PDA

Se full versjon : Gode oppskrifter

Trym
01-10-2008, 20:54
Mat er noko av det som gjer livet verdt å leva, etter mi meining. Og då meiner eg god mat, ikkje noko tull og dill-dall. Og no er eg klar for å utvida mathorisonten min endå nokre hakk, så difor lurar eg på om nokon har nokre heidundrande oppskrifter de kan dela med meg. Det kan vera kva som helst, det treng ikkje vera gourmet, berre det er noko jækla godt, noko. Så, folkens, opplys meg!

moztiq
01-10-2008, 21:11
Hva definerer du som tull og dill-dall da? :p

Trym
01-10-2008, 21:13
Ting som ikkje smakar godt, vel. :P

nøtteliten
01-10-2008, 22:35
her har jeg en enkel oppskrift på en rask middag.

pestopizza til 1 person

2 tortillalefser (helst helkorn)
en ball med fersk mozzarella
en boks pesto
to tomater

sett ovnen på 230 grader
smør pesto på tortillalefsene, legg på mozzarellaen og tomatene (i skiver, hvis noen må ha det inn med teskje) og sleng dem inn i ovnen, la deilighetene godgjøre seg til mozzarellaen er smeltet og svakt gyllenbrun. ta dem ut, sleng på noen ruccolablad. namm.

kan og varieres med ananas, skinke, sopp... dette er rask og lettvint mat med en tøtsj gourmetfølelse. dæng. nå fikk jeg lyst på det. men har bare en tomat i huset.

Trym
01-10-2008, 23:04
Nam! Bring it on, bring it on!

Trym
19-10-2008, 17:19
http://www.tiller-grillen.no/middag.jpg

nøtteliten
20-10-2008, 00:46
skal slenge inn flere oppskrifter når jeg får komt meg hjem og har full tilgang til kokeboka mi:)

men her er en grunnoppskrift for nøttelitens smoothie:

en banan (helst med litt brune prikker)
et halvt eple
to-tre spiseskjeer med vaniljeyogurt

kjør dette i blenderen til det er en glatt masse

så tilsetter du

en neve frosne blåbær
en neve frosne jordbær
en t-skje chillipulver

kjør det omatt, til glatt masse

en rute mørk kakaosjokolade (helst 86%)
en-to never solsikkekjerner

kjør blenderen på svak styrke. massen skal være litt kornete, tyggemotstand, da blir det et komplett måltid.

enjoy :D

du kan gjerne legge til andre smaker, evt fjerne/redusere blåbæra siden de kan gi sterk smak. (eller erstatte med pasjonsfrukt, kiwi, appelsin, sharonfrukt, bare fantasien setter grenser)

nøtteliten
23-10-2008, 17:41
her har jeg en populær karrirett som alle liker:)og den er så enkel å lage at det er helt latterlig.

brasiliansk karrigryte (4 personer)

400 g kjøttdeig
2 ts karry
1 1/2 ts salt
40 g. margarin
3 dl vann
1 dl tomatpure
2 dl fløte

stek kjøttdeigen i margarinen, putt alle de andre ingrediensene oppi og la det putre litt.

serveres med ris, bananbiter kokosmasse, rosiner, hardkokt egg og rødbeter ved siden av. (ha det andre i hver sin bolle så kan man ta det man vil ha) ser helt sykt ut, men smaker ufattelig godt.

Trym
26-10-2008, 10:19
Kyllingsnurr:

Opphakka kylling som du steiker i panna i lag med ein lauk skore i halve ringar og ein halv paprika. Så finn du fram nokre tortillalefser som du smører ei stripe sterk salsa og litt rømme i. Så tar du det du steikte i panna og fordeler på eit passande tal tortillalefser for så å snurra dei saman. Legg dei i ein eldfast form og strø ost på, og la det stå i omnen til osten har smelta.

Nam nam

moztiq
26-10-2008, 15:54
Kyllingsnurr:

Opphakka kylling som du steiker i panna i lag med ein lauk skore i halve ringar og ein halv paprika. Så finn du fram nokre tortillalefser som du smører ei stripe sterk salsa og litt rømme i. Så tar du det du steikte i panna og fordeler på eit passande tal tortillalefser for så å snurra dei saman. Legg dei i ein eldfast form og strø ost på, og la det stå i omnen til osten har smelta.

Nam nam

Min versjon av dette (editer innlegget litt, fordi jeg lager det LITT annerledes nå):

Stek kyllingkjøttdeig og bland i en pose fajitas-krydderblanding-greie, så tar du dette ut av pannen. Steker så grønnsaker jeg har kuttet opp i småbiter - jeg bruker ferske; sukkererter, chili, paprika, babymais, squash og rødløk (kanskje noe mer jeg har glemt i farta, men det er bare å stappe i ting man liker).
Surrer dette i soyasaus (etter at grønnsakene har blitt litt stekt først), smører en ildfast form og pakker både kjøttblanding og grønnsaker i tortillalefser som en pakker som en "skal" (de ligger som "pakker" i formen), smører på salsasaus på toppen, knuser nachochips over og drysser opprevet ost over dette igjen, så steker en det til osten ser "gratinert" ut. nam. Pleier å ha rømme til, pluss salat

Sheykup
27-10-2008, 18:51
jeg synes det er godt med frukt, og ikke bare grønnsaker, i kjøttdeigblandinga. eller, jeg har vel bare prøvd med eple, men det er sikkert mye annen frukt som funker også. pære. sitrusfrukter. hah, og kanskje jordbær. dette må testes.

Trym
27-10-2008, 20:49
500 g reinsdyr
1 liten kartong matfløyte
Eit par spiseskeier rømme
1 lauk
Eit par spiseskeier tyttebærsyltetløy
2 skiver brunost
5-10 knuste einebær
Kantareller, steinsopp eller skrubb
1 flaska Nordkapp (kreklingvin)

Dette skal bli til finnbiff, og det går til på dette viset:
Steik kjøtet i ei panna med smør før du har det i ei gryta. Skru på middels varme og ha i fløyte, opphakka lauk, tyttebærsyltetløy, brunost, einebær og sopp. Når det gjeld sopp og einebær så krydrer du etter smak. Viss du erstatter vanleg skogssopp med sjampingjong er heile retten øydelagd - då er det betre å la vera å ha sopp i. Ha i rømme, men pass på at sausen ikkje blir for tjukk. Kanskje treng du ikkje meir enn ei spiseskei rømme - kanskje meir. La det småkoka til fløytesausen får ein litt mørkare og jamn farge, og du ser at brunosten og syltetøyet har kokt seg saman med sausen.

Server med poteter (fortrinnsvis sortane pimpernell eller kerspink), tyttebær- eller moltesyltetøy og kreklingvinen. Dette skulle holda til to personer. De kan eventuelt ha kvarandre til desær.

Maidz
31-10-2008, 11:47
Ta en klatt med ris og en skvett med vann, og så koker du dette i hop, deretter tømmer du det oppi en skål og tar litt soyasaus på. Ta deretter ett par spisepinner og spis. Særdeles godt med en lur etterpå.

moztiq
01-11-2008, 00:35
Wok i forskjellige varienter er jo nam da, her er noe jeg pleier å lage (alt etter hva jeg har slags grønnsaker, men sånn... generelt sett)

kyllingfilet skåret i passe biter

Tror dette er ca de grønnsakene jeg pleier å ha i:
sukkererter
squash
rødløk
paprika
kanskje ei gulrot
minimais (best fersk, sånne i lake går også)

En sånn pose-saus, Blue dragon eller noe heter merket, jeg liker Teriyakisaus og chop suey ekstra godt

Til dette spiser jeg som regel nudler, har over litt soyasaus.

Raskt, enkelt, sunt og godt!

korrupt
09-11-2008, 18:36
Høres godt ut, mozza! Wok er veldig godt. Jeg spiser ikke pasta, så jeg pleier å ha i cashewnøtter, eller jeg har ris ved siden av. Og de sausene er gode!

moztiq
10-11-2008, 21:05
Ja, jeg har også i cashewnøtter innimellom, kommer litt an på hva jeg har i ellers. Er eggnudler jeg spiser, men noen ganger ris her også, er bare litt lei av det, heh.