PDA

Se full versjon : Moralfilosofi - kokt ned, stilisert til en setning

Asfalt
02-01-2006, 18:17
En handling er i teori og i praksis moralsk god, hvis alle som berøres av handlingen er glade etterpå.

Så det så.

eventyr
02-01-2006, 18:31
En handling er i teori og i praksis moralsk god, hvis alle som berøres av handlingen er glade etterpå.

Så det så.

uansett? ;)

stianr
02-01-2006, 18:35
Skjønte det nå... Trengte bare litt anstrengelse ;)
Og hva er grunnen med å fortelle oss dette?
Tror de som gjør gode handlinger vet det...

Asfalt
02-01-2006, 18:42
haha, ja okeido, alle ble ikke glade?

Anonymous
02-01-2006, 19:35
jeg ble hvertfall glad ; )

*sprette champagne*

Michalzy
02-01-2006, 23:40

Fint at du interesserer deg for filosofiske spørsmål, men det virker ikke som om du har fulgt med i timen.

Hvordan kan en handlings innvirkningskraft dokumenteres? Hvordan kan en handlings autonomi dokumenteres? Hvordan kan glede dokumenteres eller defineres? Og hvis setningen din er basert på det generelle: hvordan kan du påvise metauniverset som trengs for å rettferdiggjøre det du skriver?

Mcihalzz

dramamin
03-01-2006, 00:03
eg vart glad heilt til eg las michalzy sin post.

Anonymous
03-01-2006, 13:27

Ja, det er moralsk forkastelig. Tsk tsk tsk.

Ainra
03-01-2006, 22:47

Så det så.

det virker jo som det er noe i dette, ja, noe, men likevel klarer jeg bare ikke, bli enig i det. og det forstår jeg ikke helt.

dramamin
03-01-2006, 23:38

Ja, det er moralsk forkastelig. Tsk tsk tsk.

eg seier ikkje at eg er ueinig. det er nett difor det gjorde meg litt trist.

peas
18-01-2006, 04:39

Så det så.

helt korrekt

fin tanke
men en må vente for å se om alle som blir berørt av handlingen direkte, eller indirekte på sikt, er glade, for å avgjøre om den er moralsk god

altså aldri

peas
18-01-2006, 16:33
men for all del,

alle mennesker har en iboende evne til å vurdere om ens handling er potensielt (god?) konstruktiv kanskje...

og om den kan gjøre andre (glad?) klokere? kanskje...

eirikws
18-01-2006, 17:41
godt og vondt finst ikkje, desse er subjektive kvalitetar. difor kan mennesket heller ikkje ha ei medfødd evne til å tolke gjerningar og døme seg sjølv (eller andre). vi formast av samfunnet vi lever i.

dramamin
19-01-2006, 01:45
godt og vondt finst ikkje, desse er subjektive kvalitetar. difor kan mennesket heller ikkje ha ei medfødd evne til å tolke gjerningar og døme seg sjølv (eller andre). vi formast av samfunnet vi lever i.

du motseier sokrates, din våghals.

dramamin
19-01-2006, 12:43
nåh. eg likar sokrates, men han hadde heilt sikkert ikkje rett i alt han sa. han døydde jo, han og.

Sylvian
21-01-2006, 01:00
nåh. eg likar sokrates, men han hadde heilt sikkert ikkje rett i alt han sa. han døydde jo, han og.

Er det at en dør ensbetydende med at en tar feil? For i så tilfelle tok Jesus også feil... ;)

dramamin
21-01-2006, 18:39
ja. eg veit ikkje heilt kva eg meinte med det. men like fullt trur eg ikkje sokrates hadde rett i alt.

Anonymous
28-01-2006, 21:40
er redd din setning er littebittegrann enkel...

aperia
29-01-2006, 13:48
Setningen er slett ikke enkel.

Selv om de du har rundt er glade for det du gjorde kan det være andre som ikke er det, noe som andlingen ikke var god, selv om den var god for de den gjvil si at haldt.

På den måten kan man si at den setningen er feil.

Handlingen kan være god selv om den ikke gjør alle glade. Vi er alle forskjellige, og vi har alle forskjellige meninger derfor kan det som gjør noen glad gjøre noen andre trist eller sint Drfor kan man ike måle en god handling på om ALLE blir glad.

Om man gleder bare noen få, om bare en, så er det en god handling fordi man lyser opp en persons dag.

aperia
29-01-2006, 13:51
Det er jo ikke sikkert at Jesus var den han var.

Jeg har sett en dokumentar film som beviste at jesus godt kan være en juks.
De fant ut at han blant annet kunne ha juset sin død.

Han var også pedofil. og akkurat den biten er jeg ganske sikker på fordi det har visstnok blitt funnet en papyrusrull der det står om jesus`s pedofili.

Bare så det er sagt så lærte jeg dette på konfirmasjonsundervisningen min i kirken...

aperia
29-01-2006, 13:52
Sokrates var en klok mann, forut for sin tid.
Om det at han døde betyr at han tok feil lever vi i en verden full av løgn.

dramamin
30-01-2006, 11:46
Om det at han døde betyr at han tok feil lever vi i en verden full av løgn.

du øydelegger ditt eige poeng, din luring.

aperia
30-01-2006, 12:38
nei... gjør ikke det...
Siden veldig mye av det vi lever etter har utspring fra sokrates filosofi kan vi si at vi lever i en verden full av løgner, eller at vi lever urett, hvis det at han døde betyr at han tok feil.

dramamin
30-01-2006, 16:53
nei... gjør ikke det...
Siden veldig mye av det vi lever etter har utspring fra sokrates filosofi kan vi si at vi lever i en verden full av løgner, eller at vi lever urett, hvis det at han døde betyr at han tok feil.

forutan at eg allereie har sagt at eg ikkje meinte akkurat det seriøst, så kan eg jo legge til at eg skjønte kva du meinte, men det gjer ikkje poenget ditt betre.

aperia
30-01-2006, 19:59
hvorfor er ikke poenget mitt bra da?
Hvis du skjønner det?

dramamin
31-01-2006, 01:58
fordi du indirekte påstår at me ikkje lev i ei verd full av løgn.

aperia
31-01-2006, 14:42
alt er ikke løgn..
mye er det.. men ikke alt

Sylvian
31-01-2006, 16:05
Der finnes ingen sannhet...

Doktoren
31-01-2006, 16:33
Jo, men den er for komplisert for deg til å forstå.

Ainra
31-01-2006, 16:39

Vel, nei, nå lurer jeg altså. Jeg så innlegget for en stund siden, da tenkte jeg; ”javelja, hm, interessant, ja, jo,---” (noe videre innblikk i tankene mine tror jeg ikke ville bli forståelig i ord, tankene mine går jo overalt) også trodde jeg at jeg forstod, eller… at jeg kunne være enig i det, eller… jeg vet ikke helt. Men jeg syntes jeg hadde sett en lignende formulering, (han døde jo han også) en annen plass, og at ja… jeg tenkte ikke mer over det. Så ser jeg siden at: ”jeg vet ikke helt hva jeg mente” (eller hva det nå står, unnskyld om jeg ikke siterer korrekt).

Og da begynner jeg å lure hva jeg tenker…

Nå er jeg forvirret nå. Hvorfor går det ikke an å si det slik, og i så fall, hvorfor tenker jeg at det går an å si det slik?

Heh

Sylvian
31-01-2006, 16:57
Jo, men den er for komplisert for deg til å forstå.

C'mon Doc, du klarer bedre argumentasjon enn det der, din infantile tissemann...

dramamin
01-02-2006, 01:19
alt er ikke løgn..

det sa eg ikkje.

dramamin
01-02-2006, 01:20

Vel, nei, nå lurer jeg altså. Jeg så innlegget for en stund siden, da tenkte jeg; ”javelja, hm, interessant, ja, jo,---” (noe videre innblikk i tankene mine tror jeg ikke ville bli forståelig i ord, tankene mine går jo overalt) også trodde jeg at jeg forstod, eller… at jeg kunne være enig i det, eller… jeg vet ikke helt. Men jeg syntes jeg hadde sett en lignende formulering, (han døde jo han også) en annen plass, og at ja… jeg tenkte ikke mer over det. Så ser jeg siden at: ”jeg vet ikke helt hva jeg mente” (eller hva det nå står, unnskyld om jeg ikke siterer korrekt).

Og da begynner jeg å lure hva jeg tenker…

Nå er jeg forvirret nå. Hvorfor går det ikke an å si det slik, og i så fall, hvorfor tenker jeg at det går an å si det slik?

Heh

kanskje du har rett? om ein aldri tek feil, er ein då udøydeleg?

eirikws
01-02-2006, 08:45
Den største feilen ein kan gjere er jo å døy :)

Ainra
01-02-2006, 16:19
kanskje du har rett? om ein aldri tek feil, er ein då udøydeleg?

Vel, jeg vet ikke. Jeg tenkte vel at alle mennesker gjør feil, (ingen er perfekte osv osv) og da, skulle det være ”et eller annet” som aldri tar feil… kan det ikke være et menneske (som dør)? Det å dø… det er jo noe ganske svakelig egentlig. Dør du har du ikke all kontroll i verden, og mennesker til alle tider har jo prøvd å finne noe mot døden… (alt blir så rart når jeg skriver det ned)

?

Jeg vet ikke. Men jeg synes jeg har hørt det bli sagt før, det du sa.

aperia
05-02-2006, 20:41
alt er ikke løgn..

det sa eg ikkje.

Nei du sa det ikke, det gjorde jeg. Var jo ikke sånn at jeg prøvde å forklare det du sa da..