Se full versjon : Ditt beste skrivetips
Det er stor sjanse for at dere som er på dikt.no på et eller annet tidspunkt faktisk skriver en tekst, av ymse sjanger.
Hva er ditt beste skrivetips til andre?:)
ofte er tittelen min inspirasjon, jeg er en som tenker ut fra et ord, eller kanskje en setning jeg kommer på.
veldig på impuls, også.
Mitt beste tips er å alltid være åpen for inspirasjonen når den kommer. Har alltid med en skrivebok:)
Mitt beste tips er å alltid være åpen for inspirasjonen når den kommer. Har alltid med en skrivebok:)
akkurat der er jeg elendig, dessverre. men jeg husker ofte setninger/ord jeg bare MÅ få ut. burde kanskje begynt å ha med en liten blokk.
akkurat der er jeg elendig, dessverre. men jeg husker ofte setninger/ord jeg bare MÅ få ut. burde kanskje begynt å ha med en liten blokk.
Det har iallefall vært veldig tilhjelp for meg. Særlig når jeg har feks vært på tog eller fly og plutselig har fått noe som må ned. Da er blokka finfin:)
ah, ja, skal prøve å huske på sånt, vet jo egentlig at det er lurt!
jeg har absolutt ingen skrivebok , men tanken om at jeg nok burde ha det , er konstant irriterende og inspirerende ..... gang på gang .
Var veldig flink til å ha en liten blokk og en penn i lomma, men det viste seg at det ble litt 'erting' i klassen :D
Men da er jo mobilen alltid god å ha. Et par ord, eller en huskelapp :)
Men får lite bruk for den nå, skal skrive et manus på en skrekkfilm som skal vare i kanskje 15-20 min. :D Det blir gøy hvis jeg får med et par klassekamerater på å lage den :)
hm. ser det har blitt snakket om en bok å skrive i. og det kan sikkert være lurt, og -
og det å bare skrive ned det som faller en inn først, uten å tenke redigering, så en har ting nede før en redigerer. eller noe.
Jeg har den tendensen med å komme på historier/dikt rett før jeg sovner, og hvis jeg ikke skrur på lyset å skriver det ned, har jeg glemt det om morgenen.. Så jeg har en liten notatbok i nattbordsskuffen, så skriver jeg bare noen av de viktigste ordene ned, også skriver jeg en røff verson senere når jeg får tid, og føler for det... Jeg har funnet ut at det er det beste å gjøre... :p
Sørg for å ha det mykje vondt. Skriv frå hofta og ikkje høyr så mykje på dei som kommenterer det du skriv.
Jeg har den tendensen med å komme på historier/dikt rett før jeg sovner, og hvis jeg ikke skrur på lyset å skriver det ned, har jeg glemt det om morgenen.. Så jeg har en liten notatbok i nattbordsskuffen, så skriver jeg bare noen av de viktigste ordene ned, også skriver jeg en røff verson senere når jeg får tid, og føler for det... Jeg har funnet ut at det er det beste å gjøre... :p
Det er lurt ja:) Ha bok altså
ofte er tittelen min inspirasjon, jeg er en som tenker ut fra et ord, eller kanskje en setning jeg kommer på.
veldig på impuls, også.
Jeg må si meg enig med deg.
kommer på et ord å bestemmer meg for å skrive om det.
Men mitt beste tips er: skriv når det passe deg, bare tenk over ting, ikke bare sett deg ned bare for å skriv noe, vit at du er i humør til det. Så du lar deg selv til å endre på ting. Så resultat bilr helt 100%.
Hvis du drikker veldig mengder alkohol over 10-20 timer, gjerne alene i soskinnet mens du reker gatelangs, så kommer det gjerne noe deisende ned i hodet på deg, psass på å ha med en pen, noe å skrive på finner man alltid (har en skuff full av servietter, pappkrus og toalettpapirbiter). Problemet er at mye av det du skriver i denne tilstanden er skikkelig søppel, og enda mer av det er uleselig (har en skuff av de også)
ELlers så er det bare å alltid ha mes seg en penn.
Mitt beste tips er uten tvil å alltid ha papir og penn tilgjengelig, i veska, i bilen og i alle oppholdsrom i huset. Inspirasjonen kommer ofte på de utenkeligste tidspunkt, ett av diktene nylig la ut her, skrev jeg på bussen hjem etter jobben en dag. Ofte får jeg inspirasjon like før jeg sovner om kvelden, så i nattbordskuffen er det alltid notisbok og penn.
Hvis du drikker veldig mengder alkohol over 10-20 timer, gjerne alene i soskinnet mens du reker gatelangs, så kommer det gjerne noe deisende ned i hodet på deg, psass på å ha med en pen, noe å skrive på finner man alltid (har en skuff full av servietter, pappkrus og toalettpapirbiter). Problemet er at mye av det du skriver i denne tilstanden er skikkelig søppel, og enda mer av det er uleselig (har en skuff av de også)
ELlers så er det bare å alltid ha mes seg en penn.
Litt vanskelig for oss som ikke drikker:)
Eg trur ein viktig ting å ta med i alt dette, er at ein treng impulsar utanfrå. Sjå film, høyr på musikk, les bøker og opplev ting, så får du inntrykk du treng å prosessere. Dette vil igjen resultere i at du får ting å skrive om/trong til å skrive.
humaniac
15-04-2006, 12:13
enig med eirik.
stream of consciousness fungerer for meg
Et ganske oppklart skrivetips er å hele tiden være kritisk til det man skriver.
Jeg starer alltid med en idé (sier ikke at den er god eller dårlig ;) ) og etter at jeg har skrevet ned par-tre sider får jeg nye ideer som bygger ut på starten. Og etter at jeg har gjort dette ørtenogførti ganger har jeg vel kommet fram til et ferdig produkt.
Som vanlig skriver og snakker jeg veldig dårlige forklaringer, så den som skjønner den betan er god til å tyde babyspråk ;)
Det er stor sjanse for at dere som er på dikt.no på et eller annet tidspunkt faktisk skriver en tekst, av ymse sjanger.
Hva er ditt beste skrivetips til andre?:)
Den som har ordet i sin makt trenger ingen hær.:)
Tja, man kan vel ruse seg på andre ting enn alkohol. Natur, Gud og Jesus, narkotika, det er mye å velge mellom, poenget er at hvis man er påvirket av noe, et eller annet som forsterker, gjerne forvrenger, følelsene dine så kommer det ofte inspirasjon. For min del så har alkoholen også gitt meg kjærlighet, sinne, nerver, sjalusi og resten av følelsespekteret etter at rusen har gitt seg også, det er også inspirerende.
tenk nytt
heh, ja, det er en ganske lur ting å gjøre :)
Få ræva ut av døra, observer, ikke sitt og blogg om hva du spiste til middag. Les bøker.
dramamin
25-04-2006, 23:59
ole har eit poeng. eg for min del vil seie: tenk! tenk masse! tenk på alt mogleg!
Jeg har vel ikke noen tips å gi, men det jeg har erfart at er jeg ikke ekte i det jeg skriver, prøver å "tvinge ut" noe, prøver å skrive om noe som ikke omhandler meg selv uten de store ideene eller inspirasjonen blir resultatene ikke alltid så bra :P Det var nok ikke den store overraskelsen, men tenkte jeg skulle kludre det ned sånn uansett :)
LisaMari
02-05-2006, 10:59
Sørg for å ha en håndfull inspirasjon før du setter deg ned og skriver. Hvis du får flere ideer over mange dager, er det jo også lurt å skrive ned stikkord, enkelte ord, titler, setninger osv, og virkelig ta tak i det en dag du har inspirasjon og tid nok til å faktisk fullføre teksten. Inspirasjon er viktig. :)
Sørg for å ha en håndfull inspirasjon før du setter deg ned og skriver. Hvis du får flere ideer over mange dager, er det jo også lurt å skrive ned stikkord, enkelte ord, titler, setninger osv, og virkelig ta tak i det en dag du har inspirasjon og tid nok til å faktisk fullføre teksten. Inspirasjon er viktig. :)
Jeg skriver akkurat der og da jeg, når inspirasjonen slår til. Og da skriver jeg til hodet sier; ok, nå holder det. Også fortsetter jeg med det jeg holdt med på, og fortsetter på teksten neste gang hodet sier "skriv!" Funker fint det for meg - selv om noen ser litt rart på deg når du har lange, skrevne avhandlinger på kladdepapir med deg ut av eksamen...eller når du "bare må "huske" på noe" på telefonen mens du styrer med tunga for å kunne gå rett på fest...Livet er herlig ;)
LisaMari
05-05-2006, 12:32
;) Spontane tekster har jeg en del av selv faktisk. ;) Jepp, livet er herlig, Huldra.
Absolutt, det har jeg også.
Ikke alltid alt blir like bra, menmen :)
Slike tekster er det alltid deilig å skrive uansett godt eller dårlig materiale ;)
LisaMari
09-05-2006, 12:18
Absolutt, det har jeg også.
Ikke alltid alt blir like bra, menmen :)
Slike tekster er det alltid deilig å skrive uansett godt eller dårlig materiale ;)
:)
Det er vel ofte slik at jeg har en ide, en tittel eller et ord som jeg blir fascinert av, kanskje en slutt på noe, og så må jeg bare finne ut av hva som skal være rundt det. Som at jeg vet jeg skal lage ei helt ny kake, som ser veldig god ut for mitt indre øye, og så må jeg bare prøve å finne ingrediensene til denne
Og når man lytter til stormen, en klokkende bekk eller vinden som synger i ospekronene ( naturens egen regnlyd uten at man blir våt siden lyden bare høres som regn) må jeg skrive:)
Finn ein sang som gjer deg frysninga. Lukk augena ei stund, og mal so bilde med ordena dine.
Det sakl jeg etterfølge, skjønt alt gjort en del. Loreena McKennitt er inspirerende i så måte;)
Finn ein sang som gjer deg frysninga. Lukk augena ei stund, og mal so bilde med ordena dine.
Høres smart ut :D
Prøve engang
Kan vel si at jeg ikke er enig i det tipset om å ha med seg penn og papir.
Når jeg først begynner og tenke: "Oi, dette var så bar at det må jeg skrive ned"
så blir det som regel med at jeg bare får skrevet ned det.
Men viss ikke kan jeg tenke ut resten også
holybear
26-08-2006, 18:18
Legg deg tidlig.
Cenotaph
26-08-2006, 19:08
I alle dager! Ekte forfattere skriver om natten.
holybear
26-08-2006, 19:10
Stemmer det. 75% av all skrivingen min foregår i sengen.
Whisky, tobakk (Gul 3), rizla (blå eller sølv, evt Gizeh Silvertip), kaffe (sterk og litt råten, svart uten melk og sukker), askebeger, bok med ark til å skrive på, en god kulepenn (min favoritt er Parker), vann (til tider saft, men ikke brus), en godt utvalg med musikk (har 44 dager med musikk på shuffle, evt utvalgte favoritter eller album), en laptop i nærheten, lys nok til å skrive og lese i, helst mykt underlag, dog benker og vonde stoler kan også være behjelpelig i å få ut og ned på papiret det man ønsker seg. Å være trøtt hjelper også litt på til tider. Kafeer og puber er gode plasser, så vel som biblioteket, lesesaler og mitt eget rom/isolat. Busser er bra, tog fungerer, sosiale sammenkomster kan også fungere som en katalysator på en positiv måte. Flyet er ikke særlig gunstig vil jeg si, men har skrevet litt der og, fungerer men er noe med luften som ikke er dajs. Flykaffen er dog dugandes, så lenge man har vann også.
humaniac
28-08-2006, 23:46
I alle dager! Ekte forfattere skriver om natten.
som regel om natten jeg får driven, jeg og. hender jeg sitter oppe hele natten med en idé (resultatet er kanskje ikke alltid like heldig, men det har hendt)
WhoIsLikeGod
21-10-2006, 00:23
En morsom liten ting jeg har gjort innimellom for å få en ide om en historie er å gå til noen som snakker. Skrive ned noen av orda som de sier og få en ide ut ifra det su skrev ned. Dette kan ofte vise seg å funke bra, andre ganger ikke fullt så bra. :P
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.