Se full versjon : Reformen
Jeg har fått litt journalistblod i meg, siden jeg har fått avis som valgfag på skolen, jeg tenkte jeg skulle dekke fordeler og ulemper med den nye reformen.. Kom gjerne med info, og innspill :D
Det vil bli anonymt, og redigert ettersom jeg ser det nødvendig.
Savant the journalist - haha
På grunn av den nye reformen burde staten gi støtte til forlagene slik at forlagene kan kjøpe tilbake de gamle "nyeste" utgavene av brukte skolebøker, der standen på boken spiller en liten, men kanksje avgjørende rolle.
Dette vil føre til at grunnkurselever som plent blir nødt til å kjøpe noen eller de fleste bøkene helt nye får en garanti på å få solg bøkene sine i senere år, uansett om det kommer nye bøker i diverse fag. Og for avgangselever i år som alerede har brukt en formue på skolebøker får sikret dem solgt, siden de ofte er bøkene som brukes det siste året som er dyrest (etter personlig erfaring, og med andre venner som kilder).
Hvis elever får servert denne garantien kan staten lire seg unna presset som står på lønn_i_skolen prosjektet som de klager over at de lider av. Prosjektet som skulle øke motivasjon hos unge elever, kan enkelt bli erstattet av garantien for å få solgt bøkene sine så lenge de er i en viss stand.
Konklusjonen er jo egentlig enkel, Pengene går jo i omløp, for nye bøker vil bli hyppigere kjøpt, siden dette hever sjangsene for at de ser fine ut når en elev selger dem tilbake til forlagene. Avgiftene på bøkene går tilbake til staten, de slipper å tenkte på "lønn_i_skolen". Og alle, slik jeg ser det blir glade og fornøyde.
Og gleden av å ha nye bøker viser seg også å virke motiverende, altså det er en kanon-ordning.
-Jeg kan foresten legge til at en grundigere og mer saklig artikkel vil bli sendt til lokale aviser:) -jeg trenger abrenoen innspill for å se om noe må endres på.
Gleden av å ha nye bøker er motiverende? Jeg gleder meg over pensumlitteratur selv når det er kopiert opp på 76 kopiark som flyter rundt uten å henge sammen (doh) med bitteliten skrift for å få to sider inn på en, og en særdeles mørk og dårlig kopi.
*sukk*
jeg liker nye bøker, kjøpte en i dag:) Terry Pratchet - The Colour of Magic
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.