Se full versjon : Privatskular/friskular
Kva meiner de om denne saka, prinsipielt og praktisk? Tykkjer de at vi skal late private drive privatskular som ikkje tilbyd eit pedagogisk eller religiøst alternativ? Kvifor/kvifor ikkje?
kvifor ikkje?
av samme grunn som vi ikke skal ha en egen betalende 'elite' med særfordeler her på dikt
Ja, men berre dersom dei kan gje eit pedagogisk/livssynsmessig tilbod som offentlege skular ikkje kan gje
unge mann:
vi må da klare å få det som er verdt å vite inn i grunnskolen!
ja til 12-årig grunnskole
(helt utrolig at mange ikke lærer en dritt etter 16-årsalderen)
-Lalaith
17-01-2006, 18:14
Ja, men berre dersom dei kan gje eit pedagogisk/livssynsmessig tilbod som offentlege skular ikkje kan gje
på grunn av steinerskolen og montesoriskolene, som begge tilbyr veldig veldig gode alternativer til dagens skole.
slik det er nå, i hvert fall her jeg er, så er de kommunale skolene bedritne og jeg har gått der i ti år så jeg vet hva jeg snakker om. Hadde det blitt privatskoler kunne det kanskje blitt konkurranse, så de kommunale skolene skjerpet seg? men så kan det jo selvsagt ha andre effekter for vi som ikke kan gå på en privatskole uansett hvor mye bedre den er, fordi vi ikke ser oss råd.
nettopp fordi jeg sjelden klarer å bestemme meg så savner jeg et... er ikke sikker alternativ på greia. men så er det vel de færreste som ikke klarer å bestemme seg.
så kom deg inn i politikken da frøken
eller bli lærer...
og gjør noe med det
bra initiativ dette
flink gut, Eirik
jepp, vel lærerne kan vel ikke gjøre særlig med det, når det ikke finnes penger til å gjøre noe med noe. men politiker må jeg bli. når jeg blir STOR.
Eg er neimen ikkje sikker på kva eg meiner om dette :idea:
ikke eg heller
fallhøyde her
la de friskolene med konsisjon forsette men staten bør sørge for at skolen gir elevene den hjelpen de trenger
Drep alle privatskoler og bygg heller ut den offentlige skolen. Det er statens plikt å sørge for adekvat og gratis skolegang for våre unge.
Drep alle privatskoler og bygg heller ut den offentlige skolen. Det er statens plikt å sørge for adekvat og gratis skolegang for våre unge.
Amen
jeg kom til å tenke på noe, om det skulle bli mange private skoler som tilbyr noe spesielt ved en religion, altså, kristne skoler, eller muslimske skoler, så kan det kanskje lett bli slik at samfunnsgrupper isolerer seg litt mer, og det kan føre en del vanskeligheter med seg, for en må vel lære seg å leve med forskjellige mennesker også. hm, jeg klarer kanskje ikke gjøre meg forstått...
personleg kunne eg tenkt meg at privatskulane held fram med å eksistere, ikkje minst vekse. det med konkurranse er ein ting, i og med at konkurranse gjer at skular (alt) som konkurrerer får eit sterkare fokus på å gjere det godt slik at elevar likar seg der og sender fleire elevar til skulen. Eit mogleg minus kan vere at dersom dei brukar store ressurser på veksta, kan det hende at det vert dyrare for elevane.
personleg tykkjer eg ikkje det er eit naudsynt problem, kvalitet framfor kvantitet.
då eg gjekk på vidaregåande gjekk eg på ein kristen privatskule der eg budde på internat. skulen var forsåvidt ein del dyrare enn den lokale skulen eg kunne gå på, men ein elev som byrja på den offentlige lokalskulen sa at framnes (privatskulen) var eit langt betre alternativ.
ca. 1% kjende seg mobba, etter ei undersøking. dog det kan fort verte 4-6%++ dersom ein tek med eventuelle elevar som ikkje svara heilt ærleg. Akkurat det punktet tykkjer eg er ein fin ting med akkurat den skulen, men er forsåvidt ikkje eit argument for privatskular i seg sjølv.
eg tykkjer privatskular er ein fin ting, religiøse eller ikkje.
eg tykkjer privatskular er ein fin ting, religiøse eller ikkje.
Joda, men det er jo en kjennsgjerning at de fleste muslimer ikke ville finne på å gå på en kristen skole og vice versa.
Som da vil føre til, som Ainra sa, isolasjon av forskjellige religiøse samfunn.
Dette er farlig. Full integrasjon og religionsfrihet i en solid offentlig og gratis skole er det som teller.
godt poeng.
men dersom den offentlige skule skal ha slike tilbod, krevs det ikkje større ressursbruk til skule? kor skal pengane hentast frå? eller er tilboda gode nok slik dei er idag?
(dersom det vert mange private (og billigast moglege) skular kan det også føre til at pengene kan brukast innanfor helsesektor o.l. istaden
eller er eg heilt på jordet no?)
religiøse samfunn skal vel eigentleg litt til å sveise saman, same korleis ein ser det, men er veldig einig i at ulike menneske må lere å leve med kvarandre...
kor skal pengane hentast frå? eller er tilboda gode nok slik dei er idag?
Tar det siste først: Nei det er det ikke.
Og det første sist: Mange plasser vi kan hente inn penger. Jeg vil legge ned nitti % av forsvaret. Helst hele, men i tilfelle de #€%&! svenskene prøver seg på noe tull... ;)
Men, joda, mer bemildning. Kutt i millitæret, flat skatt, nekte bemidling til religiøse organisasjoner, selge unna alle landområder som er knyttet til kirken (prestegårder m.m.). Bare en er kreativ kan man komme opp med en løsning på skole/bemidlingsproblemet.
du vert vel ikkje overraska dersom eg seier at eg ikkje likar tonen på tanken på å fjerne mest mogleg av kyrkja:p
men skjønar kva du meiner og ser (trur eg) at det verkar å funke fint dersom ein går inn for det :)
Vet at du er kristen, og jeg har respekt for andre menneskers tro, men jeg er ikke for at kirke og statsapparat skal ha nånd til hverandre. Stat og Kirke må splittes.
Det finnes nok kristne mennesker til å drive den norske kirke uten hjelp eller direkte innblanding fra statens side.
Men uansett. Du skjønner garantert hva jeg mener om privatskoler.
er heilt einig i at kyrkja og staten må spittast!
(respekten er gjensidig^^)
me skal klare oss uten statleg støtte ja, liksågreit å bruke dei skattepengane til skule:)
Ja men da er vi jo enige da... 8)
Heh, flott. Men hva annet kan gjøres for å forbedre skolen? Vi må starte ny tråd, for denne er nå meningsløs for min del.
regnkyss
04-03-2006, 20:03
Jeg mener at privatskoler er bra, - det skjerper konkurransen fra den offentlige skolen. Nå har jo en del private aktører kommet på banen og det gjør jo at den offentlige skolen må begynne å konkurrere mer om elevene enn før. Uansett hva en sier om private skoler, utgjør de enda en så liten del av markedet at de ikke tar fra de offentlige skolene en stor prosentandel elever.
Min erfaring er at offentligskole kan være vel så bra som privatskoler.
det er der du tar feil regnkyss.
det var en stund snakk om at 3 nye friskoler skulle bygges i trondheim, noe som ville ført til at de beste lærerne havner der (grunnet bedre lønn), og da får vi et klasseskille innenfor skolesektoren hvor den offentlige skolen er en klar vinner.
har selv gått steinerskolen, og mener at privatskoler som tilbyr noe utenfor "vanlig" undervisning er flott, men ikke at de utkonkurrerer den offentlige skolen.
Anonymous
08-03-2006, 19:59
Det hadde jo vært litt kult om elevene selv begynte å ta litt ansvar. Kanskje barneskolen burde utbedres + noen nye lærere på ungdomsskolen, men det meste i den norske skolen holder faktisk nesten grei standard. De flinkeste elevene i klassene min på barneskolen/ungdomsskolen/videregående (flinkeste = de flittigste, ikke nødvendigvis de smarteste) holder omtrent den samme standarden som i utlandet (har gått på to engelskspråklige privatskoler i Hong Kong). Kanskje det er nordmenns mentalitet som er problemet?
Det hadde jo vært litt kult om elevene selv begynte å ta litt ansvar. Kanskje barneskolen burde utbedres + noen nye lærere på ungdomsskolen, men det meste i den norske skolen holder faktisk nesten grei standard. De flinkeste elevene i klassene min på barneskolen/ungdomsskolen/videregående (flinkeste = de flittigste, ikke nødvendigvis de smarteste) holder omtrent den samme standarden som i utlandet (har gått på to engelskspråklige privatskoler i Hong Kong). Kanskje det er nordmenns mentalitet som er problemet?
Ja, ikke sant. De flinkeste holder samme standarden som i utlandet. Ola Dunk må slutte å tenke at alle er like, og at de av den grunn må sitte i samme klasserom. Alle er like mye verdt, ja - men det den norske (offentlige) skolen trenger er et differensiert system der hver enkelt elev får det han eller hun trenger, og der klassene deles. Noen vil kanskje si at dette vil skape et slags elitesystem, men jeg tror det kan fungere fint. Det er bedre enn at de svakeste i en klasse skal sitte som spørsmålstegn, mens de som forstår fagene litt bedre skal sovne. Utfordre eller hjelpe elever ut fra hvilket nivå de er på, mener nå jeg. Med differensiering vil de svakeste også bli flinkere, for de faller ikke av lasset.
Ja, ikke sant. De flinkeste holder samme standarden som i utlandet. Ola Dunk må slutte å tenke at alle er like, og at de av den grunn må sitte i samme klasserom. Alle er like mye verdt, ja - men det den norske (offentlige) skolen trenger er et differensiert system der hver enkelt elev får det han eller hun trenger, og der klassene deles. Noen vil kanskje si at dette vil skape et slags elitesystem, men jeg tror det kan fungere fint. Det er bedre enn at de svakeste i en klasse skal sitte som spørsmålstegn, mens de som forstår fagene litt bedre skal sovne. Utfordre eller hjelpe elever ut fra hvilket nivå de er på, mener nå jeg. Med differensiering vil de svakeste også bli flinkere, for de faller ikke av lasset.
yuz.
det steller eg meg særs kritisk til.
men det er no meg.
og med det meiner eg ikkje at vi ikkje må gripe inn og endre på saker.
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.