Se full versjon : Stryker fordi jeg er kreativ!
Begynte på skole igjen, og vi har innleveringer hele tider.
Jeg forstår at sjangeren ressonerende stil skal være saklig,men jeg skriver jo slik jeg altid har skrevet forde om. Jeg bruker virkemidler jeg føler jeg er sikker og trygg i bruken av. men læreren forstår ikke at det er (vel, jeg mener det er) poesi.... Han trekker meg for å bruke ord og setninger, fordi han ikke forstår det. Jeg mener han ikke forstår det, fordi han ikke ser "talentet"/dybden min... Noe av det han sier kan jeg være enig i, jeg må jo holde meg til sjangeren. men allikevel.... noen som støtter meg/forstår meg...?
det finst ei tid for poesi og det finst ei tid for sakprosa. av og til må ein ta seg saman og vera keisam
veldig sant, eirik. sakprosa blir gjerne vanskelig å forstå når den er full av ufullstendige settninger og fine "virkemidler". Da bruker du rett og slett feil virkemidler for sjangeren og burde heller utfordre deg selv til å skrive annerledes og bruke nye og fungerende virkemidler, i stedet for å skylde på at læreren ikke ser "dybden" din.
uansett hvor fin blomsterkasse du lager i sløyden, der læreren ber deg om å lage tømmerhus, så betyr ikke det noe. læreren vil se resultat av det han ber deg om å gjøre.
kreativ kan du være på fritiden. eller i andre områder.
uansett hvor fin blomsterkasse du lager i sløyden, der læreren ber deg om å lage tømmerhus, så betyr ikke det noe. læreren vil se resultat av det han ber deg om å gjøre.
kreativ kan du være på fritiden. eller i andre områder.
Ta-da. Oliven sa det jeg tenkte, bare på en litt bedre måte.
Du stryker ikke fordi du er kreativ, du stryker fordi du bommer på sjangeren. God jul.
Ja - hallo, jeg er ikke helt dum - leser dere innlegget , vil dere allerede se at jeg tar selvkritikk på sjangeren osv... men greit å få det poengtert fra dere da..
ellers så fikk jeg nettopp 5er på siste stil med annen sjanger, så jeg stryker ikke :D
ellers så fikk jeg nettopp 5er på siste stil med annen sjanger, så jeg stryker ikke :D
hurra for deg
Ja - hallo, jeg er ikke helt dum - leser dere innlegget , vil dere allerede se at jeg tar selvkritikk på sjangeren osv... men greit å få det poengtert fra dere da..
Men hvorfor skrive innlegg om det da?
Virkemidler er flott og fint, men jeg har sett mange som blir for "avanserte" (på en dårlig måte) i forhold til hva de skal fortelle.
Du skriver at du bruker virkemidler du føler deg trygg på - og det er jo ikke det som er greia med skriving (ikke bare i skolesammenheng, ellers også) - du er nødt til å greie å utvikle deg, noe som vil si å takle forskjellige sjangre og virkemidler.
LisaMari
23-10-2007, 12:01
Men hvorfor skrive innlegg om det da?
Virkemidler er flott og fint, men jeg har sett mange som blir for "avanserte" (på en dårlig måte) i forhold til hva de skal fortelle.
Du skriver at du bruker virkemidler du føler deg trygg på - og det er jo ikke det som er greia med skriving (ikke bare i skolesammenheng, ellers også) - du er nødt til å greie å utvikle deg, noe som vil si å takle forskjellige sjangre og virkemidler.
Kunne ikke vært mer enig.
eg meiner ein kan ha ein diskusjon på heile norskfaget som fag på vgs. eg meiner makan til humbugfag, og spesielt på eksamen. korkje dei som likar/interesserar seg eller ikkje likar/interesserar seg for norskfaget finn engasjerande oppgåver på norskeksamen. dessutan er dei himla grensande, det faktum om du svarar på oppgåva, slik han er formulert i oppgåva, er viktigare enn at du skriv godt, sjølvstendig og visar kunskapar. det er bullshit, og heilt idiotisk: etter du er ferdig på vgs er det nemlig meininga du skal kunne definere eigne problemstillingar og formulere eigne oppgåvetekstar som du gir svar på. det er nett det same som du vert trekt for å gjere i norskfaget på vgs. BAH.
"etter du er ferdig på vgs er det nemlig meininga du skal kunne definere eigne problemstillingar og formulere eigne oppgåvetekstar som du gir svar på. det er nett det same som du vert trekt for å gjere i norskfaget på vgs."
når har du bruk for det? som forfatter eller journalist? i svært mange arbeidsroller blir du begrenset pga du har en rolle du skal fylle. om du skal skrive en reklametekst har du målgruppe og et produkt, skal du skrive en invitasjon til en firmafest, så skal du skrive nettopp det, en invitasjon til en firmafest og da også alt som hører med den "sjangeren", er du lærer må du skrive slik elevene forstår og lærer. det er i de færreste yrker du står helt fritt i hva du skriver. jeg mener at det er viktigere å lære seg å oppfylle kravet som blir satt enn å formulere egne oppgavetekster som du svarer på, det kan de fleste få til ganske naturlig tror jeg. (dessuten, lærer dere ikke sant når dere har prosjekt med problemstilling og lignende?)
holybear
27-10-2007, 13:36
Det er ikke noe annet enn bra å få slike utfordringer. Om man er i stand til å skrive godt om alt fra Albert til Åberg så har man verden i sin hule hånd.
Jeg hadde aldri en klar idé om hva jeg ville skrive om i slike tilfeller (det var ikke som om jeg satt og tenkte på det kvelden før!) så sjanger og emne-alternativer var velkomne av meg.
Det var vel ikke det han mente - jeg forstod det slik at han mente at en lager problemstillinger selv når en begynner på universitetet.
Og hva var det som var galt med at jeg skrev inn innlegg her? Nå er det faktisk slik at fordi noen er klar over et faktum, vil ikke det dermed si at en er enige. Hele poenget mitt er at jeg hadde gledet meg til å begynne på skolen igjen å bli bedre til å skrive. Jeg så for meg et år hvor min kreativitet og fantasi skulle bli bygget opp, og jeg ville få konstruktiv tilbakemelding på tekster. Men læreren gir oss bare stiloppgaver i forbindelse med resonnerende stil, og det er det jeg mener er litt tull. Selvfølgelig - de fleste vil nok ha mest utbytte av dette i jobbsammenheng - og det er viktig å kunne denne sjangeren. Det var bare ikke dette jeg hadde sett for meg. Jeg må sitte og skrive resonnement og referat fra kjedelige artikler, istedenfor å virkelig "skrive", slik jeg liker.
Men nå har jeg jo insett da at jeg bare må lære meg denne stilarten og gjøre som oppgaven tilsier, og legge til side mine egne ønsker! :)
Synes det er litt kald stemning her - er det bare meg? må vel være mulig å være uenige uten at en skal være frekke og avvisende..?
gonatt!
holybear
29-10-2007, 10:39
Det er bare deg. Vi er egentlig virkelig glade i hverandre!
ja <3<3<3
og det er fin-fin-fint med ulike syn på ting.
jeg skulle gjerne bare skrevet mitt eget tull på stiloppgaver, men ender som regel opp med "drøft om ibsen er en aktuell forfatter"-oppgaver. også sparer jeg det jeg liker til inne-her, hvor kreativitet blir bedre tatt i mot.
Vi er egentlig virkelig glade i hverandre!
jaaa! koze på hugleiken!
men jeg skriver jo slik jeg altid har skrevet forde om. Jeg bruker virkemidler jeg føler jeg er sikker og trygg i bruken av.
Og dette kaller du å være kreativ? :)
Nå vet jeg jo ikke hvilken skole du går på, men dersom det er vanlig vgs, så tror jeg nok det er forventningene dine du må endre, ikke læreplanen.
Skjematisk rettande lærarar er irriterande, dei bør oppmuntre, ikkje berre trekke ned. Har du lest Dag Solstad? Han skriv veldig saklig/ressornerande, men samtidig poetisk.
Stå på! Ikkje gje slepp på kreativiteten din!
Glefsvik
18-05-2008, 18:18
Begynte på skole igjen, og vi har innleveringer hele tider.
Jeg forstår at sjangeren ressonerende stil skal være saklig,men jeg skriver jo slik jeg altid har skrevet forde om. Jeg bruker virkemidler jeg føler jeg er sikker og trygg i bruken av. men læreren forstår ikke at det er (vel, jeg mener det er) poesi.... Han trekker meg for å bruke ord og setninger, fordi han ikke forstår det. Jeg mener han ikke forstår det, fordi han ikke ser "talentet"/dybden min... Noe av det han sier kan jeg være enig i, jeg må jo holde meg til sjangeren. men allikevel.... noen som støtter meg/forstår meg...?
Joda, jeg forstår deg - tror jeg.
Jeg gikk ikke på videregående før jeg var i 40-årene og måtte omskolere meg. Jeg opplevde også noen merkelig vurderinger av det jeg skrev. Jeg husker en gang jeg brøt av i en sånn stil (langsvarsoppgave), og skrev midt i oppgaven at "dette får greie seg så lenge, for nå vil jeg ta en kopp kaffe og et stykke kake." Da vi fikk igjen oppgaven kom læreren til meg og påpekte at "slikt må du ikke skrive i oppgaven." Men jeg fikk fin karakter likevel. Det hun ikke visste var at jeg i en av Jens Bjørneboes bøker hadde lest omtrent ordrett samme avbrytelse! Siden den gang har jeg skrevet både viser og vers - og gitt ut to bøker - så det er ikke alltid slik skolekritikk fungerer som den skal.
Hilsen
Harald Jens Johansen
(nå også forfatter - iallfall nesten).
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.