Se full versjon : Skulesystemet i Noreg
Kva må gjerast for at den offentlege skulen i Noreg skal bli betre?
betre miljø og sosialintelligente lerarar som klarar å lere frå seg er vesentleg...
heter ikke norge noreg på nynorsk egentlig?
anyway; synes de kan kutte mye tulleball. særlig videregående. kutte fremmedspråk (med unntak av engelsk of course), gym, endel matte og naturfag etc etc. eller, gjøre dem til valgfag i det minste. og sidemål.
burde gå an å ta almenn på ett år. man kan det hvis man har jobbet i fem år først, få studiekompetanse på ett år. synes det burde gå an å gjøre det rett etter ungdomsskolen.
lærerne burde ha høyere kvalitet, naturligvis - da må de jo få høyere lønn, ellers er det mest subber og crackheads som søker. hmja. og mer penger til skolen sånn generelt, egentlig.
heter ikke norge noreg på nynorsk egentlig?
anyway; synes de kan kutte mye tulleball. særlig videregående. kutte fremmedspråk (med unntak av engelsk of course), gym, endel matte og naturfag etc etc. eller, gjøre dem til valgfag i det minste. og sidemål.
burde gå an å ta almenn på ett år. man kan det hvis man har jobbet i fem år først, få studiekompetanse på ett år. synes det burde gå an å gjøre det rett etter ungdomsskolen.
lærerne burde ha høyere kvalitet, naturligvis - da må de jo få høyere lønn, ellers er det mest subber og crackheads som søker. hmja. og mer penger til skolen sånn generelt, egentlig.
Kutte fremmedspråk? Hva er det for tull? Å kunne andre språk enn engelsk og norsk er meget viktig. Vi burde fremstå som en nasjon polyglotter (skjønte dere ikke? Slå opp ordet). Flere språk burde læres vekk i den norske skolen. F.eks. engelsk, tysk, fransk, arabisk, spansk, italiensk og russisk.
Gymnastikken er viktig, fysisk fostring er meget lurt å ha i skolen, men dog uten karakter.
Kutte naturfag? Tåpe, å ha en basisforstand for fysikk, kjemi osv. er meget viktig. Å droppe dette faget er like idiotisk som å ha analsex med en igangsatt motorsag.
Studiekompetanse etter ett år? Joda, for all del, spesielt hvis vi vil at bare de beste skal studere. Men om en skal ha med den jevne nordmann i regnestykket... Vel, tre år er bra. Men en burde lære ordentlige studieteknikker i skolen.
Bedre lærere; endelig en lur ting. Dette er noe skolen trenger. Lærerstanden må utdannes, de som har vært lærere de siste femti år er alt for satt i sine gammeldagse væremåter og må omskoleres.
Til krex
Så sant, så sant...
alt du sier er jeg ganske enig i...
mhm, snakk med Stoltenberg, du :)
- bedre lærera (kæm har vel ikkje opplevd dæm som
1) alltid førrsøv sæ
2) e noget ustabil (sånne 'rare' dame som klikke på småunga og begynne å gaule/gråte i klasserommet når det bare e barneskoleeleva tell stede. sånt skape trøbbel i barnesinn.)
3) true eleva. ?)
ah. æ ælske landsens idyller.
- meir pænga, men det e vel alle klar over
- bedre tilbud, at en får vette litt meir om ka en kan bli, kaslags utdanning som må tell (æ sikte tell når en skal begynne på vgs.), kanskje andre fagvalg. njæ, førr min del funka dæm fint, men det e jo ikkje tellfellet førr alle.
Stian, hvordan kan du si deg enig i de avsindige påstandene der? Fordi du er lat? Lei av teoretiske fag? Kom med noen argumenter som kan overbevise meg her.
Vi skal ha alle de fagene som vi har nå på ungdomsskolen...
Men på videregående kan det kuttes ned litt for å bl.a. få et riktig norsk språk - hørt hvor mange som sier "når" når de skal si "da"??? Det påvirker meg og jeg blir gal! :P
Og jeg er veldig dårlig til å snakke og forsvare slike saker, men jeg vet når det er noe jeg er enig i og motsatt...
nok?
Det man har på ungdomsskolen er ikke adekvat for studiekompetanse.
Om en tror det er man en dåre. Og om ikke folk har lært seg når/da regelen eller å/og regelen innen en er ferdig med barneskolen så burde de blitt korporealt avstraffet hver dag frem til de hadde fått med seg en såpass forpult grunnleggende del av det norske språket.
Gud som jeg hater denne kukete laptopen og dens enda mer kukete tastatur.
Doktoren
20-01-2006, 23:56
Man burde hatt flere fremmedspråk på allmennfag, ja. Norsk forskning har en lei tendens til å bli veldig samkjørt med den amerikanske og engelske, og stort sett ignorant for resten av den europeiske forskningen fordi norske forskere ganske enkelt ikke forstår språket.
Siden allmenn er en STUDIEFORBEREDENDE linje, synes jeg det burde være større fokus på det. Det burde også væer hardere bud og færre allmennklasser, fordi alt for mange tar i dag høyere utdanning. Dette gjør at vi får alt for mange dumme mennesker på universitetet, som sutrer over at undervisningen og pensum er for vanskelig og drar ned nivået.
Jeg vil ha en differensiert skole, der barn allerede fra første klasse blir plassert i bås. Jeg ser for meg et treklassesystem, der de dumme får ekstra oppfølging i en spesialklasse, de middelmådige får normal undervisning i en spesialklasse, og de intelligente får ekstra utfordringer i nok en spesialklasse. Resultatet hadde forhåpentligvis blitt at idiotene lærte det de kunne lære sett i forhold til forutsetningene, de middelmådige hadde fortsatt å være middelmådige uten å bli utsatt for ukonsentrerte smartinger og sinte idioter, og smartingene kunne utviklet seg til sitt fulle potensiale.
Faen, vi er da forskjellige. Kan vi ikke bare leve med det i stedet for å avsky det som pesten?
Anonymous
21-01-2006, 00:22
Norsk grunnskule, 1. til 10. klasse:
- Meir matematikk og realfag
- Meir terping på korrekt språk (Herregud, sjå kva enkelte av brukarane her inne klarar å lire av seg rettskrivingmessig. Slik er eg overtydd om at det ikkje var før i tida.)
- Overvekta av kristendom i KRL-faget skal bort
- Meir kroppsøving, denne treng ikkje ha karakter
Vidaregåande skule:
- Meir matematikk og realfag
- Meir kroppsøving
- Kroppsøvinga skal ikkje vere ein karakter
Yeah. Dette er vel hovudpunkta.
Anonymous
21-01-2006, 00:24
Man burde hatt flere fremmedspråk på allmennfag, ja. Norsk forskning har en lei tendens til å bli veldig samkjørt med den amerikanske og engelske, og stort sett ignorant for resten av den europeiske forskningen fordi norske forskere ganske enkelt ikke forstår språket.
Siden allmenn er en STUDIEFORBEREDENDE linje, synes jeg det burde være større fokus på det. Det burde også væer hardere bud og færre allmennklasser, fordi alt for mange tar i dag høyere utdanning. Dette gjør at vi får alt for mange dumme mennesker på universitetet, som sutrer over at undervisningen og pensum er for vanskelig og drar ned nivået.
Jeg vil ha en differensiert skole, der barn allerede fra første klasse blir plassert i bås. Jeg ser for meg et treklassesystem, der de dumme får ekstra oppfølging i en spesialklasse, de middelmådige får normal undervisning i en spesialklasse, og de intelligente får ekstra utfordringer i nok en spesialklasse. Resultatet hadde forhåpentligvis blitt at idiotene lærte det de kunne lære sett i forhold til forutsetningene, de middelmådige hadde fortsatt å være middelmådige uten å bli utsatt for ukonsentrerte smartinger og sinte idioter, og smartingene kunne utviklet seg til sitt fulle potensiale.
Faen, vi er da forskjellige. Kan vi ikke bare leve med det i stedet for å avsky det som pesten?
eg hadde brukt hjartesmileyen om eg berre visste kor han var hen
Anonymous
21-01-2006, 00:25
Om en tror det er man en dåre. Og om ikke folk har lært seg når/da regelen eller å/og regelen innen en er ferdig med barneskolen så burde de blitt korporealt avstraffet hver dag frem til de hadde fått med seg en såpass forpult grunnleggende del av det norske språket.
det er kult å ikkje gjere seg skuldig i språkfeil sjølv når ein pratar om akkurat det.
det er kult å ikkje gjere seg skuldig i språkfeil sjølv når ein pratar om akkurat det.
Hva?
Kutte fremmedspråk? Hva er det for tull? Å kunne andre språk enn engelsk og norsk er meget viktig. Vi burde fremstå som en nasjon polyglotter (skjønte dere ikke? Slå opp ordet). Flere språk burde læres vekk i den norske skolen. F.eks. engelsk, tysk, fransk, arabisk, spansk, italiensk og russisk.
og hvorfor er det viktig sa du? jeg har kommet meg gjennom fem år med tysk selv, og syntes det var greit nok, men hva er poenget? jeg har snakket med tyskere, men da er det mer naturlig å snakke engelsk, ettersom tyskeres engelsk er langt bedre enn nordmenns (som har B-språk på vgs) tysk. verden må heller satse på å utdanne alle bedre innen engelsk.
Gymnastikken er viktig, fysisk fostring er meget lurt å ha i skolen, men dog uten karakter.
der kunne jeg ha vært enig med deg, men i praksis funker det ikke. de elevene som allerede er i fysisk aktivitet og som liker å trene, får endel ut av gymtimene. de elevene som trenger det mest, og som aldri trener, de trener heller ikke i gymtimene. de som ikke er interessert, og kanskje sliter med prestasjonsangst i forhold til de som tilfeldigvis har dette faget som hobby, finner måter å slippe unna på. uten karakter ville dette bli enda mer problematisk. da kan det like gjerne være frivillig.
Kutte naturfag? Tåpe, å ha en basisforstand for fysikk, kjemi osv. er meget viktig. Å droppe dette faget er like idiotisk som å ha analsex med en igangsatt motorsag.
jeg mente ikke kutte vekk all naturfag, men jeg synes i alle fall at en del av pensumet i dette faget er uvesentlig for å leve et normalt liv, så lenge du ikke planlegger å utdanne deg innen dette - men da gjør du jo nettopp det; utdanner deg i det, fordi du trenger det. det burde ikke gå utover resten av landets skoletrøtte ungdom.
Studiekompetanse etter ett år? Joda, for all del, spesielt hvis vi vil at bare de beste skal studere. Men om en skal ha med den jevne nordmann i regnestykket... Vel, tre år er bra. Men en burde lære ordentlige studieteknikker i skolen.
hm, ser ikke helt poenget ditt. dersom min mening hadde gjort noen forskjell, og de tingene jeg synes skal kuttes hadde blitt det, tror jeg ikke det hadde trengt å bli så mye vanskeligere enn slik det er nå.
...verden må heller satse på å utdanne alle bedre innen engelsk...
Hvorfor det? Hvorfor kan ikke bare verden lære seg norsk? Da ville jeg heller tatt et sosiopolitisk uavhengig språk. F.eks. et konstruert språk, som Klingon.
der kunne jeg ha vært enig med deg, men i praksis funker det ikke. de elevene som allerede er i fysisk aktivitet og som liker å trene, får endel ut av gymtimene. de elevene som trenger det mest, og som aldri trener, de trener heller ikke i gymtimene. de som ikke er interessert, og kanskje sliter med prestasjonsangst i forhold til de som tilfeldigvis har dette faget som hobby, finner måter å slippe unna på. uten karakter ville dette bli enda mer problematisk. da kan det like gjerne være frivillig.
Dette kan løses ved å faktisk gjøre gymnastikktimene mer interessante. Og hva for grunn er det at folk kan få prestasjonsangst? Det er et tåpelig argument. Med en gang karakterpresset er vekke vil de stakkarslige menneskene som ikke klarer like mye som sportsgutta kanskje gidde. Prestasjonsangst er ikke noe annet enn et annet ord for latskap i min verden. Poenget med gymnastikkfaget er at folk skal lære seg å holde kroppen i form. Det er din plikt til samfunnet å holde din kropp i orden slik at du ikke blir en belastning.
jeg mente ikke kutte vekk all naturfag, men jeg synes i alle fall at en del av pensumet i dette faget er uvesentlig for å leve et normalt liv, så lenge du ikke planlegger å utdanne deg innen dette - men da gjør du jo nettopp det; utdanner deg i det, fordi du trenger det. det burde ikke gå utover resten av landets skoletrøtte ungdom.
Er en skoletrøtt kan en drite i å gå på skolen, det er en grunn til at ufaglært industriarbeid finnes. Så lenge skolen er slik den er i dag, og ikke slik som f.eks. Doktoren legger fram at den burde være så må en ha en generell innføring i hva nå enn det er en kan komme til å trenge ved et universitetsstudium. Det å ha en viss basiskunnskap om forskjellige tema er ikke tåpelig. Det er viktig.
hm, ser ikke helt poenget ditt. dersom min mening hadde gjort noen forskjell, og de tingene jeg synes skal kuttes hadde blitt det, tror jeg ikke det hadde trengt å bli så mye vanskeligere enn slik det er nå.
Dersom dine kutt hadde blitt slik du fremla dem hadde blitt gjennomført hadde de elevene som valset ut av den videregående skolen enten vært uskikket for høyere utdanning, eller ressurssterke elever som ville være smartere enn hva den gjennomsnittlige elev er.
...verden må heller satse på å utdanne alle bedre innen engelsk...
Hvorfor det? Hvorfor kan ikke bare verden lære seg norsk? Da ville jeg heller tatt et sosiopolitisk uavhengig språk. F.eks. et konstruert språk, som Klingon.
det er jo bare teit og upraktisk, i og med at så mange allerede behersker engelsk. [/quote]
folk kan då snakke engelsk, i tillegg lerer ein svært mykje av å sjå på tv. dei som ikkje lerer språket av det er vel berre dårlege i språk og får ha det godt nok med å gjere seg skjøna.
praktiske sett treng ein berre verte skjøna, kvifor vera betre enn det når ein kan bruke tida på betre ting (fag)?
dei som vil verta god i engelsk kan verta det, men kvifor skal det gå utover alle andre?
Hm, vel mye er jo allerede skrevet som er mye av det jeg også mener. Tror en bør starte med å forbedre skolen allerede barneskolen, og ikke bare se mest på videregående. Mattelæreren min mente at en burde ha barnehagetanter som var utdannet innen naturfag og at de skulle lære barna litt allerede på det stadiet. Det er jo kanskje drøyt, men jeg tror det er viktig med realfag, uansett, for en lærer å tenke på en spesiell måte i realfag, noe som kan være bra. Det er jo ikke uten grunn medisinstudiet krever litt fysikk, når en studerer medisin er vel kanskje det viktigere med biologi, men en må ha en viss disiplin og slike ting for å ta fysikk, så også for å ta medisin, og derfor, hørte jeg en gang, at studiet hadde krav om fysikk.
Så var jeg en tur til Finland, og så vidt jeg husker sto det i aviser her i Norge at de var gode skoleelever? I så fall tror jeg ikke det er så rart. Skoleåret er delt inn i seks terminer, og de har et tema i en periode som de får en prøve i når perioden er slutt. Når perioden er slutt kan de begynne på frisk start med noe helt nytt. Det er ganske forskjellig fra dette i videregående. Men det finske systemet minner kanskje litt om høyereutdanningsstudier? Det vet jeg ikke så mye om. Kanskje ville det være enklere om en kunne konsentrere seg om noe mindre for kortere perioder, så en slapp å tenke på alt hele tiden. Men samtidig tror jeg det kan være lett å bare gå fra tidligere kunnskaper en har tilegnet seg til en prøve, når det ikke er fare for en eksamen mot slutten av året.
Jeg tror at språkfag kan være med på å hjelpe hverandre. Når jeg har lært tysk, så har jeg lært mye mer om norsk, og det samme hender med engelsk, for det er jo noe likt mellom språk. Og språk er uansett veldig viktig, for det er jo det en ofte bruker til å uttrykke seg med. Hadde jeg enda hatt en god lærer i språkfag kunne det hende jeg likte det. Og kroppsøving er greit nok. Uten karakter hadde vært kjekt egentlig, men det funker med karakter også.
Noen lærere kan være veldig falske, andre kan være fraværende, og mye avhenger av hvilken lærer en får, så kanskje noe burde gjøres med lærerne, men samtidig har jeg vært veldig heldig med mange lærere, så det er en hel del gode lærere også.
Skolene trenger penger. Jeg ville trodd det var ganske viktig at elevene ikke fikk hodepine på grunn av tung luft og dårlig ventilasjon for at de skulle lære noe. Ellers er det også mye skolen kunne trengt penger til ellers, materialer og lignende. Dessuten er miljøet på mange skoler ganske dårlig. Kanskje trenger lærerne også å ha litt kustus, og ikke bare være ”kamerater” (nå gjelder vel det mest grunnskolen).
Jeg tror det er en del som kan bli gjort bedre med skolene, men samtidig så… har jeg vel egentlig ikke lidd sånn katastrofalt når det gjelder skolegang. En overlever i hvert fall.
stort sett enig med deg Ainra, ikke at eg har spesielt greie på fysikk, kjemi og medisin, men dog, sett bort fra språkdelen;
Å perfeksjonere morsmål og engelsk er jeg helt enig i er viktig, men å begå polyglering utover dette, som Sylvian fabler om, vil være ressursmisbruk på linje med vestens konsumpolitikk, med mindre man har helt spesielle interesser eller oppgaver i det aktuelle språkets land.
selv har eg fint lite glede av den fransken jeg har lært, iom. at alle franskmenn som har noe å si, kan engelsk bedre enn jeg kan fransk
og heldigvis har verden forøvrig også i høy grad erkjent engelsk som det internasjonale språk
'Skolene trenger penger'
helt enig med det, eller mao; nesten alt skolen trenger, kan kjøpes for penger, dessverre bortsett fra lærere som ikke er falske og fraværende
og heldigvis har verden forøvrig også i høy grad erkjent engelsk som det internasjonale språk
Eg forstår framleis ikkje kva som er postivit med dette. Sant nok; engelsk gjer det enklare å kommunisere over landegrenser, men det fører òg til språkdaud, einsretting av kultur og språk, og det som verre er. Sjå berre på vårt eige land; dersom du til dømes tek ein rask kik gjennom kva for ei som helst side av dette forumet, skal eg garantere deg at du vil finne ein del på (meir eller mindre korrekt) engelsk.
Eg trur ikkje dette gjer oss rikare, eg trur det til slutt vil ende opp med å gjere menneska fattigare, dette at alle absolutt skal bruke same språket. (Som kjem til å skje viss ingen tek til fornuft snart.)
Før i tida nytta ein nasjonalspråka i dei fleste samanhengar, ein fekk folk til å omsetje til fransk eller tysk (før jævla fastfood-engelsk kom på banen for alvor) dersom det var noko som det internasjonale samfunnet hadde nytte av, og folk gjorde seg ikkje til på eit språk dei ikkje eigentleg kan. Slik burde det halde fram.
Politisk ukorrekt språkfascist out, kthx.
Det Eirik sa.
Med et lite addon; Det som peas påpeker minner veldig om noe som bare ble referert til som "språkkrigen" i Transmetropolitan. Før vi veit ordet av det så tar statene og england kontroll over auropa og da er det; ACHTUNG! bare på engelsk... :twisted:
skal vi stoppe internasjonaliseringen, må vi begynne med flytrafikken og internett og wto og...
engelskspråklige har faktisk en stor ulempe i forhold til tospråklige, som kan kommunisere seg imellom, uforstått
(kanskje noe av grunnen til at de er noen paranoide kåtehekser)
men overfokusering på polyglomi vil jo selvfølgelig gå på bekostning av andre viktige egenskaper, og en ender opp med å kunne si ord på mange språk, uten å kunne sette de sammen til vettuge setninger
Sjå berre på vårt eige land; dersom du til dømes tek ein rask kik gjennom kva for ei som helst side av dette forumet, skal eg garantere deg at du vil finne ein del på (meir eller mindre korrekt) engelsk.
nemlig, desto viktigere å perfeksjonere engelsken, framfor å kunne all verdens språk sånn halvveis
men overfokusering på polyglomi vil jo selvfølgelig gå på bekostning av andre viktige egenskaper, og en ender opp med å kunne si ord på mange språk, uten å kunne sette de sammen til vettuge setninger
Ikke om en får kompetente lærere inn i skolen...
JAja, den 'elementærpartikkelen' kan du helt sikkert gjenta i det uendelige...
JAja, den 'elementærpartikkelen' kan du helt sikkert gjenta i det uendelige...
Det er den eneste måten å få korrekt viten inn i skallen på idioter, er jeg redd... Skrike seg hes and then some...
Ikke om en får kompetente lærere inn i skolen...
Tror ikke du helt tok argumentet mitt;
Enten vet en litt om mange emner, eller mye om få
(eg tror det første bidrar mer til en fredeligere verden)
-selv med kompetente lærere
Jeg kjenner mange som kan mye om mye.
helt sikkert broder, men da kan de tilsvarende mindre om atter andre ting
diskusjonen her er ikke om hvem som vet/kan mest (la oss ta utgangspunkt i at alle mennesker har omtrent lik hjernekapasitet) men hva som er verdt/lurt å vite; (prioritering) all verdens språk, eller akademisk innhold
Alle mennesker vet/kan akkurat like mye, men prioriterer forskjellig
Mennesker som ansees å være svært intelligente, blir ofte også ansett som eksentriske, altså mindre sosialt intelligente
Begge deler, forståelse for andre kulturer, andre språk, andre væremåter og så videre.
Cenotaph
01-03-2006, 02:23
Vel, vel. Du vil møte mye motgang om du noen gang drar på Inter-Rail. Jeg kan litt fransk, nada tysk, nada spansk, nada italiensk, nada portugisisk osv, og jeg måtte f eks ty til bølgende armbevegelser og utstøte det som var ment å høres ut som et dampskip for å forklare at jeg ville ta ferje.
Over til topic: Det jeg føler er aller viktigst, er at barne- og ungdomsskolelærerne er kompetente. Fra det jeg husker av barne- og ungdomsskolen var spesielt språklærerne aldeles håpløse. For de som ikke er så stødige/stae at de tør å betvile læreren, må vel dette ses som svært uheldig, da de lærer feil fra starten av. Fortsetter det slik vil kun de ytterst få klare å skrive tilnærmet korrekt norsk - hvilket man ser allerede i dag (f eks i reklame eller journalistikk, hvor folk bl a er ansatt spesifikt for at de skal kunne skrive, men hvor de likevel jevnlig presterer de mest hårreisende feil).
Et annet problem er den norske skoles forestilling om verdien i å dyrke mediokritet; alle skal lære likt og alle skal være like gode. Dette er selvfølgelig en utopi, og fører i lengden til at de middelmådige - eller 'streberne', eller de kompulsive smiskerne, eller de som bare gjør minimum, eller de som får alle sine besvarelser fra internett og sporter intrikate juksesystemer på prøver - kommer frem, mens de intelligente allerede på et tidlig stadie begynner å bli desillusjonerte, eller 'skoletrøtte' - enten fordi de ikke gis noen utfordringer, eller at de irriterer seg over å sidestilles eller endog få dårligere karakterer enn middelmådige elever pga lærerens manglende kompetanse eller personlige elevpreferanser. I overkant enkel konsekvensrekke, kanskje, men jeg følte det iallfall slik da jeg gikk på skolen (uten at jeg dermed påstår at jeg er overordentlig smart eller noe sånt) - og det var oppriktig talt fryktelig tungt og demoraliserende å se en person som eksempelvis staver nysgjerrig med skj og uttaler Johnny Depp Johnny Deep (og som, faktisk, brakte læreren epler) håve inn seksere og fyke av gårde til journalisthøyskolen.
En forlengelse av denne mediokritetsfilosofien ses i det enorme fokuset på at alt skal presenteres muntlig, som f eks min søster sliter med nå. Om hun har gjort fantastisk grundig arbeid og skrevet en god oppgave, ødelegges dette av at hun blir nervøs når hun skal fremføre den muntlig, og denne fremføringen teller tydeligvis mer eller like mye som selve arbeidet, etter hva jeg har forstått. - Det er vel totalt irrelevant for hennes kunnskapstilegnelse om hun er flink til å snakke foran klassen? (Rent bortsett fra tanken om at hun blir flinkere til å tale for forsamlinger, antakelig.)
Vel, nå gikk jeg litt tom for luft plutselig. But I have vented some of my severely bitter thoughts on the subject. Godt godt.
We love Cenotaph... Ceno for prez!
Ceno for teh kunnskapsminister :idea:
vel...
dere har alle veldig rett i hva som mangler på skolen, og noen få løsninger på hva som kan gjøres med dette.
jeg tenkte nå å bruke denne tråden til å reklamere litt for skolen jeg har gått på (og lært mye).
STEINERSKOLEN folkens!
der er svaret. (i alle fall nesten)
det er (som anira sa) mye likt det de har i Finnland, hvor fag er delt opp i perioder (på 3-5 uker). da har vi perioder i matte, fysikk, kjemi, norsk, skuespill, musikk, ordets kunst, håndtverk m.m. du får da konsentrert deg om et bestemt fag, og må på slutten levere inn en lærebok du har laget selv utifra det du har lært denne perioden. da kan du enten skrive ned det læreren noterer på tavla (og få en nogenlunde dårlig karrakter), skrive ned det læreren sier (og få en ganske bra karrakter) eller legge til mer materiale selv (og få toppkarrakter) (selv om ikke skole oppererer ut fra 'vanlige' karrakterer som den offentlige skolen, men en skriftlig tilbakemelding vil bli gitt).
dette gir en mer oversiktlig undervisning, og elevene får et bredere spekter i hva man lærer.
man har og selvfølgeling vanslige realfag hver dag, disse periodene har bare 2 timer per dag, og resten av dagen består i 'vanlige' fag.
man har og tysk og engelsk fra 1 klasse på barneskolen, og får mulighet til å bytte fra tysk til fransk på videregående.
man har og samlet alle klassetrinnene i et bygg (på de fleste steinerskoler), noe som gjør at man kan finne venner på tvers av aldersgrupper og det blir et bedre miljø blandt alle elevene.
det eneste problemet med steinerskolen er at lærerne får veldig dårlig betalt og er derfor ikke så gode bestandig (det finnes selvfølgelig unntak her), men dette er jo et problem ved de offentlige skolene og.
og norskundervisningen er heller ikke verdens beste desverre.
wohoo!
steinerskolen er best!
(for meg)
bedre lærere og elvere. 8)
Mennesker som ansees å være svært intelligente, blir ofte også ansett som eksentriske, altså mindre sosialt intelligente
HAHAHAHA
Svært intelligent=eksentrisk=mindre sosialt intelligent? Nydelig konstruksjon. Grei ut, argumenter, forklar etc., takk.
diskusjonen her er ikke om hvem som vet/kan mest (la oss ta utgangspunkt i at alle mennesker har omtrent lik hjernekapasitet) men hva som er verdt/lurt å vite; (prioritering) all verdens språk, eller akademisk innhold
Alle mennesker vet/kan akkurat like mye, men prioriterer forskjellig
Hvordan står det å lære seg å uttrykke seg adekvat på opptil flere fremmedspråk i et motsetningsforhold til det du så fint kaller 'akademisk innhold'? Å påstå at man enten kan mye om lite eller lite om mye er en påstand det så vidt jeg kan se ikke finnes belegg for, annet enn innenfor kretser der man argumenterer for avskaffelse av sidemål på dette grunnlaget; noe som uten store vansker kan reduseres til et kompleks av løse spekulasjoner og sosialdemokratisk tankegods som sier at folk flest = stupide snørrunger.
Å si at den enkeltes forståelseskapasitet er en mer eller mindre naturgitt størrelse, noe jeg har inntrykk av at du gjør her, er reduktivt og en kamel du må føre bevis for før jeg velger å svelge. Hva om forståelsesevnen til en viss grad er en størrelse som er betinget - og modifiseres av - sosiale faktorer som f.eks et skolesystem som - som Ceno påpeker - har mediokriteten og medianeleven som gullkalv, og dermed er ute av stand til å hjelpe de som kommer fra familier og/eller miljøer der kunnskap og tilegnelsen av denne er uglesett? Disse elevenes medfødte, i den grad man i det hele tatt kan snakke om noe slikt i denne sammenhengen, forutsetninger for læring er ikke nødvendigvis dårligere enn den elever fra såkalte middelklassehjem besitter, og i så fall er det skolens ansvar å, for å være litt pompøs, gi dem 'lyst' til å tilegne seg kunnskap. Dette kan ikke gjøres gjennom den skamløse avgudsdyrkelsen av middelmådigheter og retarderte pattebarn som for øyeblikket er doxa og dogme i norsk skoleverk.
Pr idag blir de beste elevene utnyttet som instrumenter skolen kan bruke for å hjelpe de svakere, og dermed er de redusert til midler for å nå et eller annet obskurt mål, muligens nettopp det å trekke alle ned på et middelmådig nivå. Evt. velger man en slik løsning fordi lærerne ikke har kapasitet til å undervise de beste elevene på det planet kunnskapsnivå deres avkrever. Selv heller jeg mot sistnevnte tolkning.
Det er heller ikke til å legge skjul på at norsk populærpolitikk og -media til en viss grad er kunnskapsfiendtlig, jmf Dagbladets reduksjon av Norges viktigste intellektuelle til nummer i en blodfattig kåring. Slik klimaet er i dag kan jeg være enig med deg i at det blir vanskelig å innføre et mer komplisert pensum i grunnskolen. Derimot er jeg grunnleggende uenig i at dette skyldes naturgitte og medfødte forhold hos brorparten av elevene. En reform a la den Doktoren snakker om kan være en vei å gå, men innenfor den nåværende pedagogiske diskursens rammer vil et slikt tiltak bli møtt med ramaskrik og demonstrasjonstog av typen 'foreldre mot riksmål' og antakelig være ugjennomførbar i praksis.
mindre kunnskap!! mindre pensum og flere ferier. og mindre prosjekter på ungdomsskolen. problemet med den norske skolen er at det er alt for MYE! elevene blir utslitte! er for slitne til å gjøre lekser. Det er jo bare de med system på livet sitt som har en sjangs til å få gode karakterer. Dessutten kunne det vært flere fag uten karakter (bare bestått/ikke bestått)
mindre kunnskap!! mindre pensum og flere ferier. og mindre prosjekter på ungdomsskolen. problemet med den norske skolen er at det er alt for MYE! elevene blir utslitte! er for slitne til å gjøre lekser. Det er jo bare de med system på livet sitt som har en sjangs til å få gode karakterer. Dessutten kunne det vært flere fag uten karakter (bare bestått/ikke bestått)
Ditt prosjekt går altså ut på dra det middelmådige nivået enda mer ned?
Hva er system på livet sitt da? Kunne stå opp om morgenen?
Ditt prosjekt går altså ut på dra det middelmådige nivået enda mer ned?
Hva er system på livet sitt da? Kunne stå opp om morgenen?
1UP
Pyser som deg kan holde seg på Steinerskolen og farge garn og telle nøtter.
wohoo!
steinerskolen er best!
(nesten)
Montesori er bedre.
Word...
wohoo!
steinerskolen er best!
(nesten)
Montesori er bedre.
Word...
Steinerskolen kunne bli likke god som montesori men det kommer ned til et økonomisk spørsmål
wohoo!
steinerskolen er best!
(nesten)
Montesori er bedre.
Word...
Steinerskolen kunne bli likke god som montesori men det kommer ned til et økonomisk spørsmål
Veit, det er det som er problemet. Steinerskolen trenger spenn, Montesori trenger ikke. Dersom jeg blir rik nok kommer jeg til å sende min sønn og eventuelt andre barn til Montesori.
wohoo!
steinerskolen er best!
(nesten)
Montesori er bedre.
Word...
Veit, det er det som er problemet. Steinerskolen trenger spenn, Montesori trenger ikke. Dersom jeg blir rik nok kommer jeg til å sende min sønn og eventuelt andre barn til Montesori.
vel. hva med å investere i steinerskolen slik at den kan utvikle seg i rettningen den skulle
SER DET UT SOM OM JEG ER BEMIDLET TIL SLIKT? Vel er jeg ikke verdens fattigste mann, men jeg har ikke akkurat Bruneis statskasse til rådighet heller...
Nei, jeg overlater slikt til andre. Jeg holder meg til offentlig skolegang.
samd i det m.o.t. karakterar, det er eit problematisk system som ikkje naudsynlegvis vil spegle den enkelte elevs aktivitet og kunnskap. likevel opnar det for fleire problem å erstatte dette systemet.
Hahaha! Word!
samd i det m.o.t. karakterar, det er eit problematisk system som ikkje naudsynlegvis vil spegle den enkelte elevs aktivitet og kunnskap. likevel opnar det for fleire problem å erstatte dette systemet.
Er enig i dette. Men umulig å ersatte må det ikke være. Man m¨å bare finne en god arvtager til nåværende opplegg:)
Og hva skulle det være?
Jeg vil ha desimalkarakterene tilbake inn i universitetet, og så vil jeg ha det samme systemet inn i videregående skole.
Og så vil jeg ha tilbake cand. gradene, hovedfag, mellomfag osv.
"Kvalitetsreform" meg opp i rompa...
cand.med. og cand.theol. lever framleis. og eg les i universitetsavisa om folk som skal forsvare avhandlingane sine for gradar som t.d. cand.polit., men det kan hende at dei byrja dette arbeidet før den nye reforma tok til.
eg føretrekkjer også grunnfags-, mellomfags- og hovudfagsomgrepa. men sjølv om bachelor og master no har tatt over sånn offisielt, så brukar ein det framleis. til ein viss grad, i alle fall. 60 studiepoeng er grunnfag, og master er hovudfag. mellomfag, derimot... og kva skjedde med magistergraden? viss eg ikkje hugsar feil, var han på rundt 120 stp. ;)
men for all del. det er tøffare å ha hovudfag i noko enn å vere master i noko. sistnemnde høyrest i grunn litt spesielt ut.
Det er jo litt rafft med en Cand Mag/Filol/Scient/Whatever grad da...
I resent that.
jau. ein skal vere forsiktig med å uttale seg om ting ein kanskje ikkje kjenner så godt til. har fleire gode venner som har gått på steinerskulen som har hatt suverent utbytte av det. og som gjer det godt på høgare utdaning. telle nøtter er ei fin samanlikning, i grunn, viss ein skal ta føre seg matematikken/realfaga i steinerskulen andsynes offentleg skule. høgt nivå og høge krav. og dei må ha det alle åra. :)
eller tek eg heilt feil no?
I resent that.
Hehehe... I would imagine that... Hahaha...
eller tek eg heilt feil no?
tja.. vel både og, men i det store og hele, ja, for å få godkjent vitnemålet og få generell studiekompetanse måtte kravene stilles på en annen måte, og vurderingen og oppgavene er til tider utover og over det som er pensum for videregående trinn i Norge, dette er ikke å si at resultatet er så mye mer kompetent, men man har en del sidefag som komplementerer den akademiske siden av skolen, som gjør at man får en helt annen arbeidsmengde såvel som arbeidsvane; klart sistnevnte er mer et ønsket resultat.
Hehehe... I would imagine that... Hahaha...
Shut up infidel, God has a destiny for you... Painful death by perverse and vulgar fornication.
LisaMari
27-04-2006, 15:59
Synes elevene burde få bruke kreativiteten sin bedre, spesielt i ungdomskolen, i form av skuespill, musikk, skriveverksted evt. og slike ting. Elevene kjeder seg for mye, sitter for mye stille. Til tross for prosjektarbeid og slike ting, er det en del ting som kunne ha blitt gjort.
Synes elevene burde få bruke kreativiteten sin bedre, spesielt i ungdomskolen, i form av skuespill, musikk, skriveverksted evt. og slike ting. Elevene kjeder seg for mye, sitter for mye stille. Til tross for prosjektarbeid og slike ting, er det en del ting som kunne ha blitt gjort.
gå på steinerskolen!
der får du alt du ønsker!
gå på steinerskolen!
der får du alt du ønsker!
Rent bortsett fra dyktige lærere...
Det norske ungdomsskoler trenger er litt mer disiplin.
Rent bortsett fra dyktige lærere...
haha. mange originaler i steinerskulen, ja.
Ja og nei. Det må vere grenser også. Skulen skal vere litt vanskeleg også. Det er også avgrensa kor mykje ein lærer når alt skal lærast gjennom hopp og sprett og tjo og hei.
toby christ
07-05-2006, 21:15
Jeg er faktisk for at det blir litt mer disiplin i klassene, men først og fremst hadde det hjulpet hvis skolesystemet ga skikkelige belønninger for de elever som gjør det bra, eller eventuelt de som vil gjøre det bra.
For eksempel, sammenlign elevene på universitetet og ungdomsskolen.
På universitetet er det valgfritt å gå på skole, du må aktivt jobbe og betale for din utdannelse. Men du gjør det fordi du vil, fordi du vil lære.
Elever på ungdomsskolen har gratis men obligatorisk skole. Elevene kan være fullstendig umotiverte eller så gjør de en innsats.
Grunnen til at det er forskjell? For det første aldersforskjellen, men primært er det interessen for å lære. Hvis man har et utdanningsprogram hvor elevene blir satt i fokus og lært et pensum som er begrunnet og som belønner deg for god innsats så går det bra.
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.