PDA

Se full versjon : Olaf Bull

Glefsvik
14-05-2008, 22:46
Hva er det Olaf Bull mener med det velkjente diktet STENEN? Jeg skal sitere noen få vers av diktet, som ellers er fabelaktig i sin form og med sitt innhold. Denne fallende stenen - som jeg antar er en egenskap ved menneskesinnet - iallfall hos noen av oss?

------------
Begriber du, usle, hvad du gjør?
Jeg drypper en faldende sten i dit sind;
jeg saar i dit væsen en uro ind,
en uro som aldrig dør.

Hvorheldst du forbrænder i lyset haller,
i elskov hos kvinder, blandt vaarvide buske -
Stenen som samtidig falder, falder
i ødets mulm, skal du huske - - -

Og billedet brast, og jeg sænkedes ned,
ned paa min sæng - jeg vaagnet i sved;
i bølger af iskold stjernedugg
hamret mit hjerte, hug i hug -

Men drømmen forblev i mit hjertes nat;
fra ungdom til moden alder
søgte mit sind forgjæves at gribe
den sten, som bestandig falder -

-----------

Jeg skulle gjerne hatt en forståelig analyse av hva meningen er med denne steinen som faller og faller. Kan noen her inne hjelpe meg?

Takker for svar!

Jørn Glefsvik

Ollsen
27-05-2008, 20:09
Kanskje Bull siktar til vonde ord og opplevingar som har sett seg fast i sinnet frå barndommen av, og som ein ikkje blir kvitt. Ein prøver å leggje det bak seg, gripe steinen, stoppe det evige fallet i mørkret - dei vonde minner, utan å makte det. Opningsstrofa tyder iallfall på at det er noko ein er blitt påført av andre, utan at eg skal vere skråsikker, eg har ikkje lest heile diktet.

goghe
28-05-2008, 13:56
Tolker dette til å være en ulukket hendelse, muligens en forelskelse som det ikke ble noe av, og det smaker bittert og sårt.
Muligens en forelskelse det ikke kunne bli noe av. Tolker steinen til å være et følelsesanker.

goghe
28-05-2008, 13:59
Følelsesanker- da tenker jeg på en bit av sine egne følelser.

Ollsen
25-08-2008, 20:36
[QUOTE=Glefsvik]Hva er det Olaf Bull mener med det velkjente diktet STENEN? Jeg skal sitere noen få vers av diktet, som ellers er fabelaktig i sin form og med sitt innhold. Denne fallende stenen - som jeg antar er en egenskap ved menneskesinnet - iallfall hos noen av oss?

Eg las netopp "Navnløst er alt i natten" av Gunvor Hofmo, der har ho eit dikt om dette diktet. Ho tolkar steinen som bilete på barndommen.