PDA

Se full versjon : J.K. Rowling

Anonymous
09-02-2006, 21:45
Er det andre enn meg som synes at J.K. Rowling er en helt sinnsykt god forfatter?? Hun får bøkene sine til å virke så utrolig levende! De er skumle, men morsomme og tar for seg mange forskjellige temaer, men ett hovedtema. De har fantastiske spenningskurver!!!
Man får nesten sjokk når noen sier noe eller noen banker på døra; man føler at man er inne i selve boka, og som et skudd blir man drasset tilbake til virkeligheten...
Jeg anbefaler alle å lese J.K. Rowlings bøker: Harry Potter-bøkene.

Sylvian
09-02-2006, 21:50
Jeg må påpeke at jeg ikke skjønner hva det er med Rowlings bøker som appelerer til mennesker over tolv...

krex
09-02-2006, 22:20
jeg hadde en periode da jeg leste harry potter bøkene manisk om og om igjen, og gråt hver gang jeg ble ferdig med en, bare fordi jeg ble ferdig. pugget flere sider utenat, og hadde alltid et harry potter-sitat klar til hver eneste situasjon i livet mitt. (jeg kunne ikke forstå hvorfor alle syntes dette var irriterende.)
jeg vokste vel ut av det. kommer selvsagt til å fortsette å lese bøkene etterhvert som de kommer ut, men den siste boka fanget meg ikke på samme måte som de tidligere hadde gjort. det kan ha noe med høye forventninger å gjøre, eller at jeg bare har blitt et par år eldre. uansett gikk det opp for meg at det ikke var så fantastisk skrevet som jeg tidligere hadde syntes.

Ainra
09-02-2006, 22:35
jeg har aldri blitt helt grepet av harrypotter tingen, men jeg begynte vel å lese bøkene når tredje hadde kommet ut, og har etter det fulgt med. jeg synes mye av det samme som krex sier, at siste boka ikke fant meg på samme måte, som tidligere. bøkene er interessante og skrevet på en slik måte at det er lett å lese hele og... ja, men nå har bøkene mistet litt av gløden for min del. og jeg synes ikke like godt om dem lenger, faktisk går jeg til stadighet og irriterer meg over ting i bøkene og hele konseptet fordi noen i klassen min er så veldig opphengt i de bøkene.

pugget flere sider utenat, og hadde alltid et harry potter-sitat klar til hver eneste situasjon i livet mitt. (jeg kunne ikke forstå hvorfor alle syntes dette var irriterende.) heh, det var jo morsomt.

moztiq
09-02-2006, 22:46
jeg hadde en periode da jeg leste harry potter bøkene manisk om og om igjen, og gråt hver gang jeg ble ferdig med en, bare fordi jeg ble ferdig. pugget flere sider utenat, og hadde alltid et harry potter-sitat klar til hver eneste situasjon i livet mitt. (jeg kunne ikke forstå hvorfor alle syntes dette var irriterende.)

haha, hvorfor kan jeg aldri bli så opptatt og gal etter noe jeg leser?

nå synes ikke jeg harry potter-bøkene er SÅ fantastiske som trådstarteren mener, men et helt ok virkelighetsavbrekk er det. har riktignok ikke orket å lese alle.

eirikws
09-02-2006, 22:48
Eg har aldri lese ei Harry Potter-bok; ikkje fordi eg er elitist og anti-mainstream, meir fordi eg er veldig lat. Og eg orkar i alle fall ikkje å byrje no når det finst ørten bøker å ta igjen.

eventyr
09-02-2006, 22:59
Eg har aldri lese ei Harry Potter-bok; ikkje fordi eg er elitist og anti-mainstream, meir fordi eg er veldig lat. Og eg orkar i alle fall ikkje å byrje no når det finst ørten bøker å ta igjen.

eventuelt seks?

Anonymous
10-02-2006, 17:48
Det er magisk. Du kan drømme deg bort til en helt annen verden. En fantastisk verden. Men, selvfølgelig, alle verdener har sine problemer...

dramamin
10-02-2006, 23:58
j.k.rowling er absolutt ikkje ein fantastisk forfattar. men, må eg medgå, eg har lese alle bøkene, og dei underhaldar meg framleis nok til at eg gidd å halde følgje.

-Lalaith
11-02-2006, 01:07
enig her.
jeg kljøper dem til og med ganske umiddelbart, og jeg leser dem på få døgn...

dramamin
11-02-2006, 01:43
enig her.

amen.

eventyr
11-02-2006, 02:03
enig her.

slik det skal vere. ;) eg gler meg til neste boka. litt i alle fall.

Falling
13-02-2006, 14:56
J.K. Rowling er jo flink til å skrive da. Uansett om ikke alle liker HP.
Tross alt har HP-bøkene toppet verdenslistene og ligger som verdens mest leste bok. og DaVicisi (skrives de sann?) som har vært verdens mest leste bok i flere år måtte vike for HP-bøkene.

Jeg har lest alle bøkene både på nork og engelsk. De fanger meg ikke på samme måte som før men jeg liker dem fordeom. De er bra skrevet og J.K. Rowling er dyktig.

Måtte bare svare her nå, irriterte meg litt over noen av svarene her =P

-Lalaith
13-02-2006, 14:59
DaVicisi (skrives de sann?)

jeg forstår ikke hva du mener, DaVicisi?
er en av verdens mest leste bøker en bok jeg aldri har hørt om?

Dessuten tar du feil. Bibelen, koranen osv osv<-div. religiøse skrifter er nok lest flerfoldige tusen ganger mer enn harry potter.

Falling
13-02-2006, 15:52
Jeg vet ikke hvordan det skrives, men den har ligget som verdens mest leste bok i flere år. Relgions bøker leses bare av de fra den relgionen da. og det regnes ikke med biblen, koranen o.l. Men harry Potter bøkene regnes som verdens mest leste bok.
oh des sier jo at J.K. Rowling ikke skriver dårlig

i_dass
13-02-2006, 23:40
vel...
bøkene fenget meg tidligere, men selv om de ikke virker like bra lengre, leses de på et par dager... også gjerne rett etter at de blir gitt ut...
kommer nok til å lese den/de siste og, bare for at historien skal avsluttes i hodet mitt, men de topper ikke lista... desverre...

-Lalaith
14-02-2006, 11:53
Jeg vet ikke hvordan det skrives, men den har ligget som verdens mest leste bok i flere år. Relgions bøker leses bare av de fra den relgionen da. og det regnes ikke med biblen, koranen o.l. Men harry Potter bøkene regnes som verdens mest leste bok.
oh des sier jo at J.K. Rowling ikke skriver dårlig

ingen har vel sagt at J.K. skriver dårlig?
De leses nok ikke bare av de med den religionen, og i tillegg så må du huske at religionsbøker har blitt lest i mange hundre år før Harry Potter kom på (natt)bordet.

Snakker du om DaVincikoden?

Sylvian
15-02-2006, 03:52
Jeg sier ikke at Rowling skriver dårlig, jeg bare sier at det hun skriver ikke gir meg noe som helst.

Prepubertale trollmenn er liksom ikke min greie med mindre det er litt mer schwung over sakene. Rowlings bøker er litt for, vel, soft...

i_dass
15-02-2006, 04:10
for sylvian er så barsk at han bare kan lese tøffe mannebøker med banneord, vold og blod :wink:

hihi....

Sylvian
15-02-2006, 16:28
for sylvian er så barsk at han bare kan lese tøffe mannebøker med banneord, vold og blod :wink:

hihi....

Hahahah! Way off, darling. Jeg leser mye rart som ikke inneholder blod, gørr eller banning skal jeg si deg.

i_dass
15-02-2006, 16:43
well... then prove it! 8)

stianr
15-02-2006, 20:32
har denne forfatteren skrevet annet (og fått det på trykk) enn denne harry pottetreningen for småbarn?

eirikws
15-02-2006, 20:33
har denne forfatteren skrevet annet (og fått det på trykk) enn denne harry pottetreningen for småbarn?

Få utgitt noko sjølv før du byrjar å disse andre, vesla 8)

stianr
15-02-2006, 20:35

Få utgitt noko sjølv før du byrjar å disse andre, vesla 8)

Aldri lest noen harrybøker, men spørsmålet var jo litt mer egnet til om hun har skrevet en bok (100 sider?) for de litt mer late, som meg :D

-Lalaith
15-02-2006, 20:45
viss du er for lat til å lese harry potterbøkene så har du nettopp bekreftet at du ikke fortjener en smule respekt fra meg.

Det å ikke tørre å begynne å lese en bok fordi den er for tykk er det tåpeligste jeg vet.

frida-fantasyleser i ungdomen

stianr
15-02-2006, 20:48
viss du er for lat til å lese harry potterbøkene så har du nettopp bekreftet at du ikke fortjener en smule respekt fra meg.

Det å ikke tørre å begynne å lese en bok fordi den er for tykk er det tåpeligste jeg vet.

frida-fantasyleser i ungdomen

Startet på Harry Potter 1, men det var etter at jeg så filmen, så jeg skjønte stort lite...
Har lest Phenomena bøkene - veldig bra fantasy forresten
og Pitbull-Terje - morsom da jeg leste den

Sylvian
16-02-2006, 17:25
well... then prove it! 8)

Malurt Heter Stjernen er en dajsdajs bok, Frankenstein og Starship Titanic. Alle tre bøker som ikke inneholder nevneverdig med blod, gørr eller banning.

i_dass
16-02-2006, 21:20
oki da... :roll:
greit nok..

Ayna
06-03-2006, 16:24
jeg er søren meg enig i det der.. hun skriver så drit bra har lest de bøkene tre fire ganger men blir aldri lei dem...

Keisha
09-03-2006, 22:21
Jeg er veldig glad i Potter bøkene og har lest dem på engelsk og på norsk ( det siste for barn)

Ho skriver fengende og klarer å skape et magisk samfunn som er lesbart både for barn og voksne,

Jeg gleder meg til og venter på den siste boka :D

Sylvian
09-03-2006, 22:44
Jeg er veldig glad i Potter bøkene og har lest dem på engelsk og på norsk ( det siste for barn)

Ho skriver fengende og klarer å skape et magisk samfunn som er lesbart både for barn og voksne,

Jeg klarer ikke engasjere meg i henner skriblerier. Det blir for fort kjedelig for meg.

Keisha
09-03-2006, 22:48

Jeg klarer ikke engasjere meg i henner skriblerier. Det blir for fort kjedelig for meg.

Det er en ærlig sak:)

Jeg er nok ganske altlesende :D

Ayna
13-03-2006, 14:34
for kjedelig blir det vel for de som ikke liker slike bøker..
jeg gleder meg innmari til neste boka som kommer.. men hvis man setter seg inn i handlingen først er det ikke mulig å stoppe før du har lest hele boka...

Keisha
13-03-2006, 17:00
for kjedelig blir det vel for de som ikke liker slike bøker..
jeg gleder meg innmari til neste boka som kommer.. men hvis man setter seg inn i handlingen først er det ikke mulig å stoppe før du har lest hele boka...
SPOILER!

I know... gråt da dumdeldore døde men det bygger opp under teoriene mine. ( har man rett mon tro?) Måtte den neste boka komme snart:)

Og hvorfor fikk man aldri brev om at man hadde kommet inn på Hogwarts? Jeg lever fortsatt i troen at det forsvant i ugleposten:)

Doktoren
02-04-2006, 14:05
Du vet at Harry Potter-bøkene leder barna bort fra jesus?

-Lalaith
02-04-2006, 14:38
ikke bare det, Harry potter er faktisk djevelens nyeeste måte å samle disipler, og bør sammenlignes med Hitlers propaganda for å samle ungdommen i Hitler jugendt

Bare se på dette (http://www.kommentar-avisa.no/Artikler-Startside/Hovedoppslag-2004/Antikrist-Jugend.htm)

Keisha
02-04-2006, 20:55
For 50 år siden var dei i flere kristne sammenenger galt å spille kort. Det skulle lede mennesker vekk fra Jesus. Det er i dag sett på som helt akseptert i de fleste miljøer.

Sånn jeg ser den kristne troen er den frihet under ansvar. For meg som faktisk vokste opp med de norrønne gudene og eventyrenes verden fortalt fra jeg var barn så bidro ikke de gamle veiene til at jeg tok avstand fra kristendommen.

Jeg tror ikke at bøker som Harry Potter drar deg bort fra Gud eller tar vekk fokus. Et barn er en fri skapning og bør velge selv den veien han eller henne skal gå og hva de vil tro på. Om feks, mitt barn velger å ikke være en kristen er det fullstendig opp til henne. Men er det hennes vei er det også en flott ting.

Det finnes ekstreme og fanatiske mennesker overalt...

Doktoren
03-04-2006, 16:41
Men de fleste er bare teite.

Weerin
03-04-2006, 17:02
Jeg synes ikke Rowling er noen spesielt flink forfatter, de første bøkene var _bra_ , men bøkene ble jo bare iriterende etter en stund... Det kan jo muligens være meg, men jeg foretrekker virkelig andre bøker og forfattere... :cool:

Keisha
03-04-2006, 22:54
Men de fleste er bare teite.

Hvem er teite? De fleste mennesker? Forstod ikke helt?:)

Keisha
03-04-2006, 22:55
Jeg synes ikke Rowling er noen spesielt flink forfatter, de første bøkene var _bra_ , men bøkene ble jo bare iriterende etter en stund... Det kan jo muligens være meg, men jeg foretrekker virkelig andre bøker og forfattere... :cool:

Man har forskjellige smak, det som er så bra:)

Doktoren
03-04-2006, 23:46
Hvem er teite? De fleste mennesker? Forstod ikke helt?:)

Du gjorde tydeligvis det.

Keisha
03-04-2006, 23:49
Du gjorde tydeligvis det.

Sånn kan det gå...

Glefsvik
13-06-2008, 17:26
Er det andre enn meg som synes at J.K. Rowling er en helt sinnsykt god forfatter?? Hun får bøkene sine til å virke så utrolig levende! De er skumle, men morsomme og tar for seg mange forskjellige temaer, men ett hovedtema. De har fantastiske spenningskurver!!!
Man får nesten sjokk når noen sier noe eller noen banker på døra; man føler at man er inne i selve boka, og som et skudd blir man drasset tilbake til virkeligheten...
Jeg anbefaler alle å lese J.K. Rowlings bøker: Harry Potter-bøkene.

BARNEBØKER
Mrs Rowling skriver jo barnebøker? Som bøker for store og små barn er de sikkert gode, men for voksne?

J.G.

Glefsvik
13-06-2008, 17:30
Jeg har ikke lest ei eneste Harry-Potterbok, og tror ikke jeg har tapt noe på det. Men du har vel heller ikke lest noen av de bøkene jeg har lest, kan jeg tenke meg? Resultat: Jeg vet nok mer om den reelle verden enn den fantasiverden du og Harry Potter lever i.

Jørn G.

nugni
13-06-2008, 17:33
Jeg har ikke lest ei eneste Harry-Potterbok, og tror ikke jeg har tapt noe på det. Men du har vel heller ikke lest noen av de bøkene jeg har lest, kan jeg tenke meg? Resultat: Jeg vet nok mer om den reelle verden enn den fantasiverden du og Harry Potter lever i.

Jørn G.

EH! For det var jo ein logisk konklusjon å trekke? Eller ei.

nøtteliten
13-06-2008, 19:04

Jørn G.

Duverden. Dette var da et imponerende logisk resonnement. Betyr det da at jeg ikke vet noe om den virkelige verden fordi jeg har lest HP og diverse annen fantasylitteratur, og attpåtil liker dem?Den må du lenger ut på landet med... Å ha lest Ibsen, Øverland, Kafka og de såkalte stuerene forfatterne er heller ingen garanti for at man vet noe om den virkelige verden. Hvor i huleste er sammenhengen mellom det å være ignorant om den virkelige verden og det å lese HP, Glefsvik?

Oliven
17-06-2008, 23:37

Jørn G.

jeg får ikke særlig mye ut av litteraturen hennes,
men det betyr jo ikke at andre ikke gjør det?

du er så drøy. hva vet vel du om hva folk leser ved siden av fantasyromaner?
slik du skriver opptrer du som en 'wannebe-belest'.

skal man ikke lese en bok før man kritiserer den?