PDA

Se full versjon : Ungdomslov NÅ!

i_dass
28-02-2007, 17:00
Vi krever en ungdomslov!

Ungdom trenger en lov som definerer ungdoms rettigheter og muligheter samt det offentliges forpliktelser. Det finnes allerede ungdomslovgivning i Danmark og Finland. I Norge i dag blir ungdom stadig utelatt fra viktige politiske prosesser lokalt og nasjonalt!

Vi vil sikre ungdoms rett til demokrati og deltakelse fordi ungdom er en ressurs. Ungdom må få reell medbestemmelse i saker som angår dem.

Vi krever en ungdomslov i Norge NÅ!

Ungdomstida har en egenverdi. Vi vil styrke ungdoms mulighet til deltagelse i samfunnsliv og kulturliv. Kommunene må sørge for varierte fritidstilbud som inkluderer rusfrie mestringsarenaer uten kvalifikasjonskrav for å gi ungdom likeverdig tilgang til en meningsfull fritid. I tillegg må det forebyggende og oppsøkende ungdomsarbeidet styrkes.

Ungdom rammes ofte av svingende konjunkturer og det brukes mer penger på å reparere enn på å forebygge. Vi krever derfor en lov som sikrer forutsigbare tilbud og rettigheter samtidig som den styrker ungdoms deltakelse og gjennomslagskraft! For å sikre kvalitet i tiltakene må en ungdomslov følges opp med retningslinjer gjennom egen forskrift.

Ungdomsmilliarden!
Som konsekvens av ungdomsloven må det følge midler til kommunene for å sikre en reell satsing på ungdom, slik at kravene kan oppfylles. Derfor krever Ungdomslovsalliansen at det følger med en årlig UNGDOMSMILLIARD til loven.

Gå inn på ungdomslov sine nettsider (http://www.ungdomslov.no) og skriv under.

eirikws
28-02-2007, 20:58
øh

i_dass
28-02-2007, 21:05
øh
var det noe?

AZiD
01-03-2007, 11:37
Done

i_dass
01-03-2007, 11:39
jeg kjenner ikke til dette prosjektet så mye, men det virker som et greit nok tiltak og hvis de får det til vil jeg gjerne ha en bit av den milliarden til å arrangere ting med! Je!

holybear
01-03-2007, 11:45
Jeg beklager, men jeg har vondt for å se problemet. Vi (eller de, jeg er jo blitt gubbe!) har det veldig fint her nemlig.

i_dass
01-03-2007, 11:50
har det fint jeg og, men at det er for lite demokrati i samfunnet når det kommer til ungdommer er et faktum, så jeg synes det er bra de holder på... og den milliarden kan komme godt med til mange!

holybear
01-03-2007, 11:52
Hva impliserer det? At det er for lite demokrati for ungdom.

i_dass
01-03-2007, 11:59
når det gjelder medbestemmelse på ungdomshus og arrangementer er det for lite demokrati. det sitter byråkrater fra kommuner og bestemmer hva ungdommene skal gjøre uten å spørre de først. så på den måten kan det være bra med denne loven... men det skal jo være sagt at jeg vet ikke hva den kommer til å innebære, så litt skummelt er det jo å skrive seg på listen.

holybear
01-03-2007, 12:00
når det gjelder medbestemmelse på ungdomshus og arrangementer er det for lite demokrati. det sitter byråkrater fra kommuner og bestemmer hva ungdommene skal gjøre uten å spørre de først. så på den måten kan det være bra med denne loven... men det skal jo være sagt at jeg vet ikke hva den kommer til å innebære, så litt skummelt er det jo å skrive seg på listen.

Jaha? Det er jo kjipt. Men ja, jeg skulle likt å vite mer om loven.

i_dass
01-03-2007, 12:01
ja, jeg og...

holybear
01-03-2007, 12:04
heh. Din militante tispe! Rop når du finner noe.

AZiD
01-03-2007, 12:10

At det er for lite demokrati for ungdom mener jeg og, og nettopp derfor jeg sitter som leder i en ungdomsklubb osm er drevet av ungdom, og som er uavhengig av kommune og stat! Allikevel må vi slite med å klare å drive uten innblanding, og de krever stadig vekk å få ha en innflytelse, til tross for at de ikke støtter oss på noen måte! En milliard til ungdom er noe det er behov for!

i_dass
01-03-2007, 12:16
Nå liker jeg deg bare enda bedre azid! Jeg har jobbet med ungdom og ungdomsmedvirkning i 7 år og hvis denne loven kan hjelpe selvstendige ungdomshus og ungdommer generelt stemmer jeg ja med alle fingrene! :D

AZiD
01-03-2007, 12:30
Nå liker jeg deg bare enda bedre azid! Jeg har jobbet med ungdom og ungdomsmedvirkning i 7 år og hvis denne loven kan hjelpe selvstendige ungdomshus og ungdommer generelt stemmer jeg ja med alle fingrene! :D

oioioi! :D

Jeg har vært leder for denne ungdomsklubben i 2 år, og vi har under mitt styre klart å bli økonomisk uavhengige. Vi sliter om en del om dagen da, siden vi har problemer med å få inn ett nytt styre som kan ta over når jeg går ut om to år, og vi sliter med å ha voksne til å stille frivillig som "vakter" på ungdomsklubbene!

Vi sliter og litt med kommunen, som truer med å frata oss lokalet vårt. Det er behov for både penger og frivillighet blant ungdom.

Derfor mener jeg risikoen med å skrive under her, er liten i forhold til utbyttet man muligens kan få!

i_dass
01-03-2007, 12:35
her (http://www.ungdomslov.no/bakgrunnsnotater/uogf.pdf) finner dere bakgrunnsinfo fra ungdom og fritid om hvorfor de vil ha en ungdomslov.
her (http://www.ungdomslov.no/bakgrunnsnotater/fagforbundet.pdf) finner dere bakgrunnsinfo om fagforbundet og hvorfor de støtter ungdomsloven.

landsforeningen for utekontakter og ungdom mot narkotika støtter også dette, men siden min nettleser er forferdelig treig må dere gå inn på denne (http://www.ungdomslov.no/?s=media&sideID=2)siden for å finne ut om de og hvorfor de støtter dette.

dette sier ikke mye mer om hva loven kommer til å innebære, men det gir kanskje noen hint...?

i_dass
01-03-2007, 12:36
oioioi! :D

Jeg har vært leder for denne ungdomsklubben i 2 år, og vi har under mitt styre klart å bli økonomisk uavhengige. Vi sliter om en del om dagen da, siden vi har problemer med å få inn ett nytt styre som kan ta over når jeg går ut om to år, og vi sliter med å ha voksne til å stille frivillig som "vakter" på ungdomsklubbene!

Vi sliter og litt med kommunen, som truer med å frata oss lokalet vårt. Det er behov for både penger og frivillighet blant ungdom.

Derfor mener jeg risikoen med å skrive under her, er liten i forhold til utbyttet man muligens kan få!

Hva heter ungdomsklubben, og hvor ligger den? Om du kan gi meg litt bakgrunnsinfo om den kan jeg finne plasser som sikkert vil sponse dere med penger :)

AZiD
01-03-2007, 13:03
Hva heter ungdomsklubben, og hvor ligger den? Om du kan gi meg litt bakgrunnsinfo om den kan jeg finne plasser som sikkert vil sponse dere med penger :)
hmm:D ... forumer gir alltid gyldne kontakter:P

Ungdomsklubben ble startet opp av ungdom, på initiativ fra ungdom, i mai 1996. Den het i begynnelsen "etter fjøstid", men endret navn ganske fort til "PigStop". Vi holder til i Svinndal, en liten bygd i Våler i Østfold (utenfor Moss). Klubben var nedlagt en stund, blant annet på grunn av oppussing av lokalene. Etter det har den holdt oppe, og holdt seg sammen, delvis med litt sponsing av kommunen og litt fra frifond, og delvis selvdrevet. Styret har alltid bare bestått av ungdom, men vi har en "rådgiver" som hjelper oss med litt praktiske ting, blant annet litt papirarbeid og regnskap. Hun er ansatt på frivillighetssentralen der vi holder til, og stiller opp for oss gratis, og bidrar på fritiden sin, altså uavhengig av kommunen. Ellers ordner vi alt selv. Vi har oppe for alle ungdom fra de går i 8. klasse (vi prøver å senke dette til 7. klasse, men møter motstand fra de voksne) og til de fyller 18. Vi har et skrantent musikkanlegg, og litt discolys og lignende, og et biljardbord, pluss diverse spill av alle mulige slag. Vi klarer oss selv økonomisk ved kiosksalg, og diverse arrangementer, deriblant LAN og volleyball turneringer. Vi holder oppe hver torsdag fra klokka seks til klokka halv ti, og tar 20 kroner inngang, og 10 kroner for de som har medlemskort (dette koster kroner 50). Ungdomsstyret er og representert i styret på frivillighetssentralen (av undertegnede). Styret på PigStop består av 6- 10 ungdommer. Vi har de siste 2 årene hatt mange vellykkede LAN, som har bragt noen penger i kassa. Vi har da fått kjøpt oss en god del nytt, men det er fortsatt mangel på mye. Vi har en gammel XBOX med spill og en prosjektor. Når det gjelder lys og musikkanlegg er dette mer krise. Vi har splitter ny forsterker, men høyttalerne er i meget dårlig stand. Vi har og en god del gamle dårlige lys, men ikke noe stativ eller noe lignende å henge det opp i, så det er da ganske utsatt for skader, siden det står på gulvet.

Det er det jeg kommer på i farta:D

Du kan jo få en litt mer oversiktlig rapport senere, dersom det er behov;)

i_dass
01-03-2007, 13:17
gjerne send mer info ja, skal sjekke opp litt på fond og lignende, er en dreven søker og får penger slengt etter meg når jeg formulerer mine søknader :D

holybear
01-03-2007, 13:19
gjerne send mer info ja, skal sjekke opp litt på fond og lignende, er en dreven søker og får penger slengt etter meg når jeg formulerer mine søknader :D

åååå så god og snill du kan være! :)

Aight. La meg skrive under på denne helveten da.

i_dass
01-03-2007, 13:20
hurra for deg! :D

holybear
01-03-2007, 13:22
Tror du det har bety at jeg skrev 'reverse cowgirl' på stilling?

i_dass
01-03-2007, 13:23
tja... ikke vet jeg, en underskrift er en underskrift, dog det kan jo kanskje tolkes som tull..

AZiD
01-03-2007, 13:33

Hørtes bra ut:D

Skal grave frem det som er senere i dag, og se hva jeg får posta:)

i_dass
01-03-2007, 13:36
je! du kan jo sende det på mail til meg, mailadresse finner du på mine sider her...

eirikws
01-03-2007, 17:43
HEI IDA

på kva vis skil det å koma drassande med noko du ikkje anar kva er, og ikkje oppklåra det før på side to (og då med vage lenkjer!) seg frå det turgay har halde på med, og vorte kritisert for mellom anna av deg?

i_dass
01-03-2007, 18:02
HEI EIRIK

I det første innlegget står det hvorfor det trengs en ungdomslov, jeg orket ikke helt å sette meg inn i det i går fordi nettet her kuket seg. I dag så jeg nærmere på det og diskuterte det med andre, dette satte mine små grå i gang og jeg tenkte nærmere over det. Jeg syntes fra første stund at dette så ut som et bra tiltak og ville dele det med andre her på forum.
Det skiller seg ved at jeg skrev et faktisk innlegg i første post slik at brukerne selv kunne velge om de ville trykke på linken eller ikke. Linkene jeg la inn senere var for å vise hva andre tiltak/foreninger mente om dette lovforslaget hvis noen var interresert i det. Jeg skrev også utfyllende hvorfor jeg synes en lov om demokratisering er viktig i forhold til ungdom og ungdomsmedarbeid.
Jeg synes din kritikk er unødvendig da jeg faktisk har skrevet noen innlegg i stedet for å poste en rekke linker. Jeg synes også det er uprofesjonelt av deg og poste det her når du kunne sendt dette på pm. Det at du kritiserer meg åpentlyst som redaksjonsmedlem er forskammelig og du har tydeligvis ikke lest hele tråden. Jeg tror også du bare postet dette fordi jeg sa at jeg ikke hadde nok kunnskap om dette fordi det ikke fantes på nettsidene til ungdomslov, men at jeg ikke hadde nok kunnskap vil ikke si at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg har, som sagt tidligere, jobbet med ungdomsmedvirkning og ungdomsdemokrati i 7 år og kan dette systemet ut og inn. Både som bruker og ansatt i Trondheim Kommune. Neste gang du har en slik ubegrunnet kritikk og komme med kan du sende det på pm, så slipper vi å ha en diskusjon på tråden om noe som absolutt ikke hører hjemme og som ikke angår andre enn oss to.

eirikws
01-03-2007, 18:08
:kre:

i_dass
01-03-2007, 18:08
er det alt du har å si?

holybear
01-03-2007, 18:10
Vel. Du skrev ikke innlegget. Du kopierte fra linken.

i_dass
01-03-2007, 18:11
sorry... skrivefeil... men det ga i alle fall dere muligheten til å bestemme om dere ville trykke på linken eller ikke.

holybear
01-03-2007, 18:26
Yup. På myspace-forumet har de en regel om at du legger inn det første avsnittet fra linken du ønsker å lime inn. Da kan folk få en idè om hva det dreier seg om og de kan bestemme seg for om de skal lese videre eller ikke.

Er det noe for dette forumet mon?

i_dass
01-03-2007, 18:27
det er en strålende idé til dette forumet! med mindre det bare er linker til videoer, musikk eller myspacesider...

holybear
01-03-2007, 18:33
Yeh. Kom igjen eirikws kast litt velsignelsesstøv over dette eller noe.

i_dass
01-03-2007, 18:33
han bør i alle fall svare for seg...

AZiD
01-03-2007, 19:17
Syntes det var veldig bra jeg:p

ser ikke problemet med linkingen egentlig da, så lenge tråden har et poeng...

holybear
02-03-2007, 10:46
Syntes det var veldig bra jeg:p

ser ikke problemet med linkingen egentlig da, så lenge tråden har et poeng...

Vel du ser det at redaksjonen har noe imot reklame. Så de sletter brukere med navn som afvesaq.org og asrape.org.
Jeg synes det er rett og rimelig, så når jeg ser tråder som denne
http://www.dikt.no/phorum/showthread.php?t=1108 så ignorerer jeg dem så godt jeg kan for å vise at jeg støtter redaksjonen. Men jeg kan ikke holde meg for god for noe, så av og til fristes jeg til å drive gjøn, som sett her. http://www.dikt.no/phorum/showthread.php?t=1235

AZiD
02-03-2007, 11:01
Er ikke det normalt for alle foraer?

holybear
02-03-2007, 11:02
Hva da?

AZiD
02-03-2007, 11:12
At folk driver gjøn og forsøpler med reklame...

holybear
02-03-2007, 11:14
Sikkert. Men jeg tror ikke det er noe forumslederene streber etter.

dramamin
03-03-2007, 16:33
Jeg synes din kritikk er unødvendig da jeg faktisk har skrevet noen innlegg i stedet for å poste en rekke linker. Jeg synes også det er uprofesjonelt av deg og poste det her når du kunne sendt dette på pm. Det at du kritiserer meg åpentlyst som redaksjonsmedlem er forskammelig og du har tydeligvis ikke lest hele tråden.

1. eirik stiller deg eit spørsmål. korvidt du velgjar å tolke deg som kritikk, er opp til deg. å kalle det "forskammelig" (du meinte kanskje uforskamma?) er å gå eit par skritt for langt i retning stråmannargumentasjon.
2. det er eigentleg ikkje så veldig søkt av eirik å samanlikne denne tråden med turgay-tråder som du (med rette) har kritisert tidlegare. at denne tråden og turgay-trådane er to sider av same sak, skal eg ikkje påstå. men forskjellen er ikkje større enn at det er verdt å nemne. i utgangspunktet reklamerer du vel eigentleg for ei sak du ikkje heilt veit innhaldet i?

i_dass
03-03-2007, 16:59
jeg har sagt det jeg har å si i denne saken.

dramamin
03-03-2007, 17:04
ja, det har du heilt openbert.

eventyr
04-03-2007, 23:22
hehe, fin tråd!

i_dass
12-03-2007, 13:17
Dette er hentet fra adressa (http://www.adressa.no/nyheter/sainntja/article821797.ece#)

http://www.adressa.no/multimedia/archive/00693/ungdomslov_logo_693338f.jpg
Kampanjen for en generell ungdomslov er en videreføring av arbeidet for å lovfeste ungdoms rett til fritidsklubber. De fire landsdekkende organisasjonene Ungdom & Fritid, Fagforbundet, Landsforeningen for utekontakter og Ungdom Mot Narkotika startet arbeidet og har nå fått selskap av PRESS, Landsforbundet mot stoffmisbruk, Handel og Kontor og Ungdommens kulturmønstring. De mener arbeidet med og for ungdom i Norge preges av at det ikke finnes en egen ungdomslov som kan regulere dette. Det vil de gjøre noe med.

– Arbeidet blir altfor tilfeldig og lemfeldig behandlet, mener leder Per Arne Skjeggestad i Landsforeningen for utekontakter.

Han får støtte av ungdomstillitsvalgt Tarjei Leistad i Fagforbundet i Sør-Trøndelag, han mener at målet med loven er å bedre ungdoms rettigheter.
– Ungdom må bli hørt

Kampanjen ble lansert i slutten av februar med nettsiden www.ungdomslov.no, der alle kan skrive under for å støtte kravet. Ifølge Leistad viser undersøkelser at de over 40 år har fått bedre velstand, uten at de under 25 år har fått enn like stor del av dette.

– Ungdom må få en like stor del av kaka, påpeker han. Leistad mener at den viktigste delen av dette er at det skal være fritidsklubber på alle steder i Norge og at disse skal slippe å bli truet av nedleggingsspøkelset hvert år

Skjeggestad forteller at Norge for 15-20 år siden var et foregangsland når det gjelder ungdomsarbeid, men at vi nå har havnet i bakleksa mye på grunn av gradvise nedskjæringer til kommunene.

– Det trengs klarere sentrale forskrifter for dette arbeidet, mener Skjeggestad. Han påpeker at det brukes veldig mye penger på reparere problemer som kunne vært unngått med mer forebyggende arbeid.

Loven skal også gi ungdom rett til å være med å bestemme i saker som gjelder dem selv.

– Ungdommers stemme må også bli hørt, påpeker Leistad som også nevner arbeidsmiljø for skoleelever som et aktuelt område for en ungdomslov, og også et bedre og billigere kulturtilbud for unge.

– Norge hevder å være langt framme når det gjelder lovgiving på mange områder, men ungdommene har vi glemt av, sier Leistad. Ungdomslovalliansen krever også at det skal følge med en årlig ungdomsmilliard til den nye ungdomsloven. Slike lover finnes allerede i Danmark og Finland.

– Det er ikke noen grunn til at vi skal være dårligere enn andre land, sier Skjeggestad.

På hjemmesiden er det mulig å skrive under på oppropet og det er det mange som allerede har gjort. Det gikk under tre døgn fra nettsiden ble lansert til over 1000 personer hadde skrevet under. Nå nærmer de seg 1500 underskrifter. Både voksne og ungdommer har kommet med sin støtte.

– Når jeg snakker med folk så er det ingen som er uenige i at dette er et viktig arbeid. Jeg vil bare si «skriv under, skriv under, skriv under», sier Skjeggestad. Før sommeren skal ungdomslovalliansen levere underskriftene til regjeringen.