PDA

Se full versjon : Senjadialekt è best!

Glefsvik
03-06-2008, 14:29
De è senjadialekt`n som è deinn beste! Dæ meine no eg. Di ainner kainn bære gå å legge seg når det gjeill språkførsel å dialekt! Dem ska`kje vørr å komme her me` bokmål å ainner sorta! Dessut`n synes eg dem snakke arti` i Toten-trakt`n. "Je veit itte je, men je trur nå det, je," sei dem.

Jørn Glefsvik

moztiq
03-06-2008, 16:12
Førr å svare på dialækt sjøl:
Æ syns ikkje senjadialækta e den bæste, men de kainn jo ha sammenhæng me diværse folk æ veit av som kjæm derifra. Æ syns ikkje de' e fint når folk prate såå breitt som main gjør på Senja- sjøl om æ sjøl prate breiare enn de fleste jeinte æg veit om.

Men kor du ville hæn me innlægge dett?

(Æg e Tromstøtta sjøl så de' e klart)

korrupt
03-06-2008, 17:47
Oi, senjadialekt var vanskelig å lese. "Beste" og "seg" fikk meg til å stoppe opp.

Og når du tala om totning kæinn je itte seia stort anna ell "je vet itte dæ, je", sea je kjem frå gæli sie ta Mjøsa. Det hadde vørti førrvirrenes om ælle sku ha skrevi som dom tala. Je hadde messom brukt en hærtime bære på å læsa gjønnom innlegga her.

eventyr
03-06-2008, 21:01
ooh, dialekt. jæ er veldi me! men om jæ er eni i at senjamålet er det finaste, det kan jænte si. muli det er fordi jæ er ihuga tehengær ta døm aller flesste dialektane her i landet. likavæl har jæ kanskje særli sans for døm måla som blir prekæ rundt i gudbrandsdalområde, og hardanger au, når jæ tenkær mæ åm. ille bra!

kanskje det er væl så greitt at vi avgrensær dialektskrivinga te denna trån herre, for som andre tiliære har nevnt, kan det fort bli litt vanskli å forstå alt som blir skrivi. helt sikkert lite rekti dialektskriving på mæ her, i grunn, jæ får kanskje heller se over teksten en gang te istad ;)

AZiD
03-06-2008, 21:54
Dialekt, ja gitt. Stefaren min står ute og fyller ølje på traktoren så han kan få sådd noe kønn, for å si som han ville ha sagt det. Ellers skriver jeg dialekt når jæi skriver til vanlig jæi da, nesten i hvert fall. Ække så langt unna bokmål den dialekta mi, se. Men, men, litt innslagg av bilær, båtær og traktorær har vi da hær i Svinndæl og.

ludvig
03-06-2008, 22:17
Dialekten er bedre enn fotball-laget hvertfall, men det skal ikke så mye til slik de spiller om dagen:risten:

AZiD
03-06-2008, 22:19
Hvordan hvem spiller?

ludvig
03-06-2008, 22:27
Senja?

AZiD
03-06-2008, 22:30
Aha

Maidz
04-06-2008, 10:54
Eg snakke ganske så fotståligt egentlig, rett fram å te sio. Litt bømlo og litt tysvær.

Men bestemor snakke løyye: "Eg har buddle på daosi mi..."

Rahvn
07-06-2008, 18:54
hæhæhæ, bestemordi har ka på kor? XD

Ish, sænja dialækta e fæl!
Æ førbinn bare dialækta med fulle folk (sorry) og dæm prate så jækla bredt med "r" an sine langt nedi halsen. Neij, det går på tromsø å indre troms her, med innslag av finnmark og oslo bøyinger *kremte* Eg har bodd litt rundt omkring...
Trur ikkje e kjem å slå om dialekta mi søraførr heller, det gikk no når eg va øngre så da gjær det vel det nu åsså.

Glefsvik
11-06-2008, 17:48
Aha

Dokker è bære nåkken ræv-tæve aille i hop! Førr å kuinne senjemål, så må en førr dæ føsste være ilammæ senjeværrenga, åsså må mainn høre godt ætte ka dæm sei. Dæ è føsste bud! Dæ nøtte ikkje å knote senjeværreng vesst mainn ikkje è dæ, eiller har hørt godt ætte krosen dæm sei dæ!

Jørn Glefsvik

moztiq
11-06-2008, 21:04
Kor du vil me' de' her, lurte æg på?

Æ veit vældi gått kossn sænjadialækta høres ut, og dein e ikkje bæst, førr å sei de' på dein måten ;D