Se full versjon : Tanker rundt dikt.no
Jeg skriver en del inne på dikt.no. Gir kommentarer, både positive og kritiske. De kommentarene som er positivt vinklet kommer det tilbakemelding på utelukket fra komentarfeltet. Men er en så uheldig å gi en mer kritisk kommentar kommer et stort flertall av tilbakemeldingene i innboksen. Er brukerne inne på dikt.no redde for å miste anerkjennelse fra andre lesere når de skal forsvare innlegget sitt?
Har hele anbefalingsopplegget spilt falitt når enkelte har gitt over tohundre anbefalinger på svært kort tid?
Bør det ikke komme en slags begrensing, f.eks en anbefaling per uke. Det må være mulig når det er mulig å begrense antall publikasjoner.
Er egentlig også for å begrense antall publikasjoner per person til en per 48 time, da det gir hver enkelt av oss tid til å pusse på verket. Nå blir det er "race" mot klokkeslettet en kan publisere.
Alle må ha interesse i et best mulig nettsted?
Jeg er veldig enig i det du skriver.
Jeg kommenterer også, både positivt og kritisk, og blir stadig overrasket over hvordan det mottas.
For meg er dikt.no et skriveverksted der jeg kan få tilbakemelding så jeg kan skrive bedre. Klart det er moro om folk liker det man skriver, men man må tåle kritikk! Om én person har skjønt hva jeg forsøker å formidle og har utbytte av teksten min så er det tusen ganger mer verdt enn 20 anbefalinger av noen som ikke har skjønt bæret! Ønsker ærlige tilbakemeldinger og det er det jeg gir tilbake. Kritikken hører ikke hjemme i postkassen, men i offentlighet sammen med teksten, på lik linje med positiv respons.
Ønsker meg begrunnelser i responsen. Hva er det med teksten som gjør at man liker / ikke liker?
Anbefalinger ja. Hm. Husker den første mobiltelefonen min, med max 10 meldinger i innboksen (ja, det er hundre år siden). Det var virkelig kremen som fikk ligge der. Ønsker meg det her på dikt.no også. Det samme gjelder egentlig tekster. Helt håpløst å få grep om en forfatter som har 100 tekster.
Summa summarum: maksgrenser på tekster og anbefalinger!
jeg synes det er helt fint at det går an å legge ut en tekst i døgnet,
det er mange som arbeider også utenfor dikt.no med et tekstarbeide,
men anbefalingsstyret, er jeg helt enig,
synes egentlig hele systemet burdet avskaffes, det har mistet all funksjon.
Fjerne anbefalinger? ja kanskje ikke en dum idé, for som dere påpeker, slik det er nå er det helt virkelighetsfjernt og fungerer mot sin hensikt. Vi har diskutert dette en del i redaksjonen, men med dagbladets overtakelse ble det litt stans i sakene, og jeg er litt usikker på hva som ble resultatet.
For den som er i tvil: ja, du er kommet rett, det er her du fritt kan lufte dine tanker om dikt.no, kritikk, grusomme mennesker som har ingen annen glede i livet enn å rakke ned på andre, eller hva søren du vil.
Haker meg på en eksisterende tråd fordi jeg synes den omhandler litt av det som er blitt diskutert så flittig og malplassert på dikt.no det siste døgnet. Beklager DV9000 at jeg kupper tråden din.
Peis på!
For den som er i tvil: ja, du er kommet rett, det er her du fritt kan lufte dine tanker om dikt.no, kritikk, grusomme mennesker som har ingen annen glede i livet enn å rakke ned på andre, eller hva søren du vil.
Haker meg på en eksisterende tråd fordi jeg synes den omhandler litt av det som er blitt diskutert så flittig og malplassert på dikt.no det siste døgnet. Beklager DV9000 at jeg kupper tråden din.
Peis på!
vel vel, nå er det slik at flesteparten på dikt.no SYTER av hver minste lille kritiske kommentar! det virker som det settes likhetstrek mellom kritikk og mobbing, noe som er helt idiotisk.
shit: håper angbefalinger avskaffes. jeg synes det burde være nok med redaksjonens anbefalte. da bør de i såfall oppdateres oftere.
Dette er jo ganske mye diskutert i en annen tråd - ting du ville likt på dikt.no- eller noe sånt.
Ang anbefalinger foreslo jeg at det bør begrenses hvor mange tekster en kan anb av en forfatter, siden det virker på meg som om det er der problemet ligger. Vennegjenger anb ALLE tekstene til hverandre.
Jeg liker å kunne gi en anb, men kunne like godt bli kalt "bookmark", siden det er mer for meg å huske tittel og forfatter på en tekst jeg liker virkelig godt.
Det som irriterer meg mest er forresten ikke anbefaling-sirkuset, men de idiotiske kommentarene. Ikke noe en kan faktisk gjøre noe med annet enn å råde folk å gi mer utdypende og konstruktiv feedback. Jeg har f'eks. vitnet medlemmer gi 4-5 kommentarer i minuttet...jeg tenkte "det var da voldsomt" og sjekket noen av kommentarene. Alle sa "godt skrevet!!!" "fint!!!" etc... Jeg bare lurer på hva giver og mottaker egentlig får ut av dette? Oh well...
Kom på noe annet også (er i siget nå ;)) ser oliven nevner "redaksjonen anbefaler". Kan noen forklare meg dens funksjon? Jeg har vagt fått med meg diskusjoner om hvorvidt redmedlem skal få skrive like innholdsmessig fritt som "vanlige" medlem. Jeg har alltid sett på redaksjonen som nødvendige regelryttere, men at de ellers skriver, kommenterer og anbefaler som vanlige medlemmer. Red anb har således ingen større tyngde hos meg enn andres anb på siden. Så hva er funksjonen egentlig?
Dette er jo ganske mye diskutert i en annen tråd - ting du ville likt på dikt.no- eller noe sånt.
Ang anbefalinger foreslo jeg at det bør begrenses hvor mange tekster en kan anb av en forfatter, siden det virker på meg som om det er der problemet ligger. Vennegjenger anb ALLE tekstene til hverandre.
Jeg liker å kunne gi en anb, men kunne like godt bli kalt "bookmark", siden det er mer for meg å huske tittel og forfatter på en tekst jeg liker virkelig godt.
Hehe, ja du hadde mye på hjertet gitt :)
Hadde ikke fått med meg den tråden du nevner, flott at du guider videre. Har vært innom og ja - den omhandler mye av det samme, noen gode ideer er foreslått, for å gjøre denne siden mer aktiv, la dem som ønsker det ha skikkelige skrivesirkler / verksteder osv. Anbefaler dem som er interessert å gå inn og ta en titt, ligger under "Diverse". Har hele 70 innlegg så det er tydelig at det er noe mange er opptatt av.
Det har vært mange gjester på Diskusjonsforumet i det siste, håper flere velger å melde seg inn og bruke denne siden.
DrPjalle
15-03-2009, 00:57
Jeg er helt enig i at anbefalinger burde avskaffes, både "vanlige" brukeres anbefalinger og redaksjonen anbefaler. Brukernes burde avskaffes pga. masseanbefalinger av sine venners dikt, og redaksjonens burde avskaffes fordi den ikke har blitt oppdatert på ufattelig lenge.
Jeg er også like lei som ganske mange andre her at konstruktiv kritikk blir ansett som mobbing/drittslenging, når jeg og andre brukere får trusselmeldinger om bank og hatdikt etter noen konstruktive kommentarer blir jeg bare lei, og har ikke lyst til å kommentere i det hele tatt lengre. Etter at pm-ene er sendt blokker de selvfølgelig også for å motta meldinger tilbake, og enkelte sletter også profilen/diktene sine etter at de har mottatt konstruktive kommentarer.
Det er en så ufattelig barnslig måte å ta ting på.
Jeg synes også derfor at man burde gå gjennom moderator/administrator for å slette profilen sin på dikt.no slik man må her på forumet. Dette hindrer at brukere sletter seg selv når de får en kommentar de ikke liker evt. en kommentar uten anbefalinger.
Ja, vekk med anbefalinger. Selv om jeg syns det er koselig å kunne anbefale forfattere (det kan selvfølgelig gå over styr det også; men: ), for min egen del. Enkelt å finne tilbake til de jeg liker. (Jeg er ikke her med jevne mellomrom, har ikke hukommelse til å huske alle som er flinke heller.)
Men jeg syns det er kjedelig slik som det er nå: Jeg får en anbefaling, blir glad, for så å oppdage at denne brukeren har anbefalt i hytt og gevær. Alle sine venner, venners venner, vennenes venners venner (you get the gist? :p) Det skal vel ikke være slik at man blir skuffet over å få en anbefaling? O.o
Kan jeg balansere litt her tro?
Greit nok å bli både irritert og lei av hvordan andre bruker funksjonene på Dikt.no...vår reaksjon på andres handlinger er vårt eget valg.
Å begrense de eksisterende funksjoner, for å tvinge andre inn i den form en selv synes er best, blir en helt annen sak.
Om noen oppfører seg barnslig, får det stå for deres regning, tenker jeg, eller om de anbefaler i hytt og pine, så er det deres valg.
Om deres anbefalinger da ikke verdsettes like mye, som andres, er da det også greit.
Å begrense friheten på Dikt.no, og kanskje også brukerne, om det er det man ønsker, så er jo det fritt frem for de som bestemmer.
Selv ville jeg nok valgt en annen vei...
soria
Først og fremst: hyggelig å se deg her, Soria. Synes det er flott med flere brukere her :)
Jeg tror jeg skjønner poenget ditt, men synes at det er synd at du oppfatter det som at man ønsker å kneble, tvinge egne meninger eller legge begrensninger på folk. Om man ser på denne listen:
http://dikt.no/index.php?page=lister&sub=mest_anb_tekster
så ser man fort at den domineres av en liten gruppe brukere, at enkelte navn opptrer veldig ofte. Det betyr selvfølgelig at tekstene deres er likt og at de jevnt og trutt får mange anbefalinger. Men det betyr også at andre "drukner" og ikke får den oppmerksomheten de kanskje fortjener. Nå kan man argumentere med at det er naturlig at dem som produserer mye har mange fulltreffere. Synes likevel det hadde vært kjekt at dem som ikke produserer fullt så mye skal ha en mulighet til å bli lest.
Denne tråden representerer ikke brukermassen, men det er et tema som ofte tas opp via support og relativt mange stiller spørsmålstegn ved systemet og ønsker en endring. Hvilke grunner folk har for det varierer vel.
Personlig så synes jeg at det må gå å finne en ordning som passer alle og imøtekommer flere behov. Noen nevnte tidligere at man kan bruke en "liker"-funksjon og hvorfor ikke ha begge deler? Et enkelt klikk hvor man gir en oppmuntring + en topp-ti-liste med sine absolutte favoritter.
Jeg bruker selv aktivt anbefalingslistene til folk. Dem jeg synes skriver godt, som har noenlunde lik smak som meg selv, guider meg ofte videre til ting i arkivene som jeg vanligvis ikke ville funnet. Det synes jeg er en kjekk ting. Dessverre er det manges lister jeg aldri orker å se på fordi de består av hundrevis av tekster. Det samme gjelder egentlig ens eget materiale, en overkommelig mengde med ens beste arbeider blir lest, mens det å leite seg fram blandt et stort antall blir for meg uoverkommelig.
Takk, Tjosan, for din velkomst her på forumet...og for svar :)
Ja, jeg oppfattet det nok litt sånn, at man ville fjerne en funksjon, fordi den ble brukt på en annen måte, eller mer, enn det som var intensjonen, eller det man liker...at innleggende over her var preget av en veldig subjektiv synsing...og det jeg skrev var min reaksjon på det ;-)
Det dù kommer med her, derimot, virker mye mer balansert og objektivt og gode forbedringer og forandringer kan jeg støtte 100 % :-)
Selv er jeg ikke av dem, som anbefaler ofte, nettopp for å ha de utvalgte på en liste hos meg, og jeg kan også reagere på at noen anbefaler nesten alt de kommenterer, men det er jo dem om det, tenker jeg da.
I det du sier om eget materiale, har du også et viktig poeng...jeg ser det er blitt fyllt opp alt for mye hos meg selv nå :-O
Det JEG kunne ønsket meg, er en måte jeg kan få sortert diktene mine på...legge dem i forskjellige mapper. Jeg prøver å sortere litt ved å merke dem, men jeg synes ikke det er så tilfredsstillende. Jeg ser for meg en mappeordning, hvor man kan , om man ønsker, legge diktene i en mappe man selv merker med en tittel f.eks. *Vårdikt* og ev. kunne ha mappene liggende ute...eller ikke. Ja...det hadde vært nydelig! :-)
Liker mappeideen. Selv har jeg tenkt litt på muligheten for å sortere tekster på andre måter enn etter sjanger.
F.eks. det og ja :)
I det hele tatt...flere muligheter...større frihet :svimmel:
Jeg synes det er en god ide å sortere tekster i mapper, mange ganger skriver en kanskje under et tematisk prosjekt el.lign - en serie med tekster som hører sammen f.eks.
Samtidig liker jeg personlig at det sorteres etter sjanger og at en kan trykke på "nyeste tekster først" om en vil. Så jeg tenker at det hadde vært fint om brukere kan forme selv hvordan de vil ha dette på sin brukerprofil, hvordan de vil inndele tekstene sine etter de gitte alternativene.
Jeg har også lenge tenkt at det f.eks hadde vært fint at når en går inn på en brukers tekst-register så er det en tekst som er uthevet øverst eller noe slikt - en tekst forfatteren har størst ønske om tilbakemelding på, det kan være den nyeste teksten, den de er mest fornøyd med eller den de synes trenger å arbeides mest med og trenger tilbakemelding på.
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.