Se full versjon : Teite ord
Nøtteliten var innom emnet om teite ord, og eg tenkte å leggja opp ein ny tråd der alle kan plassera ord dei anten ikkje likar, eller som rett og slett er teite. Døme på dette er:
Penis (alle veit at det heiter pikk)
Kriminalomsorg (meiner dei fengsel?)
Shopping (det heiter faktisk å kjøpa)
(For)anbeheitelsesord som t.d. frkjølelse (tyder eigenleg nedkjølt)
Del dine frustrasjonar over dårlege/teite/stygge ord med oss!
eg kjem alltid tilbake til ordet "hensiktsmessig". det er eitt av dei styggaste orda eg veit om. byråkratispråk generelt pisses me off. for å ikkje trashe bokmålet fullstendig utan å klore litt på nynorsken også, kan eg jo avsløre at eg stiller meg skeptisk til....hmm..eg kjem ikkje på noko! :flau:
holybear
16-06-2008, 06:28
Nynorsk. Men ogsa alle (i hovedsak) engelske ord som har blitt blandet inn i det norske spraket i det siste. F.eks. "lunch", jeg husker fremdeles da vi kalte det "mellemat"!
Fra og med nå skal jeg kalle det mellemat, men blir sikkert mellommat etter hvert dog.
Men irriterende ord? Hmm... Menneskerettigheter. Ofte brukt som unnskyldning for å gjøre masse piss.
Terror!
Hahaha, ordet har då fullstendig mysta si opphavlege tyding! Og samansette ord som "terrorgjærde" (eit særs skremmande gjærde, eller?), "terrorverksamheit", "terrorlov", osb... Og sjølvsagt "krig mot terror" - hahah! Mongo!
Akkurat som rasisme, mobbing etc. Det ér mongo.
nøtteliten
16-06-2008, 12:32
syns navnet på det nynorske forlaget er passe teit.. det norske samlaget.. mine svenske venner har tissa på seg av latter når de ser det ordet... ordet i seg selv er så merkelig. og foranstaltning er og en verdig kandidat til idiotordlista. umulig å forklare for utlendinger hva det egentlig betyr. og så har vi ordet vederkvege. betydningen er så utrolig nydelig, det betyr å gi trøst og lindring, men det høres ut som noe ubehagelig og vondt.
Eg vil vederkvega deg Sigmund! For slik skal du også kjenna min vrede. hihi
nøtteliten
16-06-2008, 13:55
:D
nøtteliten
16-06-2008, 14:52
Terror!
Hahaha, ordet har då fullstendig mysta si opphavlege tyding! Og samansette ord som "terrorgjærde" (eit særs skremmande gjærde, eller?), "terrorverksamheit", "terrorlov", osb... Og sjølvsagt "krig mot terror" - hahah! Mongo!
har en liten liste her over ord jeg fant på google. eksempler på hvordan ordet blir misbrukt til de grader nå. les og enjoy:D
terrortegning (tegninger laget i LSD-rus? eller noe av det som kalles moderne kunst?)
terrorgruppe (skrivesirkel 1?)
statlig terror (NAV og andre offentlige instanser?)
terror-elg (humørsyk elg med rabies, kugalskap og PMS samtidig)
terrorturist (tyske bobilturister på vestlandet?)
trekkspillterror (no comments)
statlig terror (NAV og andre offentlige instanser?)
NAV er statlig. Men de driver vel terror uansett:p
Interiør
Altså, dette ordet seier meg ingenting. Om eg ikkje visste kva det tyder så kunne eg ikkje gjetta meg fram til det. Kva om me på denne tråden kan skriva inn ord me ikkje likar og finna fram til nye, betre ord for same fenomenet? Ei slags ord-smie.
Framfor interiør vil eg føreslå:
Innretting, eller
plassbruk(ar).
nøtteliten
17-06-2008, 20:27
engelske navn på norske virksomheter er og temmelig sløkkete.
som bentes fashion, eller hairflair salong. skuddpremie på sånne folk.
hørte om et gjødselsfirma som kalte seg for skitkastarlaget A/S. all honnør til dem:hylle: sånn skal det gjøres.
Sørvis (eller endå meir idiotisk: service). Me har jo eit flott ord som heiter å tjena. Mykje betre å bruka det enn sånne stygge lånord
nøtteliten
17-06-2008, 23:42
scoop. eller språkrådets fantastisk geniale forslag: skup. da foretrekker jeg nesten den engelske versjonen hvis man MÅ bruke det ordet. men hva med nyhetskupp? sier jo nøyaktig hva det betyr.
brainstorming, brukt i norsk. idemyldring er fullstendig dugande.
eit par andre teite ord kan jo vere "dansemoro" eller "lommedisko".
Idemyldring er eit nydeleg ord!
Haaahaha, lommedisko?? Det har eg aldri høyrd, men får jo ei viss meining om kva i allverda det kan vera :P
Komplisert = vanskeleg
Sofistikert = gjennomtenkt
Sykkel = tohjular
Jeg syns inntelligente ord er kjekke, som sofistikert, abnormal o.l. Men me trenge de ikkje.
Alle verb som er like substantivet(sålenge substantivet har dobbelkonsonant), f.eks: Sykkel, syk(k)ler.
nøtteliten
18-06-2008, 14:17
ser at flere har begynt å bruke ordet openminded/narrowminded. hva skjedde med det å ha et åpent sinn??? eller vidsynt/trangsynt? eller høres det så mye finere ut på engelsk? ikke bare låner vi engelske ord for nyere begreper, men vi bytter forsyne meg ut fullt brukbare norske ord med engelske.
holybear
18-06-2008, 15:45
Tohjular er endelost mye dummere enn sykkel.
Kaaaa? Tohjular er jo kjempetøfft!
Endelaust er forresten eit bra ord.
nøtteliten
21-06-2008, 22:12
snerk er et utrolig ekkelt ord. samme med kvise og snørr. ordene rommer så mye ekkelhet i seg selv at hvis en utlending hadde lest ordene uten å vite hva de betydde, så ville de automatisk forstått at dette er ekle ting.
Eg tykkjer promp er eit utruleg teit ord. Det høyrer snobbete ut, og fortel eigenleg ganske lite om sjølve fenomenet det skal skildra.
nøtteliten
21-06-2008, 22:35
syns det ordet er ganske greit, det er ingen tvil om hva det er for min del. da syns jeg ordet prupp er verre. høres ut som noe en fisefin vestkantfrue som vil være litt vågal ville ha sagt
Prioritera. Det er eit teit ord, fordi folk alltid snakkar om å prioritera ting, men for å kunna prioritera så må ein nedprioritera noko anna. Og ingen nemner kva dei skal nedprioritera. Utanom meg. Når eg snakkar med rettleiiar på UiB. Og dei ikkje er samde med meg. Då seier eg at eg skal nedprioritera faget deira. Det skal eg lova deg at svir!
nøtteliten
21-10-2008, 19:03
ta til etterretning. my ass... et ord som ikke betyr noe i det hele tatt.
holybear
21-10-2008, 19:15
Alle ordene dere har lagt inn pa kule ord ;)
jeg skjønner ikke hva folk har imot ordet snerk. synes det er et herlig ord jeg. ja. sånn. behagelig.
vakuum, derimot, er et slitsomt ord. unaturlig og av en eller annen grunn temmelig pompøst.
og kidsa synes jeg er fullstendig latterlig, spesielt når godt voksne folk bruker det f. eks. i anmeldelser (like "godis for kidsa").
Kidsa??? Aaaahahahah, finst der folk som seier det uten å tøysa altså? Heilt utruleg.
mhm, har sett det flere steder. både muntlig og skriftlig tror jeg, mest av journalister, anmeldere ol.
her er et eksempel: http://www1.vg.no/film/film.php?id=9779
hahaha. men det står vel kanskje i stil med den fantastisk elzkbare filmen det er snakk om. like, ironic.
nøtteliten
02-11-2008, 20:30
når vi snakker om kombien teite ord og enkelte journalister, så må jeg nevne ordet sexy. det er greit nok i seg selv. men hva i huleste er å spille sexy fotball? fotballspillere i chippendaleskostyme? nøtte klør seg i hodet og lurer. syns jeg leser om det i annenhver sportsspalte...
Underfundig. Jeg hater, hater, hater det stygge ordet. Mye på grunn av folk på dikt.no som bruker det i hytt og pine, uten at det passer inn i det hele tatt.
...folk på dikt.no som bruker det i hytt og pine, uten at det passer inn i det hele tatt.
Hvor da?
Hverken har eller orker å bla frem eksempler, men har lest mange kommentarer hvor det er tydelig at folk har brukt det ordet bare for å bruke et "fancy" ord, fremfor å bruke et passende ord. Et av de typiske "moteordene" som kommer og går.
holybear
03-11-2008, 17:42
Hverken har eller orker å bla frem eksempler, men har lest mange kommentarer hvor det er tydelig at folk har brukt det ordet bare for å bruke et "fancy" ord, fremfor å bruke et passende ord. Et av de typiske "moteordene" som kommer og går.
Huh. Underfundig.
Når ordet utfordring erstatter omgrepet problem, ja då blir eg sint. Ein utfordring og eit problem er ikkje nødvendigvis det same - ja, det kan vera to heilt ulike ting. Alt har blitt til ein jævla utfordring, sånn heilt plutseleg. Greitt nok at eit problem kan vera utfordrande for nokon, men for andre forblir det eit problem uansett koss ein vrir og vender på det.
Eksempelvis, viss ein komet er på vei mot jorda i rasande fart vil alle utanom ei lita forskargruppe (Knut-Jørgen Rød Ødegård og venene hans) sjå på dette som eit problem. For mannen i heimen er dette ikkje noko han kan gjera så mykje med, og det forblir eit PROBLEM.
nøtteliten
15-06-2009, 21:45
Når ordet utfordring erstatter omgrepet problem, ja då blir eg sint. Ein utfordring og eit problem er ikkje nødvendigvis det same - ja, det kan vera to heilt ulike ting. Alt har blitt til ein jævla utfordring, sånn heilt plutseleg. Greitt nok at eit problem kan vera utfordrande for nokon, men for andre forblir det eit problem uansett koss ein vrir og vender på det.
Eksempelvis, viss ein komet er på vei mot jorda i rasande fart vil alle utanom ei lita forskargruppe (Knut-Jørgen Rød Ødegård og venene hans) sjå på dette som eit problem. For mannen i heimen er dette ikkje noko han kan gjera så mykje med, og det forblir eit PROBLEM.
Hør, hør!!!
Ser for meg en tåredryppende artikkel om Ole-Jørgen Bortinattmyra hvis kone stikker fra ham, tar med seg ungene, og ikke nok med det, bikkja og katta blir påkjørt og på toppen av det hele brenner huset ned og han får en ekkel sykdom, og han bare smiler tannlaust og kaller det en utfordring. Høh. Utfordring, my ass. Er blitt et moteord, eller snarere bare en eufemisme som brukes istedet for problem.
Jeg var nylig med på en sånn IQ test, og da irriterte jeg meg over de to "vanskeligste" ordene man skulle forklare betydningen av var det ordet jeg ikke forsto:
- panegyrisk
dette ordet visste jeg altså ikke og klarte heller ikke assosiere meg fram til betydningen så i forargelse slo jeg det opp senere.
(gj lat. fra gr, av panegyris 'folkeforsamling, folkefest) lovprisende, overdrevent rosende
- Hallo! Teit ord.
Kanskje
Liker virkelig ikke det ordet. I 99.99% av tilfellene foretrekker jeg et ja eller et nei. Kanskje er sikkert oppfunnet av en sadist.
Rømme.
Ord som betyr to helt forskjellige ting burde vært forbudt.
Rømme.
Litt enig.
Jeg liker ikke ordet blid. Tenker ikke på betydningen. Men når jeg ser bokstavene som danner dette ordet i denne rekkefølgen, syns jeg ordet ser stygt ut. Blid.
Blæ.
Som
Ordet burde være forbudt å bruke i dikt.
Skulle også ønske at folk kunne slutte å bruke ord som krig, drepe, fiende o.l. i sammenhenger hvor det blir helt ute av proposjon.
[QUOTE=Tjosan]Som
Ordet burde være forbudt å bruke i dikt.[QUOTE]
:ops: Nei, nei, nei. Similie som uttrykker sammenligninger med bl.a. «som» er jo så herlig og viktig i dikt (skjønnlitterære beskrivelser)! He, he. Nei, nei, nei. ;)
Som
Ordet burde være forbudt å bruke i dikt.
Nei, nei, nei. Similie som uttrykker sammenligninger med bl.a. «som» er jo så herlig og viktig i dikt (skjønnlitterære beskrivelser)! He, he. Nei, nei, nei.
Sier meg helt enig med Moirae jeg. Som er viktig! Men man må jo ikke overdrive med det heller!
Rømme.
Neineinei! Da kan jo ikke jeg skrive noen spennende tvetydige ordleksdikt! Hmf.
- Hrafnin
Haha
Vel.
Eg er som ein båt
som er utan vind.
Du var som vinden.
De' bli no' ikkje de' same! ;)
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.