PDA

Se full versjon : Hva vet folk om litt av hvert?

Glefsvik
11-06-2008, 15:04
Her kommer noen spørsmål som jeg skulle ha greie på om folk (særlig unge mennesker) vet noe om:

1. Hva het den svarte kvinnen som nektet å reise seg på bussen for å gi plassen til en hvit mann i Alabama i 1950-årene. Det sies at hennes protest førte til den store borgerettsbevegelsen i USA på denne tiden?

2. Hvem skrev boka Den fjerde nattevakt?

a) Tajei Vesaas
b) Johan Falkberget
c) Henrik Ibsen

3. Hva het den negeren som vant flere gullmedaljer "rett foran nesa" på Adolf Hitler under OL i Berlin i 1936?

4. Hva heter den eneste norske filmen (gammel) som har fått Oscar?

5. Hva hette egentlig den musikeren som hadde tilnavnet "Sacthmo?"

6. Hvem har skrevet den visa som har strofen "der skulle vi ha vøri, Kal, da hadde det gått an."

7. Hvor mange spener har ei geit?

a) 4
b) 2
c) 6

8. Hvem uttalte seg nedsettende om Henrik Ibsens kropp og utseende med disse ord "en svekling, uten bryst og uten rumpe?"

9. Hvor høy var nordlandskjempen Johan Arnt?

a) 188 cm
b) 208 cm
c) 214 cm

10. Hvem skrev "Der stig av hav eit alveland..?"

Hilsen Jørn Glefsvik :risten:

nøtteliten
11-06-2008, 15:19
1. Det var Rosa Parks.

2. Falkeberget

3. Jesse, var det Owens til etternavn? Eller no' sånt. Mener å huske at det var skrevet et dikt om det.

4. Kon-Tiki. Det er og en annen film som vant Oscar, for ikke så lenge siden. En kortfilm, av Torill Kove, The Danish Poet.

5. Louis Armstrong. Deilige musikken!

6. Børli?? Litt usikker. Eller Prøysen.. Er ikke inne i norske viser og sånt. (endret) jeg går for Hans Børli

7. 2

8. Pass.

9. Pass

10. Arne Garborg

For øvrig, syns at mange unge kan mye. Tror at folk her på forum er ganske så oppegående og kan mye om histen og pisten. Så da så!

korrupt
11-06-2008, 15:27
Har fått inntrykk av at du mener unge folk ikke kan noe som helst, Glefsvik?

nøtteliten
11-06-2008, 15:37
Japp... Jeg har litt samme inntrykket som korrupt har. Og vil si at hvis det er slik, så tar du grundig feil. Kan være at jeg leser deg slik Fanden leser Bibelen, men føler meg litt provosert nå. Jeg er ikke helt pur ung, nærmer meg de 30, men kjenner mange unge, både som gode venner og familie, og må si at de kan utrolig mye, både om fortiden og vår tid. Visst finnes det unntak, som blant eldre, men det er synd hvis de unntakene skal ødelegge for flertallet.

Jeg mener ikke at man ikke skal ha respekt og lytte til de eldres/godt voksnes erfaringer og kunnskaper, men den respekten og villigheten til å lytte bør og gå den andre veien. Samfunnet endrer seg stadig, og erfaringer/kunnskaper som eldre sitter inne med bør fint kunne forenes med hva unge kan/har erfart.

korrupt
11-06-2008, 15:45
Dessuten kan mange unge (og andre) mye om noe og lite om noe annet. Allmennkunnskaper er selvsagt viktig, men jeg ser jo at jeg, som er veldig interessert i realfag, kan mer om dette enn min venninne som studerer statsvitenskap, mens hun kan mer om internasjonal politikk og samfunn. Det er ikke slik at det bare er litteratur og kultur som er verdt å kunne noe om, selv om det også er viktig.

nøtteliten
11-06-2008, 16:03
Dessuten kan mange unge (og andre) mye om noe og lite om noe annet. Allmennkunnskaper er selvsagt viktig, men jeg ser jo at jeg, som er veldig interessert i realfag, kan mer om dette enn min venninne som studerer statsvitenskap, mens hun kan mer om internasjonal politikk og samfunn. Det er ikke slik at det bare er litteratur og kultur som er verdt å kunne noe om, selv om det også er viktig.

nemlig.

Glefsvik
11-06-2008, 16:56
1. Det var Rosa Parks.

2. Falkeberget

3. Jesse, var det Owens til etternavn? Eller no' sånt. Mener å huske at det var skrevet et dikt om det.

4. Kon-Tiki. Det er og en annen film som vant Oscar, for ikke så lenge siden. En kortfilm, av Torill Kove, The Danish Poet.

5. Louis Armstrong. Deilige musikken!

6. Børli?? Litt usikker. Eller Prøysen.. Er ikke inne i norske viser og sånt. (endret) jeg går for Hans Børli

7. 2

8. Pass.

9. Pass

10. Arne Garborg

For øvrig, syns at mange unge kan mye. Tror at folk her på forum er ganske så oppegående og kan mye om histen og pisten. Så da så!

BRA!
Du har rett på 8 av 10 svar. Virkelig bra. Men du er vel ikke så ung heller, du?

* Kjempen Johan Arnt var 214 cm høy og veide 176 kg.

* De famøse ordene om Ibsen ble sagt (skrevet?) av Bjørnstjerne Bjørnson.

Jørn Glefsvik

Glefsvik
11-06-2008, 17:06
Har fått inntrykk av at du mener unge folk ikke kan noe som helst, Glefsvik?

MANGE UNGE KAN MYE
Joda, mange unge, iallfall noen kan mye om både dette og hint. Forresten var jeg nede i byen (Strömstad) en tur i dag, og på torvet her ble det sendt et svensk/norsk radioprogram. Ei jente - ja, hun var kanskje 25 spilte trekkspill sammen med en gitarist innimellom innslagene, og jøye meg så god hun var! Rene virtousen! Skulle ikke tro at ei jente nå for tida kunne dra opp gamle Jularbolåter slik som hun gjorde! Fine greier.
Jørn Glefsvik

humaniac
12-06-2008, 03:37
HIHI! Morsomt! Men er det regler om ikke å bruke hjelpemidler and such and such, burde det kanskje opplyses om. :engel:

nøtteliten
12-06-2008, 12:31
HIHI! Morsomt! Men er det regler om ikke å bruke hjelpemidler and such and such, burde det kanskje opplyses om. :engel:

word:D

Oliven
12-06-2008, 14:46
MANGE UNGE KAN MYE
Joda, mange unge, iallfall noen kan mye om både dette og hint. Forresten var jeg nede i byen (Strömstad) en tur i dag, og på torvet her ble det sendt et svensk/norsk radioprogram. Ei jente - ja, hun var kanskje 25 spilte trekkspill sammen med en gitarist innimellom innslagene, og jøye meg så god hun var! Rene virtousen! Skulle ikke tro at ei jente nå for tida kunne dra opp gamle Jularbolåter slik som hun gjorde! Fine greier.
Jørn Glefsvik

jenter kan masse.

holybear
19-06-2008, 06:10
1. Rosa Parks.
2. Aner ikke.
3. Osj, det husker jeg ikke.
4. Ni Liv eller Kon Tiki. Jeg trodde begge, men det er vist bare en ja.
5. Louis Armstrong.
6. Aner ikke.
7. Jeg vil tro fire.
8. Richard Simmons :D
9. Hvem?
10. Aner ikke.