PDA

Se full versjon : Hva skal jeg bli når jeg blir stor?

krex
10-01-2006, 21:24
snart tid for å begynne å søke høgskoler og universiteter og whatnot, og alle er enige om at det er lurt of en utdannelse er fint og alt det der, men ingen vil fortelle meg hva jeg burde bli. noen forslag?
helst skal det være noe som er skikkelig slækt, har en kort utdannelse, er lett å få jobb innen, er godt betalt og ikke minst gøy, inspirerende, har fleksibel arbeidstid og gir muligheter til selvrealisering.

:D

snudd
10-01-2006, 21:46
jeg har litt lyst til å bli allmennlærer. men det er en lang vei fram dit for meg, så kanskje jeg ombestemmer meg, eller spesifiserer det.

drømmedrømmen er fotograf da.

som om du bryr deg. hva liker du å gjøre da?

ludvig
10-01-2006, 21:53
Jeg vurderer sterkt å begynne på allmennlærerutdanning til høsten.

snudd
10-01-2006, 22:03
cool ludvig.

da må du fortelle hvordan det er. om du gjør det altså.

krex
10-01-2006, 22:40
egentlig, som en sånn liten ting hvis jeg ikke kommer på noe annet, har jeg tenkt på oversetter. romaner, liksom. men jeg har ingen anelse hvordan man blir det. hm, engelsk må man vel ha, men hmja. nei jeg vet ikke.

allmennlærere er resten av familien min, så det blir liksom litt for mainstream for meg. :P

aller helst vil jeg bare finne meg en rik mann som ikke er kjip på kredittkortene.

eventyr
10-01-2006, 22:43

tak heller lektorutdanning ved eit universitet. som eg 8). då får du fordjupa deg i det faget du likar best, du får eit mellomfag, og du får kompetanse til å jobbe i den vidaregåande skulen i tillegg til ungdomsskulen.

SadEyes
10-01-2006, 22:48
for å bli oversetter må du ha gode karakterer i norsk fra vgs + grunnfag i det språket du skal oversette til/fra på universitet + spesialisering innen oversetting. tror det finnes kun på høgskolen i agder, eller hvor det nå var. de har noen kurs på uio også, men da blir du ikke sertifisert oversetter.

sånn var det i 1999 iaf.

jeg vurderte dette en gang, om noen var i tvil. :wink:

moztiq
10-01-2006, 23:52

æ også. eller, førr mellomtrinnan då. ungdomsskoleelevan blir førr stor førr mæ.

aller helst vil jeg bare finne meg en rik mann som ikke er kjip på kredittkortene.

fresfres. you go girl.[/quote]

ludvig
11-01-2006, 19:18
Sikkert vanskelig å komme inn på, og man burde ha masse kvalifikasjoner jeg ikke har, eventyr :P

Ainra
11-01-2006, 20:06
åh, kult, dette kan jeg kjenne meg igjen i. Men det er vel også derfor jeg sikkert ikke klarer å komme med noe særlig til svar. Særlig ikke når det er hva du burde bli, en skal vel helst ha litt kunnskap om denne personen. Heh, og den jobben du beskriver som du ønsker deg virker litt... vanskelig å få til.

Vel, strandstolutleier på kanariøyene. Jeg tror du kan ha fleksibel arbeidstid, avhenger sikkert litt når folk vil gå ned på stranda. men inspirerende er det, muligheter til selvrealisering, absolutt, gøy, om du ser på det med rette øyne og ellers stemmer alt utenom lønn, kanskje.

journalist er egentlig greit, men det er jo så mange som vil bli det i disse dager. Forlagskonsulent må også være litt gøy, av og til. Sivilingeniør, jeg tror du kan ha ganske stor selvrealisering der, men samtidig så virker det ikke som det er noe for deg. Nei, sorry, jeg har ingen gode forslag, men "sender" deg medfølende tanker fra en person som sliter i litt de samme baner :P

Aillya
11-01-2006, 20:34
hei, eg går liksom media då. men det er jo altfor mange media folk vandrende rundt her og ser ikke de store jobbmulighetene.

har alltid likt universet. ka skal til for at eg kan bli astronom tror dere?

vil bli som han overlykkelige fyren på TV.

eirikws
11-01-2006, 20:45
vil bli som han overlykkelige fyren på TV.

Knut Jørgen Røed Ødegård (eller korleis det stavast) FTW!

snudd
11-01-2006, 20:46
ainra, har du fysikk? (siden du ofte blander litt fysikk inn i tekstene dine)
jeg lurer på hva du synes om det og om det er vanskelig.
hehe. blunk.

eirikws
11-01-2006, 20:48
eg skal ha
- fysikk
- matte
- kjemi
neste år :idea:

snudd
11-01-2006, 20:50
cool.
jeg tenker på matte, kjemi, biologi og engelsk.
fysikk virker litt vanskelig.

eirikws
11-01-2006, 20:51
får du ikkje for mange fag/timar då? fire fag... stress

Ainra
11-01-2006, 20:54
ainra, har du fysikk? (siden du ofte blander litt fysikk inn i tekstene dine)
jeg lurer på hva du synes om det og om det er vanskelig.
hehe. blunk.

heh, jepp... jeg har visst det. Og, ja, nei, det er et kult fag, i hvert fall med vår lærer. Han sier: "fysikk er et koselig fag, det er ikke noe stress og vi har det bare gøy" ok, kanskje er det ikke slik, men litt slik.

Og nå, har folk fått med seg at en får et halvt poeng ekstra på hvert av realfagene?

snudd
11-01-2006, 20:55
hm. tre timer biologi, tre timer kjemi, enten fem eller tre timer matte og fem eller to timer engelsk. = 14 eller 16 eller 13 eller 11. om jeg er god i hoderegning. (noe jeg ikke tror jeg er.) tror jeg må ha ca 15 timer. så droppe engelsk i 3.?
oder. jeg har langt fra bestemt meg egentlig.
jeg vil alt. (også tror jeg rådgiveren sa noe om at man må ha et språkfag om man ikke velger alle realfagene?)

Legger til:
realfagspoeng: er ikke det et halvt vk1 og et (eller var det et og et halvt, nå har jeg glemt..) i vk2?
og da ainra, virker det ikke så veldig stressende i hvert fall. men sånn faglig, er det vanskelig? (jeg maser maser og maser.)

krex
11-01-2006, 20:56
Vel, strandstolutleier på kanariøyene. Jeg tror du kan ha fleksibel arbeidstid, avhenger sikkert litt når folk vil gå ned på stranda. men inspirerende er det, muligheter til selvrealisering, absolutt, gøy, om du ser på det med rette øyne og ellers stemmer alt utenom lønn, kanskje.

strandstolutleier er kanskje det beste forslaget ditt, men da var det dette med lønn, da... og dessuten er jeg ikke spesielt glad i sol og varme (rødt hår -> blir solbrent så fort jeg så mye som tenker på solen).
journalist må man ha way bedre karakterer enn jeg orker å skrape sammen. hehe. sivilingeniør vet jeg ikke engang hva er, og det høres komplisert ut.
forlagskonsulent har jeg faktisk tenkt på. det er kanskje verdt å tenke mer på, i grunn. noen som vet hvordan man blir det?

Ainra
11-01-2006, 20:57
hm. tre timer biologi, tre timer kjemi, enten fem eller tre timer matte og fem eller to timer engelsk. = 14 eller 16 eller 13 eller 11. om jeg er god i hoderegning. (noe jeg ikke tror jeg er.) tror jeg må ha ca 15 timer. så droppe engelsk i 3.?
oder. jeg har langt fra bestemt meg egentlig.
jeg vil alt. (også tror jeg rådgiveren sa noe om at man må ha et språkfag om man ikke velger alle realfagene?)

ja, må ha språkfag, har du b eller c språk da? og jeg tror ikke du trenger alle realfagene, det er de færreste som tar alle fire.

eirikws
11-01-2006, 20:57
your rådgjevar seems to be full of shit. eitt språkfag viss ein ikkje tek alle realfaga? seems like ntnu-propaganda to me. ein må ha
- tre fag (eller fleire)
- eitt av dei over to år
- minst 15 timar over båe åra

viss eg ikkje har fatta heilt feil. (det er det godt mogleg at eg har, så slapp som eg er for tida :) )

snudd
11-01-2006, 21:00
hehe ok.
da har jeg hørt litt feil bare.
men jeg er ganske sikker på at det må være et gjennomsnitt på femten på hvert år. minst nitti til sammen (med obligatoriske fag.)
og jeg har ikke tenkt til å ta alle realfagene, for all del. det kommer jeg aldri til å klare.
hmja.
også har jeg b-språk ja.

Ainra
11-01-2006, 21:02
nja, jeg tror du trenger et språkfag siste året, om du ikke tar tre realfag til topps, eller tre andre fag til topps (det siste der er jeg ikke helt sikker på). I hvert fall er det det vi har hørt.

eirikws
11-01-2006, 21:04
Og nå, har folk fått med seg at en får et halvt poeng ekstra på hvert av realfagene?

ØY! Dette er ikkje sant, seinast i går vart eg fortald at ein får eitt tilleggspoeng for kvart realfag.

snudd
11-01-2006, 21:04
okei :)
hm. this is getting harder and harder.
(så du forresten at jeg redigerte den forige, eller den før der?)
også. skulle jeg ønske jeg visste hva jeg vil bli.

:roll:

Ainra
11-01-2006, 21:06
realfagspoeng: er ikke det et halvt vk1 og et (eller var det et og et halvt, nå har jeg glemt..) i vk2?
og da ainra, virker det ikke så veldig stressende i hvert fall. men sånn faglig, er det vanskelig? (jeg maser maser og maser.)

om jeg husker riktig så er det et halvt vk1 og et vk2, så får du et poeng for hvert kurs du tar i to år, tror jeg, så du kan, om du tar tre realfag over to år, ende opp med åtte og et halvt poeng. Tror jeg, er ikke helt sikker, men tror, før var det sju. Det er endel. Men så skal en jo ikke tenke så mye på det. :o (hvordan i all verden får jeg dette til å gå opp? Nei, jeg får se på dette en annen gang)

ja, egentlig er det faglig litt vanskelig, du må i hvert fall ha 2mx matte, og like litt å drive med regning, for det er endel regning i faget. Noe kan være litt vanskelig å forstå, men det går greit om du leser etter hvert, da går det veldig greit, men blir du først hengende etter tror jeg det kan bli litt vanskelig. Men så bør jeg vel heller ikke uttale meg før jeg er ferdig, heh, vet jo ikke om jeg overlever enda.

æsj, nå sa det plutselig konk i hjerna mi, og jeg er ikke sikker på noenting. slikt hender.

snudd
11-01-2006, 21:09
hehe.
jeg tror det med fordypningspoeng er slik at du må ha to fag over to år, hvert fag du har i tillegg til dette får du et poeng for.
men jeg merker at jeg blir mer usikker jeg nå, får prøve å snike meg til en prat med rådgiveren en dag.
kanskje jeg ender opp som noe jeg også..

eventyr
11-01-2006, 21:11
Sikkert vanskelig å komme inn på, og man burde ha masse kvalifikasjoner jeg ikke har, eventyr :P

hm, neida. det er veldig greitt. trur snittet for å kome inn då eg søkte var 4,6. lektorprogrammet er ikkje unyttig sjølv om ein ikke tek sikte på å bli lærar, for dei som skulle meine det, det er veldig greitt å ha avlagt nokre studiepoeng i pedagogikk, og det er ein god måte å få studert to fag på, etter den nye ordninga kan ein som oftast berre ta eitt fag, som bachelor, sidan grunnfag+mellomfag+hovudfagordninga har forsvunne.

ludvig
11-01-2006, 21:14
Det høres jo ikke så verst ut egentlig. Får ta en nærmere prat en dag, om du gidder :D

eventyr
11-01-2006, 21:18
Det høres jo ikke så verst ut egentlig. Får ta en nærmere prat en dag, om du gidder :D

klart 8)

ludvig
11-01-2006, 21:18
Det setter man pris på :)

Ainra
12-01-2006, 22:21
forlagskonsulent har jeg faktisk tenkt på. det er kanskje verdt å tenke mer på, i grunn. noen som vet hvordan man blir det?

studerer språk? Jeg hadde dette som prosjekt en gang, så jeg burde husket, men noe mer spesifikt enn dette husker jeg altså ikke.

Luciole
15-01-2006, 12:39
litt sent, men.

du må ha et fordypningsfag over to år. resten av fordypningsfagene får du poeng for. jeg skal ha biologi, Mx, SK, og evt. politisk idehistorie eller engelsk tre timer i andre eller tredje klasse. pluss et par gøyale studieturer.

The Unforgiven
26-01-2006, 23:10
Hei! Jeg skal begynne på vgs til høsten. Jeg er veldig usikker på hvilken linje jeg skal starte på. Er redd for å ta feil valg, å "sløse" bort de fire årene jeg har krav på. Skal jeg gå yrkesfag å få fagbrev "med en gang" eller gå allmen å risikere å bli evig student?Har luktet litt på kokk, politi, interiørkonsulent og jobb i militæret. Litt forskjellig med andre ord!

Er det noen av dere som har vært gjennom dette før, og vet hva det handler om, som kan veilede meg/komentere ulike linjer?
Gjør jeg godt i å gå Allmen, eller ei yrkesrettet linje?

ludvig
26-01-2006, 23:17
Hvis du er usikker burde du velge allmen.

eirikws
26-01-2006, 23:18
jøpp, ta allmenn om du ikkje veit kva du skal velje.

Magnar
30-01-2006, 20:09
ingen ambisjonar når det gjeld yrke, så lenge det er eit arbeid eg likar og arbeider med mennesker eg kjem (helst godt) overeins med. også må kona og borna tykkje vel om arbeidet mitt samt at det må gje nok pengar til å sørgje for eit passe liv for familien. ikkje rikt, ikkje fattig - men jordnært.

også skal eg og kona vere gode foreldre som set pris på borna og syner dei mykje kjærleik, samstundes skal dei få gode manèrer og verta empatiske. to jenter, ein gut, så ei jente til...trur eg...

vonar å gje ut ei diktsamling og to, men kjem ann på om eg har potensiale til å verta god og om eg brukar det eventuelle potensiale godt nok.

også skal me helst bu i ei bygd, men likevel litt nære ein by, slik at borna kan ha ein nær sivilisasjon å støtte seg på, samt at dei ikkje lev oppi det og eventuelt opplev ondene som er meir sannsynøege å oppleve der. (kriminialitet)

dette livet er i grunn lite planlagt, men ser for meg at det vert eit godt og fint liv.

(ber om orsaking dersom det var plagsomt mykje og fullstendig uinteressant:P)

krex
30-01-2006, 23:08
jeg angrer på at jeg valgte almenn. mye slækkere å gå yrkesfaglig, så kan du ta almenn påbygging hvis du har lyst. du får uansett studiekompetanse på tre år. hvis du ikke har ambisjoner om å bli lege eller noe sånt, riktignok.
er du sånn passelig oppegående og begynner på elektro eller mekken eller noe sånt, skal det ikke så mye til for å imponere lærerne heller, ville jeg tro. så du har faktisk mulighet til å få studiekompetanse OG bedre karakterer enn du ville ha fått på almenn. :D

skulle ønske jeg hadde gjort det.. tror jeg ville ha trivdes på snekkerlinja eller et annet sted med et minimum antall hunkjønn å forholde meg til. *drømme*

Ainra
31-01-2006, 16:31
Hei! Jeg skal begynne på vgs til høsten. Jeg er veldig usikker på hvilken linje jeg skal starte på. Er redd for å ta feil valg, å "sløse" bort de fire årene jeg har krav på. Skal jeg gå yrkesfag å få fagbrev "med en gang" eller gå allmen å risikere å bli evig student?Har luktet litt på kokk, politi, interiørkonsulent og jobb i militæret. Litt forskjellig med andre ord!

Er det noen av dere som har vært gjennom dette før, og vet hva det handler om, som kan veilede meg/komentere ulike linjer?
Gjør jeg godt i å gå Allmen, eller ei yrkesrettet linje?

Ja, jeg hadde tenkt å si noe til dette en gang, men så glemte jeg det. Uansett. Jeg har noen venner som går på kokkelinje, og om du liker det de gjør (jeg er ikke helt sikker på det jeg, men siden du sier du har luktet på det) tror jeg det er godt alternativ. De får reise mye, de liker seg på skolen (:-O) og de har det veldig morsomt, er i hvert fall det inntrykket jeg har fått av dem. Dessuten får de da mange kontakter i arbeidslivet, som sikkert vil være til gode for dem senere. Kokk tror jeg altså er et godt alternativ.

Jeg vil nok kanskje ikke anbefale allmenn, men så går jeg jo der selv…

vixanne
08-11-2006, 17:15
Jeg angrer på at jeg sluttet på allmenn. Nå har jeg riktignok bruk for de fagene på vk2 medier og kommunikasjon og det gjør dette året enklere. Jeg har lest allmennfag ved siden av for å oppnå flere poeng. Dessuten, er det mye enklere å lese f.eks historie som privatist enn å sette seg ned med sju bøker i mediedesign og produksjon og som tilsvarer halvparten av timetallet, om en skulle gå lei. Og veldig mange går lei etter grunnkurs, enda flere går lei etter vk1. Å påstå at det er enklere å få gode karakterer på media er ikke helt rett. Joda, allmennfagene er enklere, men studieretningsfagene er krevende og det avhenger veldig mye av hva læreren liker når det kommer til karaktersetting.

snudd
08-11-2006, 17:51
Jeg synes du minner litt om meg, du som lurte på allmennfaglig eller yrkesfaglig utdanning. Jeg valgt allmenn over media og tegning, som var de fagene jeg kunne tenkt meg.
Jeg ville gjort det igjen. Selvfølgelig, dette er ting som varierer stort fra skole til skole (og linje til linje), men tenk grundig gjennom dette:
-er du skolelei? (og i såfall, er du lei av dårlige lærere, kjedelige fag (hvilke?), få/dårlige venner eller å stå opp om morgenen? tenk gjennom om det du er lei av (hvis det er noe) er noe du blir kvitt på linjene du vurderer.)
-hva vil du bli? (nei, du trenger ikke å svare konkret på dette, men har du lyst til å bli snekker, eller har du lyst til å bli arkitekt)
-hva er ambisjonene dine? (ja, dette henger sammen med det over, men vil du bli sjef på jobben, vil du tjene mye, vil du ha mulighet til å bytte arbeidssted lett?)
-vet du hvilke poeng man får for hva? (fordypningspoeng, realfagspoeng osv.)
-hva er verst/best fem år studier etter videregående eller rett i arbeid? (dette er kanskje det vanskeligeste for deg, tenk grundig gjennom om du vil den som vil arbeide fra åtte til fire fra du er atten, mens vennene dine flytter til andre byer og studerer (noe som kan være et slækkt liv), blir 'intelektuelle' og kanskje til slutt får bedre jobber og blir bedre betalt enn deg, eller vil du være studenten med studielån, oppgave hengende over deg, mamma langt borte og vanskligheter med å bestemme deg for middag, mens vennene dine er hjemme og tjener mye penger og allerede har fått startet livet sitt?)

jeg har valgt allmenn, fordi jeg fant ut at alt jeg vil bli trenger høye utdannelser og gode karakterer, som gjør at jeg trenger studiepoengene jeg får, det vil si at selv om jeg hadde gått elektro og fått femmere i alle fag pluss studiekompetanse, så hadde det kanskje ikke holdt, nå får jeg både fordypningspoeng, språkpoeng og realfagspoeng som hever snittet mitt med 7,5 poeng, (hvis vi holder fast til femmersnittet, så ville elektro gitt meg 50 poeng, mens det jeg tar nå ville gitt meg 57,5 poeng). vi kan selvfølgelig argumentere med at det kanskje er vanskligere å få gode karakterer på allmenn, men det er opp til hver enkelt, rett og slett.
Dessuten er det utrolig gøy å alltid vinne spørrespill som geni når man er sammen med yrkesfag-folk.
jea!

korrupt
09-11-2006, 13:14
Ser man det, snudd er rene studieveilederen!

eirikws
09-11-2006, 15:15
Vurder International Baccalaureate, alle grunnkurs-/VG1-folk! =)

snudd
09-11-2006, 17:22
korrupt: haha, ja, jeg kan jo alt om sånt, lzm. hoho, neida, må vel helst ha vært innom litt av hvert for å kunne hjelpe ordentlig med sånt. jeg ville vel helst få fram at ting oppfattes forskjellig og ting må tenkes gjennom. (selv om jeg skal innrømme at jeg ikke gjorde det selv.)