PDA

Se full versjon : om rim og tonem

greikar
04-01-2006, 11:33
heisann dere kloke hoder...

Hva er god tone når det gjelder rim og tonem? Regnes det for nødrim å bruke ord som har tonemforskjell som rimord?

Et eksempel kan være 'faller' og 'kaller' --- er det nødrim, halvgodt rim, eller helt ok?

hilsen rimsmed in spe

stianr
04-01-2006, 13:51
Nå vet jo du veldig godt at jeg ikke har noen god kunnskap rundt rim, men det kommer jo an på sammenhengen da - tror jeg.

For hvis "du faller fordi folk kaller deg" noe og man får det fram riktig, blir det ganske bra, da - synes jeg :)

eventyr
04-01-2006, 14:14
heisann dere kloke hoder...

Hva er god tone når det gjelder rim og tonem? Regnes det for nødrim å bruke ord som har tonemforskjell som rimord?

Et eksempel kan være 'faller' og 'kaller' --- er det nødrim, halvgodt rim, eller helt ok?

hilsen rimsmed in spe

for meg finst det kanskje ikkje så mange faste rimkombinasjonar eg ser på som naudrim. viss ein må ty til vridd setningsbygnad for å få noko til å rime, kallar eg det naudrim. om ein brått kjem med eit ord eller ei setning som åskodeleg berre blei teke(n) med fordi det ville rime, kallar eg òg dette for naudrim. men det kjem an på. er vanskeleg å lage reglar for dette. og merk, det er forskjell mellom naudrim og desse utslitte rima som vi er lei av alle i hop. hjerte-smerte osb.

Sylvian
04-01-2006, 14:55
Jeg fant et eksepsjonelt bra nødrim her tidligere. Gud/hud...
Hihihi...

eirikws
04-01-2006, 16:34
haha, w0rd.

Lacuna
04-01-2006, 18:01
syntes ofte dikt med rim ofte får en bedre flyt om det er sånn ca like mange stavelser i de linjene som skal rime på hverandre.

Det eksempelet du gav, rimte ikke godt i mine ører.