ja, er for ytringsfriheten, selvfølgelig, men med dette fører også ansvar og menneskelig moral. det har etterhvert blitt så mange som skriver drastiske, suicidale tekster gjennom årene. er vi ikke nødt til å ta hensyn, ansvar og vise respekt, hvis vi alle sammen skal være med å bidra til noe positivt med tekstene våre på dikt.no?
Det du sier angående bokanbefaling til -Lalaith blir rett og slett en helt annen sak, fordi vildanden er indirekte, og på ingen måte sier til leserne at dette er en god løsning.
Jeg mener at det er trangsynt å stenge temaet av helt (...).
Viss du sjekkar regelsida, står det der at sjølvskadingstekstar kan slettast.
Det jeg skal si har sikkert blitt sagt flere ganger, men tar det likevel. Det er ikke ytringsfrihet i den forstand på en side som dikt.no. Det er et reglement man godtar når man registrerer seg, og man kan legge inn tekster innenfor disse rammene. Positiv omtale av selvmord, selvskading slettes tvert.Tekster som omtaler det som det er rett, og at det er god løsning osv. Det er ikke slik at alle tekster som omhandler temaene slettes. Den regelen kom i forbindelse med en periode hvor eieren av siden mottok henvendelser fra bekymrede foreldre, foresatte osv.
toby christ: Jeg registrerer at du mener det er trangsynt å stenge temaet helt. Jeg mener det er trangsynt dersom du ikke ser grunnlaget, nødvendigheten for akkurat den regelen. I tillegg er ikke temaet, temaene stengt helt heller.
toby christ
09-05-2006, 21:54
Ok, nå vil jeg klarere noen få fakta her:
Jeg har vært her i omlag tre dager, så jeg kjenner ikke til brev dere har mottatt fra bekymrede foresatte.
Jeg vet at dere ikke stenger av diskusjonen helt, og ser at det er mulighet for å slette det materialet redaksjonen finner upassende i henhold til deres reglement.
Lisamari:
Når du sier at skjerming av forfattere ikke har noe med saken å gjøre vil jeg høre ditt motargument fremfor en direkte ubegrunnet kommentar om saken, begrunnede meninger er tross alt enklere å forstå.
Og å påstå at Vildanden er indirekte uten grunnlag gir meg jo likegyldig grunnlag for å konstatere at all poesi om samme tema er like indirekte.
Jo, vær så god å steng av temaet om dere vil, grunnen til at jeg ikke har forstått meg på deres meninger er fordi jeg ikke har hørt begrunnelsene og deres logiske sammenheng.
hyggelig å se at en annen har tatt seg av kveruleringen min:)
hva er så galt med å fjerne de groveste tekstene, der en bare får høre om de positive sidene ved å skade seg selv, at det framstår som en 'løsning'?
der ER mange lettpåvirkelige sjeler her i verden, og kanskje veldig mange av de som er på dikt.no.
det er ikke snakk om å stenge temaet helt av, for hver tekst vurderes enkeltvis.
"Tekster som handler om, eller oppfordrer til, selvmord, skade av seg selv eller lignende, kan slettes."
http://dikt.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=8 sier også en del.
skjønner ikke at dette skal diskuteres i det vide og det brede.
toby christ; Jeg ser du sier dette:
Jeg har vært her i omlag tre dager, så jeg kjenner ikke til brev dere har mottatt fra bekymrede foresatte.
Samtidig sier du i et tidligere innlegg; ” Jeg har lest hele tråden,”.
Jeg kjenner ikke til noen brev jeg heller, men jeg tok en kjapp titt på tidligere innlegg. På side 5 så jeg at Lacuna sier noe om disse henvendelsene til eieren av nettstedet, litt lenger nede sier ludvig noe, og på side 6 sier eventyr noe tilsvarende. Om jeg ikke tar feil, er det andre også som har sagt dette. Ønsker du selv å lese henvendelsene for å ta stilling til dem? For meg er det nok at det blir referert til dem.
”Vær varsom plakaten”, har de fleste norske medier forpliktet seg til å følge. Ytringsfrihet er det grunnleggende punktet. Samtidig har plakaten klare publiseringsregler for hva en bør og ikke bør sette på trykk.
1.Pressens samfunnsrolle
1.1.Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati. En fri, uavhengig presse er blant de viktigste institusjoner i demokratiske samfunn.
Selv om en kan ha lov til å trykke alt som er innenfor loven, så har ikke redaktøren trykkeplikt. Han må selv foreta en vurdering av hva som er rett og galt, fordi redaktøren har det juridiske og økonomiske ansvaret for det som står på trykk. I vær varsom plakaten står det noe om hvilke forhold en bør være oppmerksom på, der pressen selv legger begrensninger for hva som bør publiseres. Et av disse punktene handler om selvmord.
4.Publiseringsregler:
4.9. Vær varsom ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk. Unngå omtale som ikke er nødvendig for å oppfylle allmenne informasjonsbehov. Unngå beskrivelse av metode eller andre forhold som kan bidra til å utløse flere selvmordshandlinger.
Dette tror jeg går inn i debatten, for reglene på dikt.no viser at nettstedet tar ansvar. Norske aviser kan omtale selvmord, men en er veldig oppmerksom på at en ikke skriver om ting som kan utløse selvmordsforsøk, eller skape smitteeffekt. Jeg opplever reglene på dikt.no som uttrykk for den samme omtanken.
Regelen sier ikke at alle tekster om selvmord og selvskading blir slettet, men at det skal utvises skjønn.
Jeg vet også at litteratur og media er to vidt forskjellige ting. Og det er viktig at litteraturen ikke har begrensninger. Men jeg synes at et nettsted som dette, veldig gjerne kan, og bør, ha retningslinjer.
Jeg rakk forresten ikke tråden din, så hei. (hoho, jeg øver meg i å skrive diskusjonsinnlegg, men akk, nå ble jeg trett)
Vær varsom plakaten; http://www.nored.no/mainDesign.asp?aid=14497&gid=6725
flinke Ainra!
jeg skjønner ikke helt argumentene til dere som ønsker at alle tekstene skal vises for alle, selv om dere roper ut om ytringsfriheten. den kan en fint benytte seg av på f.eks. blogg eller hjemmeside, som jo er nevnt som eksempler flere ganger.
er det virkelig BRA for alle å lese om dette? (oi, nå lader jeg opp til mer diskusjon, men ærlig talt)
toby christ
09-05-2006, 23:45
Javel, jeg har sett etter dine referanser, og nå har jeg notert meg tilfellet om disse brevene. Nei, jeg trenger ikke å lese dem selv, jeg stoler på at redaksjonen har gjort seg sin egen mening om saken og jeg har ikke noen mulighet til å endre på deres meninger i denne diskusjonen later det til.
Jeg har jo selv sagt i mitt forrige innlegg at jeg forstår hvordan saken foreligger, at ikke alt materialet blir definitivt slettet, men at det kan gjøres.
LisaMari
10-05-2006, 13:08
grunnlaget for regelen er ikke hovedsakelig skjerming, men at vi, som forfattere på dikt.no, ikke vil ha tekster her som kan hjelpe til med å utløse fremtidige selvmordsforsøk, selvskading osv. med tanke på alle innleggene over her, er jeg ganske sikker på at jeg er en av mange forfattere på dikt.no som ikke vil medvirke til tekster som kan føre til en slik type innflytelse på feks. yngre brukere her på siden. som ludvig også sier, er ikke ytringsfrihet i den forstand her på dikt.no, hvor du kan skrive alt du vil og måtte ønske, med tanke på at eieren av denne siden bestemmer reglene, og hva som skal slettes og ikke. hvis du er så misfornøyd med denne regelen som jeg får inntrykk av, og skal kverulere opp og ned om ytringsfrihet og slikt, kan du jo heller ta kontakt med eieren av siden, og se om du får et annerledes svar der enn du allerede har fått fra en rekke andre brukere her på dikt.no (hvis du har lyst til at enda en skal stappe det inn med teskje). synes du er trangsynt, ja. og det kommer fra en som har sliti en del psykisk selv også. selv om jeg har sliti en del selv, er jeg i mot forslaget om at denne regelen skal slettes. denne regel er opprettet for en grunn, en god grunn. hver tekst behandles hver for seg, men de tekstene som oppfordrer til selvskading/selvmord , eller framstiller dette som en løsning, burde og vil bli slettet. slik er det bare.
Altså, jeg kan være enig i at det ikke burde være umulig å skrive om selvskading og legge det ut på denne siden. I og med at dette først og fremst er en skriveside. For min del kunne alle disse tekstene gjerne vært lov, jeg leser de ikke, men problemet er de som faktisk leser de. I enkelte tilfeller har vi funnet rene oppskrifter på hvordan man lettest kan ta livet av seg, det er formuleringer som "det gjorde ikke vondt, men all smerten innvendig forsvant idet blodet blandet seg med tårer", osv. Og når denne sidens brukere i all hovedsak er i en veldig ung alder, der de er veldig lett påvirkelige, burde en ha visse begrensninger.
Husk at ikke alt slettes, kun det som oppfordrer til denne typen handlinger, og omtaler det som noe positivt, og en enkel vei ute av en vanskelig hverdag. Når det er sagt, er synet på denne saken veldig delt i redaksjonen, og noen er strengere enn andre. Vi har imidlertid et reglement på denne siden som vi er pliktet å håndheve, og de reglene er det eieren av siden som står for.
toby christ
10-05-2006, 13:42
Jeg mener at det er trangsynt å stenge av et tema, mens LisaMari mener at jeg er trangsynt for hva da? At jeg er uenig med reglene eller at jeg diskuterer saken med dere?
Jeg har sagt at jeg godtar redaksjonens avgjørelse, og er godt klar over hvor sensitivt tema er for de yngre brukerene. Er det noen som forventer at jeg skal si unnskyld, siden dere fortsetter en diskusjon som er ferdig?
LisaMari
10-05-2006, 13:49
jeg ga deg et grunnlag, et motargument, slik du ba meg om på ditt seneste innlegg som var rettet mot meg. forventer ikke noen unnskyldning, er greit å diskutere. er jo slett ikke unnskyldninger det er snakk om her. bra du er klar over dette og godtar redaksjonen og eierens avgjørelser da, ihvertfall. slik jeg ser det virket det ikke akkurat som om du var ferdig med å diskutere. svarte kun på ditt innlegg, og ga deg en begrunnelse.
Man må respektere tekster for hva som er i dem, ikke for hvordan de er. Tekster med et ord kunne heler blitt sletta, og selvmords tekster er bare tekster. De som ikke klarer å lese sånt er de som ønsker det selv, men det kan faktis også føre til at de som er selvmords folk som vil dø fordi de føler at ingen kan forstå leser plutselig noe av en som føler det helt likens, noe som kan rede selvmords folk.
Å stenge sanheten ute gjør bare ting verre etter det jeg har erfart. Jeg kan feks. si at jeg har mange ganger ønsket å dø til jeg fant en glede i livet som var varmmer en sola og vakkrer en stjernene. (bare et eksempel).
Mange kan også bli selvmord tenkere hvis de føler at alt er bare drit, og så kommer de in her legger ut en teks som gjør dem glad og stolt, men så kommer noen i redaksjonene (med sinne litt for skarpe tunger av og til) og sier hvor dårlig den er uten å si hva som er bra og hva de burde sikte mer på.
Jeg har faktisk lært på skolen at man alltid skal si det beste først og så det dårlige etterpå. Selv om teksten er en fiasko kan man jo si litt hyggelig.
Det er no noe jeg bare sier da... ikke hør på henne som heter Draco. Hun vet jo ingenting. Nemlig :P
les hele tråden her draco, så kan du få lov til å uttale deg.
Sa bare mi meining, sa også at du ikke ska høre på den jenta som heite Draco.
jeg hører ikke, jeg leser...
Godt poeng I dass.
Og mens jeg er her og leser:
Jeg synes det er godt at dere er strenge, selv leder for et nettsamfunn ( nifs.info, selv om siden er nede nå for vedlikehold) og jeg føler at det er mennesker som kan forsøke å snike inn budskapet overalt og det er sårbare mennesker som også kan la seg lede eller friste av slike budskap.
Vi er et diktsted dere, la oss tenke på å lese/ kommentere dikt, ikke la sidene bli fulle av selvskading ol. Det er mye annet godt vi kan lese.
eg let keishas kloke ord avslutte denne tråden.
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.