Se full versjon : Narnia
vel... var og så på Narnia den 14.
Den var jo egentlig ganske bra, men et par harryfaktorer med litt matrix-fakter og at man så de sto i studio...
Hva vil du gi den?
Vil selv gi den fire, pga. ikke fullt så bra barneskuespill og de to andre tingene jeg har nevnt...
Gi gjerne grunn til hvorfor du stemmer slik du gjør :)
De har sendt Lucy på slankeleir!
De har sendt Lucy på slankeleir!
Joa, funker kanskje bra det ;)
Hun skulle være tykk! Tykk og ufordragelig, lita snobbejente!
Men lurer på hvordan de klarte seg gjennom puberteten o.l. uten å bli forelsket og slikt, må være steinhardt (altså i filmen :))
-Lalaith
15-01-2006, 02:54
viss du leser bøkene stian, så legger du merke til at boken som er4 skrevet som nummer 5, men utgis i mange versjoner som nummer 3, siden den historisk sett faller inn i bok nummer to, mellom de fire barna i barndommen og i voksen alder, så legger du merke til at det faktisk iikke er slik, de forelsker seg, osv osv, susan er til og med på goftefot, men...ja, les boka.
vit hva du uttaler deg om før du sier noe. unge.
ellers: barneskuespillet? jeg synes lucy gjør en utmerket jobb, men hun er også tydelig den ungen med mest fokus på. regn kameratid, regn hva som helst, men lucy gjør det, lucy er den beste av de fire. med en feit margin.
ellers gjør tilda swinton(er det ikke fdet hun heter?) en jævlig god jobb som white witch-dæven. bra dame. Alt i alt sier jeg femmer.
man taper på musikken, den komponisten skulle virkelig vært gjeldet, å gjøre slossescenene til ringenes herrekopier var heller ikke et godt trekk. vel, jeg er alt for alt for fyull til å skrive en dritt om dette egentlig. nmen jeg får se i morgen, om ting står ved bi.
Narnia er den beste kristne filmen eg har sett! ^_^
men trur eg likar lotr betre, så det vert ein femmar!
-Lalaith
15-01-2006, 03:26
javel, kall det en kristen film, alle som skjønte såppas at de leste bøkene vet jo allerde at aslan=jesus, og alt det der, vi fatter det magnar, så er det jo flott at det er et eventyr da, akkurat som bibelen! Jeg mener, nå kan jo endelig alle bli enige om at den er en eventyrbok, slik som narnia er et vidunderlig eventyr.
javel, kall det en kristen film, alle som skjønte såppas at de leste bøkene vet jo allerde at aslan=jesus, og alt det der, vi fatter det magnar, så er det jo flott at det er et eventyr da, akkurat som bibelen! Jeg mener, nå kan jo endelig alle bli enige om at den er en eventyrbok, slik som narnia er et vidunderlig eventyr.
så du meiner det, altså?
hehe, sa berre meininga mi:p
men beklagar dersom du fann ho støytande...
-Lalaith
15-01-2006, 03:44
det gjorde jeg virkelig ikke. Jeg sa bare meininga mi, gjorde jeg ikke?
ja evwentyr, det er vel mer eller mindre hva jeg mener. Jeg fatter at ett og annet har rot i virkeligheten, og så videre, men ja, bibelen er en eventyrbok, laget av mennesket for å støtte seg til noe. jeg støtter meg også til en tro, denne knytter seg derimot ikke til en bok, og handler ikke om noe vi kaller gud. den handler om å ha tro på seg selv og menneskeheten og alt det der...
det gjorde jeg virkelig ikke. Jeg sa bare meininga mi, gjorde jeg ikke?
touchè
-Lalaith
15-01-2006, 03:54
:wink:
vel, kan vi la være å kalle dette en religionsdebatt? dette er en utmerket historie som egner seg godt på film, la oss nå snakke om det.
samd (sjølv om eg klar for den debatten, men ikkje akkurat her, og definitivt ikkje akkurat no). eg har ikkje sett filmen, eg. men eg vil. og eg skal nok.
eventyr, som skal avleggje 10 studiepoeng i emnet 'jesus på film' no i dette semesteret
dette er en utmerket historie som egner seg godt på film, la oss nå snakke om det.
ja, det er eg einig i! likar godt historia...ikkje minst tykkjer eg dei snakkande dyra er eit innslag som er god for stemninga i filmen ^_^
jeg landet visst på en firer. jeg syntes det var kjekt å se filmen, men jeg syns noen av løsningene, og måten de hadde kuttet filmen ble litt feil for min del. Aslan og steinbordetscenen ble litt tam, og så vidt jeg husker ble dette mer sannsynliggjort i bøkene, i filmen virket det for meg litt teit. dessuten syns jeg noen av dyrene og effektene ble litt rare, men det er nok bare en smakssak.
selvfølgelig var det også mye jeg likte der, det gjorde jeg jo. ja.
Sant det at musikken er litt tåpelig... og steinbruddskite ble også ganske tam.
og nå er ikke jeg en sånn som elsker action og sånn (tvert imot - filmens innhold som betyr noe - handlingen), men de kunne jo putte inn et par liter griseblod, bare sånn for filmens skyld?
Og når han eldste (husker ikke navnet - peter?) kjemper med heksa så prøver heksa å spidde han i halsen... da lener han seg bakover - matrixinspirert, da måtte jeg le litt... :)
Og serien (den som har gått på julemorgen en del ganger) synes jeg faktisk var mye koseligere, kanskje fordi det var jul og jeg var mindre da ;)
heh, dette er nesten litt skummelt, men jeg ser jeg er enig i litt av det stianr skriver. de puttet sikkert ikke inn blod fordi de ville ha et ungt publikum også, men jeg er delvis enig med deg, det kan ofte bli så unaturlig ellers. og faktisk så likte jeg litt den serien fra julemorgen, dyrene der, de var jo bare dukker og mennesker i kostymer, men på en måte gled de inn litt i det som var der. men jeg var yngre da, og jeg tror ikke jeg ville likt bøkene like godt nå når jeg er eldre som da jeg var yngre. det er noe med å være barn også (ikke at jeg er så veldig voksen at det gjør noe, men uansett).
mhm....
Også savna jeg det lille bergfjellet man alltid fikk se av de 4-5 dyrene som var gjennomsiktige. Det var en ørn, en enhjørning (skrives sånn?) og tiger og sånn, tror jeg :)
De var en stor del av serien...
Veit ikke åssen boka er, men vil heller ikke lese de nå - har prøvd den rekkefølgen før og det gikk ikke bra ;)
nei, de gjennomsiktige dyra var jo bare teite, de gav meg klaus, de hadde sikkert blitt bedre på denne filmen om de hadde vært med.
En femer.
Musikken likte jeg og alt annet utenom noen sener som luktet kl 4 om morningen og mye kaffe.
Kanskje jeg burde vurdere å muligens se narnia.
Men det kommer fra deg :P
Den er verdt billetten...
helt okei. 4 pga av neshornet
-Lalaith
16-01-2006, 14:54
den er fin. det er den.
5/6. Når ikkje heilt opp pga smårusk, men eg var bergtatt heile filmen gjennom. Lucy var søt. Alle barna var eigentleg søte (utenom ENORME lepper på Peter og Susan), i alle fall i forhold til BBC-serien. Sett Lucy der? Oh man. Burugle. Og, å, herr Tumnus. Haha. Trakk meg inn i ei eventyrverd. Står likestilt med boka i mitt hovud, og det er sjelden!
Og, ja, kristen moral. Kvifor ikkje, liksom? Er klart at ein kan trekke mange parallellar, men det kan ein eigentleg i dei fleste filmar av denne typen. Som Ringenes Herre, kamp mot det vonde, sjølvoppofring, osb. Det er tydelige spor etter C.S. Lewis' livssyn, men eg tykkjer ikkje at dette skal stå i vegen for ein god historie.
Folk som maser om religiøse budskap i slike filmer burde henges på korset...
-Lalaith
19-01-2006, 18:27
les den siste narniaboka, the last battle, der er det ikke skjult i det hele tatt, det er religiøse budskap tvers igjennom
So? Ødela det lesegleden din?
-Lalaith
20-01-2006, 12:19
nope
jeg lo.
Jeg kan faktisk ikker huske ikke å ha lest Narniabøkene og da etterhvert serien på tv. Med min store kjærlighet til Narnia og Lewis sin verden så var jeg kjempenervøs da Tiruvel og jeg dro med gjengen på kino. Jeg ville snu hundre ganger men nå er jeg kjempeglad vi så den til jul:)
Den er strålende, selv om noen småting ikke passer heeelt med bøkene samt mine tankebilder.. Likevel flinke barn ( endelig en Lucy som ikke er en bever) og fin respekt både for Narnia og budskapet...Woho:) finfine filmen :D
bare de klarer å lage resten like bra er jeg happy. Og ja det en kristen film et kristen budskap, men gjør det så mye da? Folk er jo glade i den uansett ståsted i forhold til kristen tru:)
Om man har lest Narnia og vil lese mer av Lewis så les gjerne djevelen dypper pennen av c. s. Lewis.
C.S. Lewis innleder "Djevelen dypper pennen" med å si at dette er ikke fiction, men en faktisk brevveksling som har funnet sted. Brevsamlingen er mellom to satanister, og gir en inngående forklaring i satanisters tankegang. Dette er selvfølgelig grusom lesning, men på en fascinerende måte.
I "Gud på tiltalebenken" tar Lewis for seg noen av de vanlige argumentene mot kristendommen. Lewis var proffessor, og en mester i logisk ressonnement, noe som kommer klart frem i denne boken. Og som om ikke det var nok, gjør han essey-skriving til en egen kunst. Jeg vil anbefale denne boken til både kristne, og folk som tviler på kristendommen, samt alle som har en interesse i skrivekunst. Det er en fantastisk bok, uansett ståsted i forhold til kristen tro.
Ja og tilslutt: Denne filmen får en sekser av meg:)
Denne skal man garantert på ha dvd og det uten å eie dvdspiller :D
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.