PDA

Se full versjon : Stemme eller ei?

Liva
02-08-2005, 04:35
i september gjelder det... kanskje..

klubbo
02-08-2005, 12:04
ja

dramamin
02-08-2005, 13:56
klart det.

eirikws
02-08-2005, 14:00
er berre ein liten snott på 16, eg.
:(

Gauda
02-08-2005, 17:21
tror nok det ja, ikke fordi jeg har et spesielt parti jeg har noe forhold til, men fordi jeg vil gjøre alt som står i min makt for å forhindre at FRP får mer makt. (Eller RV også for den saks skyld, men med de trenger man ikke gjøre noe, FRP er mye farligere)

pho_
03-08-2005, 17:26
tror nok det ja, ikke fordi jeg har et spesielt parti jeg har noe forhold til, men fordi jeg vil gjøre alt som står i min makt for å forhindre at FRP får mer makt. (Eller RV også for den saks skyld, men med de trenger man ikke gjøre noe, FRP er mye farligere)

*nikke intenst*

Gauda
03-08-2005, 18:09

*nikke intenst*

Du må ikke nikke så intenst at du brekker nakken.

-Lalaith
03-08-2005, 19:25
RV til makta hadde jo vært finfint nå som vi har hatt denne forferdelige høyreregjeringa som har messa så mye rundt (og ingen ære til arbeiderpartiet heller, som forsåvidt snek oss inn i WTO under dekke av EUneiet...)

men fra spøk til alvor: selvfølgelig skal jeg stemme, på tross av min stefars sarkastiske fnys om å støtte liksomdemokratiet...

pho_
03-08-2005, 22:47
men hey, et liksomdemokrati er bedre enn ... tjah... (sett inn passende styreform du ikke liker.) (når jeg tar over verden skal jeg avskaffe ytringsfrihet og så skal jeg ha et militærregime. det er det eneste som funker når folk blir for utålmodige. egentlig kan jeg bare avskaffe alle jeg ikke liker, mopedguttene går først. og når man holder på å avskaffe folk man ikke liker så er det jo fint å ha et velfungerende militære til å holde folk rolige og stappe hodene deres full av propaganda. Bare se så glade alle menneskene blir når verden er velfungerende og fin: http://www.iisg.nl/~landsberger/images/nst01.jpg

isgrønn
04-08-2005, 00:25
skal stemme, ja

Gauda
04-08-2005, 15:49
skal stemme, ja

Skulle gått ann å stemt nei på partier. Så i stedet for å stemme for noe parti, stemmer man heller imot FRP

Sylvian
15-08-2005, 00:23
Man skulle skutt alle de som ikke bruker stemmerettigheten sin og allikevel klager over hvordan landet er...

Lacuna
15-08-2005, 13:43
Man skulle skutt alle de som ikke bruker stemmerettigheten sin og allikevel klager over hvordan landet er...

faren min er en sånn søting :lol:

jeg derimot. Jeg skal stemme.

klubbo
15-08-2005, 14:55

faren min er en sånn søting :lol:

jeg derimot. Jeg skal stemme.

faren din liker ikke afrikanere.

IceRose
15-08-2005, 18:09
Det mangler et alternativ. For oss som allerede har stemt.

Lacuna
15-08-2005, 20:12
faren din liker ikke afrikanere.

eller kosovoalbanere :roll:

Doktoren
16-08-2005, 10:27
Afrikaner er et alt for diffust begrep, som ifølge politisk korrekt jargon også må innbefatte hvite sørafrikanere og alle de millionene av arabere som bor nord for sahara.

Mener du svarte afrikanere? DET HETER NEGER!

Shitwit
21-08-2005, 20:13
Jeg mener det er i Australia, eller evt New Zealand, hvor stemmeretten er mer en borgerplikt. Stemmer du ikke får du trøbbel i form av bot og refs. Synes det er en ordning som kunne innføres her i landet.
Man liker å kalle det stemmerett, jeg synes det skulle vært en borgerplikt, evt stemmeplikt. Man lever i et såkalt demokrati, et velferdssamfunn om du vil, noe som innebærer at vi alle gjør noe for alle bare ved å jobbe, selv bøndene betaler skinken sin selv gjennom å betale skatter og avgifter, synes det er bra, de betaler til seg selv gjennom skattene som så blir sendt tilbake til dem for å holde gårdsdriftene i gang.. hehe..
Uansett, hvis man lever i et slikt samfunn, noe vi gjør, så har man også en plikt til å si sin mening, til å gjøre noe mer for samfunnet enn å bare betale den skatten, ta ut trygden, gå på sosialen, man kan nå for faen tenke seg litt om, prøve å bry seg om andre, og få kasta ut de forbanne høyrenekene fra tinget. Trenger ikke noen RV regjering, men å ha et par fra RV på tinget hadde bare vært morro.. sist gang de var inne satte de rekord i antall lovforslag. heh.. de finner i hvert fall noe å gjøre på i stedet for å lenke seg fast til veisperringer og generelt oppføre seg som prepubertale unger som ikke vil gå hjem, men sitte i barnevognen.. Og slikt er underholdende, og setter litt fyr i baken til de innsnærpa høyre og sentrumstullingene i sine fine dresser og glatte hårsveiser.

jaja.. nok nu..

Doktoren
07-09-2005, 19:37
Jeg tror også RV satte rekord i uttelling på forslag. Negativ sådan. 0%. SLÅ DEN!

Jeg forhåndsstemte i dag. På VENSTRE. Hei, ulikt meg å stemme på et lite parti? Nja, sauer ER ålreite dyr.

www.vivasponheim.no

Zoidberg
07-09-2005, 21:11
Det er mange som er for unge til å stemme her på denne pollen, 16 åringer bør få stemmerett.

Når man blir 15 år i Norge er man ansvarlig for å forstå og ta konsekvensene av loven, men man får allikevel ikke lov til å være med å bestemme den. Det er etter mitt syn grunnleggende galt i og med at Norge utgir seg for å være et demokrati. Rene hykleri. Man kan alltids si at 16 åringer ikke er modne nok til å stemme, men da er det også galt å forlange at de skal forstå samfunnet fra ende til ende, de betaler også skatt, og kan bli kalt inn til militærtjeneste jamfør grunnloven hvis stortinget vedtar det.

Stemmerettalderen burde senkes til 16 år, samtidig som ansvarligheten for å bryte loven burde flyttes ett år fram. På samme vis som stemmeretten for 25 år gamle menn engang kom, så gradvis ned til 21, 20 og 18 år. Og på samme vis som kvinner engang fikk stemmerett etter å blitt møtt med de samme "argumentene" som er imot stemmerett for 16 åringer i dag.

Kanskje ikke så mange 16 åringer kommer til å stemme, sluttes det ut ifra deltagelsen blant førstegangsvelgere, godt mulig det, med et politisk stadium og et "demokrati" som de fleste av de gir banneord i. Blir det bedre av at de som bryr seg om sin egen hverdag og vil stemme ikke får lov til det? Blir det flere stemmer av det?
Politikere er livredde for at antall stemmende skal gå ned siden det setter et elendig lys over deres såkalt folkevalgte makt. Blir det bedre å tvinge de som verken liker politikken deres, og ikke kan stemme, under loven?
Problemer som dårlig valg deltakelse er et løselig problem, vi trenger sterkere politisk engasjement blant ungdom og fotfolk, mindre hykleri i politikken og en følelse av at hver enkelt stemme betyr noe, mye mer enn om du ikke kan stemme, ikke minst for en selv!
Hvorvidt det er høy valgdeltagelse har noe med kulturen og trenden for det i samfunnet. Hvis man vil at flere unge skal stemme, kan det forbedres gjennom en endring i miljøet deres. Hvis man gjør 16 åringer mer berett på å stemme, vil flere benytte retten, om ikke plikten.

Hvis forslaget ser skummelt ut nå, er det en ide at man kan begynne med kommunevalg?

Et argument for å gi 16 åringer stemmerett på kommune nivå, istedenfor i stortingsvalget er 16-åringers indirekte myndighet til å sende 18-åringer ut i krig uten å måtte ta konsekvensene av det. 16-åringer kan bli kalt inn hvis stortinget finner det nødvendig, men dagens situasjon tilsier ikke det. Normalt slutter den praktiske militærplikten ved alderen av 40 år, men kan strekkes ut til 60 år i nødvendighetens stund. Synes motstenderne vi bør forkaste stemmeretten til alle over 40? Alle aldersgrupper(unntatt de under atten) og samfunnsgrupper i Norge er gjennom sin stemmerett myndige til å indirekte ta valg gjennom livet som i aller høyeste grad påvirker andre, men ikke en selv. Eksempler er alle i 30–40–50-60 åra som er med på å bestemme ting som påvirker 16-åringer (+/-), som pensjonsreform, skolepensum og krig. 16-åringer har derimot mye større sjanse for å måtte ta konsekvensene av de valgene de bli stilt ovenfor ettersom tiden går den veien den pleier å gjøre, og før eller siden kan de bli sendt ut i krig som sine forløpere, derimot vil kommer de eldre i mye mindre grad å møte konsekvensene av sine valg.

Og hvis noen lurer, så har dette ingenting med alkohol, tobakk eller andre aldersgrenser som handler om fysisk trygghet og modenhet.

Gi 16 åringer stemmerett.

Doktoren
07-09-2005, 21:23
Jeg synes egentlig den grensa på 25 år var grei. Dessuten burde vi hatt det sånn at kun de som betalte skatt fikk være med å bestemme hva skattepengene ble brukt til.

Alt var jo bedre før!

eirikws
07-09-2005, 22:33
IKKJE stemmerett til 16-åringar. Nei. Nei. Nei.

Flesteparten av oss
- er ikkje mogne nok
- har ikkje peiling på politikk
- gjev faen i politikk

Kan for så vidt bruke same argumenta om 18-åringar. 20/21 år hadde vore ei fornuftig grense.

Stemmerett for 16-åringar er noko som dei meir populistiske partia, Demokratene, FrP, RV, SV og liknande kjem til å nyte godt av, ikkje dei som har meir substans og mindre valflesk.

Savant
08-09-2005, 19:12
jeg stemmer fordi jeg endelig har det privelegie.

Jeg vet ikke helt hva jeg stemmer til stortinget, men det blir antagelig SP, ikke for røde, ikke for blå. Og stemmen min går heller dit en noen andre steder.

Fytterakker'n neste valg blir grusomt, i alle skoler jeg har lest om, har FRP vunnet skolevalget :evil:

eirikws
08-09-2005, 21:22
så også hjå oss. 47,6 % til FrP. * grøsse *

Doktoren
08-09-2005, 21:34
Savant, du vet at SP har programfestet at de vil utrydde alle rovdyrene i Norge?

Hvis du sikter mot midten, ta heller Venstre. De er mye snillere.

SadEyes
08-09-2005, 21:58
er det ikke merkelig at de har skolevalget som et eget innslag på nyhetene og sier det er en pekepinn på hvordan valget vil gå?

da jeg gikk på videregående fikk pensjonistpartiet og hvit valgallianse meget høy oppslutning.

ungdommen er nok så mye mer seriøse i dag. ehehe

Doktoren
09-09-2005, 08:15
Jeg stemte alltid naturlovspartiet ved skolevalgene, og fikk som regel med meg nok folk på det til at naturlovspartiet ble det tredje største partiet. Hirr.

Lacuna
09-09-2005, 12:47
på min skole ble alle dratt med på en blanding av høyre og frp. Og et par stemmer til pilsens samlingsparti.

Savant
09-09-2005, 17:29
Savant, du vet at SP har programfestet at de vil utrydde alle rovdyrene i Norge?

Jeg er sauebonde, og selv om jeg bryr meg om ulvene så tviler på at selv om SP kommer på stortinget så får de ikke nok stemmer til å få noe serlig makt. Hvertfall ikke nok til å melde utryddelse av rovdyrene her i landet.

Jeg tror bare de kan bidra med nyttige ideer.

Til Kommunevalget stemmer jeg FPU, de er morsomme karer. delvis fordi i kommunepartiene er det mindre ideer som kan gjennomføres og noen er faktisk gode. De ekstreme ideene er meningsløse her hvor jeg bor..

Savant
11-09-2005, 15:21

Jeg er sauebonde, og selv om jeg bryr meg om ulvene så tviler på at selv om SP kommer på stortinget så får de ikke nok stemmer til å få noe serlig makt. Hvertfall ikke nok til å melde utryddelse av rovdyrene her i landet.

Til Kommunevalget stemmer jeg FPU, de er morsomme karer. delvis fordi i kommunepartiene er det mindre ideer som kan gjennomføres og noen er faktisk gode. De ekstreme ideene er meningsløse her hvor jeg bor..

FPU? har morra di pult en sau eller?

De delte ut gratis røyk og pizza på standen deres på skole i fjor:P

Anonymous
19-09-2005, 01:56

FPU? har morra di pult en sau eller?

De delte ut gratis røyk og pizza på standen deres på skole i fjor:P

kva for luringparti er FPU?

-Lalaith
19-09-2005, 15:25
*staver* F-R-E-M-S-K-R-I-T-TS-P-A-R-T-I-E-T-S-U-N-G-D-O-M!!!!!!!!!!!11

Anonymous
24-09-2005, 18:26
høres ut som et flott parti å stemme på til neste kommunevalg.

*staver* F-R-E-M-S-K-R-I-T-TS-P-A-R-T-I-E-T-S-U-N-G-D-O-M!!!!!!!!!!!11

Bard
24-09-2005, 22:42
Hele min klasse stemte Frp på skolevalget.

Savant
27-09-2005, 09:11
alle stempte blått, untatt tre, to på SP og en på Reformspartiet:P