Se full versjon : Bøker som har betydd mye for deg som person.
Anonymous
05-02-2006, 16:47
Av bøker dere har lest, er det en som har betydd mye for deg som person? En som traff deg rett ihjertet og som du kan lese gang på gang uten å bli lei?
Fortell :D
Selv har "Å spise blomster til frokost" skrevet av Sunne Sun Løes, betydd mye for meg. Den er utrolig godt skrevet! Den handler om ei jente som blir tvangsinnlagt på psykiatrisk og diagnostisert manisk-depressiv.
Ettersom jeg selv er deprimert har denne boken vært utrolig god å lese. Måten forfatteren skildrer på er fantastisk!!
Det høres ut som en veldig trist bok, men den er ikke så trist som den virker som. I hovedpersonens maniske faser er det så mange glade og lykkelige skildringer at det er til å føle på tungen. Fantastisk!!
Gleder meg til å høre om deres bøker... :D
EDIT: Tok vekk den feite skrifta :)
Jeg er litt flau over å innrømme dette, men "Veronika vil dø" fikk meg til å revurdere meg selv ganske mye. Den er skrevet av Paulo Coelho, og handler kort fortalt om en kvinne som prøver å ta livet sitt. Om jeg ikke husker feil mener hun at livet hennes er så middelmådig (ikke bra, ikke dårlig) at det ikke er vits i.
Hun lykkes ikke, og våkner. Hun blir fortalt at hun har skadet hjertet sitt så mye at hun bare har tre dager igjen å leve. Det høres kjempepatetisk ut, men boken er velskrevende og overraskende. Plotet er ganske standard, men den var skrevet på en slik måte som fikk meg til å tenke over en del ting. Før sleit jeg en del, gikk bla med selvmordstanker i sju år, osv. Så boka var litt aktuell for meg. Egentlig tror jeg den er aktuell for alle. Ikke bare for folk som er deprimerte, men for folk som bare sliter litt med å se verdien i livet der og da.
Tror ikke boka "endret meg" akkurat. Men den kom på rett tidspunkt, den kom når jeg allerede var i gang med å begynne å tenke meg om.
jeg kjente med veldig meg igjen i den godeste ask burlefot i lasso rundt fru luna da jeg var rundt 16-17. derfor den.
jeg har en følelse av av at de filmene, bøkene og musikken som jeg leste rundt den alderen virkelig gjorde inntrykk da henger igjen.
Lasso rundt fru luna er en kongebok. Selv teateroppsettet jeg så av Teateret vårt var fett.
jeg kjente med veldig meg igjen i den godeste ask burlefot i lasso rundt fru luna da jeg var rundt 16-17.
Jeg kjente meg ikke igjen i Ask, men Lasso rundt fru Luna er likevel en fin bok.
Leste boken "Morten 11 år" for mange, mange år siden... den stakk! Den er skrevet av journalisten Simon Flem Devold og er ettersom jeg forstår en sann historie, om gutten Morten på elleve som skal dø... og samtalene mellom han lille og han voksne som jobber i aftenposten samt alle brevene som kommer inn fra unger overalt i landet til Morten. En utrolig rørende bok som jeg ble utrolig glad da jeg fant den igjen på Mammutsalg ifjor eller når det var, hadde nemlig aldri klart å glemme boken som tar opp et så viktig tema. Anbefales! Skjønner meg ikke på "deg" hvis du ikke kan like den boken...
Løp og kjøp eller på biblioteket! :)
Leste boken "Morten 11 år" for mange, mange år siden... den stakk! Den er skrevet av journalisten Simon Flem Devold har du lest spikern? den er visst også sann, av samme forfatter. han er egentlig litt festlig, devold.
jeg leser sjelden en bok flere ganger. noen har jeg lest flere, men det er bøker som er så sjukt dårlige at jeg skjemmes. vel, boken som har betydd mest for meg er vel "Peder og plystrelyden". første boka jeg leste, handler om en peder som tror plystrelyden kan bli oppbrukt, også tør han ikke plystre annet enn når han glemmer seg, men så er det selvfølgelig en lykkelig slutt da han får trompet og greier, og stilige illustrasjoner er det også, som går igjen i marerittene mine, til tider.
jeg kjente med veldig meg igjen i den godeste ask burlefot i lasso rundt fru luna da jeg var rundt 16-17.
Jeg kjente meg ikke igjen i Ask, men Lasso rundt fru Luna er likevel en fin bok.
men du er jo jente :roll:
men du er jo jente :roll:
Nettopp.
[quote=Liva]Leste boken "Morten 11 år" for mange, mange år siden... den stakk! Den er skrevet av journalisten Simon Flem Devold har du lest spikern? den er visst også sann, av samme forfatter. han er egentlig litt festlig, devold.
nei, det har jeg ikke. Får sjekke ut den boken senere da :wink:
takk for tipset :)
en bok som har betydd en hel del for meg er wasted av marya hornbacher.
elvene vasker klovnene rene. tore tveit.
dette er en bok som fikk meg til å forstå. mottok et lettere hode.
"Svidd" av Harald Rosenløw Eeg traff meg i hjertet. noen som har opplevd det samme?
I voksen alder har boken "The City of Joy" av Dominique Lapierre, hatt størst betydning for meg som menneske. En halvdokumentar fra en av Indias slumbyer. Du er ikke den samme etter å ha lest historien... Andre romaner av indiske forfattere kommer nær opp mot denne, men jeg tror det var The City of Joy som virkelig åpnet øynene mine for en helt ny verden og en annerledes livsanskuelse.
Monty Roberts bøker har hatt stor betydning for meg i trening med hester. Hans " join up" metode som gir hestene mulighet til valg under trening og det å kommunsiere slik de gjør med hverandre, har vært essensielt når man skal omskolere ødelagte hester.
Han er virkelig et forbilde.
Ellers er jeg en som leser mye og det å treffe frem en enkelt bok fra alle de flotte an har vært borti er vanskelig. Må tenke litt:)
heh.. jeg må nok også vedgå at Coelho har påvirket meg, med Alkymisten, ikke drastisk, men var kjekt å få lest noen slike tanker.
The Devil and Miss Prym er også en bok av han som gjorde sterke inntrykk.
BAZAR av Tor Åge Brinsvært åpnet meg for en helt ny verden av ideer og tanker.
holybear
26-01-2008, 10:53
Catch 22 og Picture This av Joseph Heller åpnet mange rom i hodet mitt.
LisaMari
01-03-2008, 18:49
Å spise blomster til frokost. Ingen bok slår den. Den rørte hver eneste lille hulrom i hjerte mitt.
Elin Brodin - den krydrete vin.
Den har ravet som yndlingsbok nå ei stund.
Tar opp mellommenneskelige forhold og kjærlighet i andre former enn det samfunnet er vant til.
Glefsvik
14-05-2008, 14:53
Disse bøkene vil jeg spesielt nevne:
Det utrolige døgnet. Forf. Bjørn Bjørnsen - beste bok om krigen i Norge. Boka handler om krigens første døgn da tyskerne kom - 9. og 10. april 1940.
Sett og hørt. Forf. Harald Heide Steen jr. Morsom og underholdende- en perle!
Oktober 1941. Forf. Per Hansson. Fantastisk om tyskernes massakre på 7 tusen menn i Kragujevac i Jugoslavia. Bør ha bra nerver for å lese den. En som måtte se på henrettelsene var blitt hvit i håret dagen etter!
Nordens Paris. Forf. Nils M. Knutsen. En virkelig perle om Tromsø og tromsøfolk opp gjennom tidene. Virkelig en perle!
Det skjulte menneske. Forf. Harald Schjelderup. Meget opplysende bok, blant annet om hva tungetale er for noe.
Raud krigar, raud spion. Forf. Egil Ulateig. Om Asbjørn Sunde, den kanskje tøffeste motstandsmannen i Norge under krigen. Ledet den berømte Osvaldgruppa. Ble dessverre dømt til 7-8 års fengsel for spionasje under Den kalde krigen.
Spionfamilien. Forf. Kjell Fjørtoft. Historien om spionen Selmer Nilsen fra Bakfjord i Finnmark. Dette er nok forfatterens beste bok - har skrevet fler bøker fra krigen.
Med hilsen
Harald Jens Johansen
Elin Brodin - den krydrete vin.
Den har ravet som yndlingsbok nå ei stund.
Tar opp mellommenneskelige forhold og kjærlighet i andre former enn det samfunnet er vant til.
Oh oh! Har du lest De vises sten?
Oh oh! Har du lest De vises sten?
Så klart :D Fantastisk bok.
Det eneste jeg har å pirke på er egentlig bare at jeg skulle ønske hun kunne skrive en bok med ett mannspersepktiv som ikke er så, sommerfuglaktig for å bruke hennes egen beskrivelse. skjør og feminin. Jeg skjønner poenget med det, men jeg ville likt å lese en slik bok.
Hun har fantastiske karakterer i alle bøkene sine.
Om du likte de vises sten burde du lese "Askefolket"
Så klart :D Fantastisk bok.
Det eneste jeg har å pirke på er egentlig bare at jeg skulle ønske hun kunne skrive en bok med ett mannspersepktiv som ikke er så, sommerfuglaktig for å bruke hennes egen beskrivelse. skjør og feminin. Jeg skjønner poenget med det, men jeg ville likt å lese en slik bok.
Hun har fantastiske karakterer i alle bøkene sine.
Om du likte de vises sten burde du lese "Askefolket"
Eg elske de vises sten. stjal den fra biblioteket. måtte ha den. takk for tips! Skal lesa den so snart eg får tid.
eg like sommarfuglaktig, men eg ser kor du vil. ein kombinasjon hadde gjort seg, ein gang i blant.
Mhm, det blir nesten litt synd å si det også for jeg liker jo alle mennene. I "Den krydrete vin" har hun forsåvidt en veldig maskulin mann, men siden har har ett forhold til en annen mann blir det igjen. hmm, hun har bare ett veldig feminisert mannsynn over seg. =)
Mhm, det blir nesten litt synd å si det også for jeg liker jo alle mennene. I "Den krydrete vin" har hun forsåvidt en veldig maskulin mann, men siden har har ett forhold til en annen mann blir det igjen. hmm, hun har bare ett veldig feminisert mannsynn over seg. =)
Ja. Alle mennena er fantastiske. Gideon!
Eg har litt meir problem med enkelte av damena. F.eks Theresa. Men ho kjem seg etterkvart då. Ekstreme personligheta har alltid fenga meg, og på ein måte so fungere jo hennas metode for å få da fram meget godt. I alle fall for meg.
lillelord av johan borgen tykte og tykkjer eg er temmeleg fantastisch på mange vis.
for ikkje å nemna ars moriendi av georg johannesen
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.