PDA

Se full versjon : Hva skal vi gjøre med det vi skriver?

Kasiopeia
02-04-2006, 19:54
Nå har jeg nettopp gått et ganske kort skrivekurs her på Kulturskolen vhor jeg bor. Der sa han hele tiden at når vi hadde skrevet en tekst, måtte vi ikke bare la den forsvinne i skrivebordskuffen, men gjøre noe med den. Få noen til å lese den, f.eks.
Men hvem kan lese noe sånt? Og, om en leser den, det er jo ikke stort å gjøre. om det er en du kjenner, sier de den er bra, og ingen andre har du muligheten til å spørre. Du kan jo ikke akkurat ta tak i første og beste på Karl Johan og be han/hun lese teksten din, fordi du ikke skal legge den i skrivebordskuffen.
Så, ja, man kan jo legge den ut her på dikt, men kan ikke si det er særlig mange som har lest mine tekster eller gitt noe tilbake melding, noe jeg tror ikke gjelder bare meg.
Så, hva skal vi gjøre med tekstene vi skriver, for at de ikke skal forsvinne i en hvilken som helst bunke papirer?

eirikws
02-04-2006, 19:57
Gje tilbakemeldingar til folk du sjølv tykkjer er gode til å skrive, spør høfleg (helst over personleg melding, og i alle fall ikkje i ein "les txten min plz (gla)"-kommentar) om tilbakemeldingar frå dei og du er i gang.

korrupt
02-04-2006, 20:01
Enig med Eirik. Prøv likevel å vente med å be om tilbakemeldinger så langt det går. Det holder som oftest å kommentere massevis av tekster : )

Kasiopeia
02-04-2006, 21:28
Lett for dere som skriver masse bra og gir tusner av kommentarer.. hehe, neida. Min skyld =)

Keisha
02-04-2006, 22:33
Prøv også å finne et felleskap. Har to gode venner som også skriver og vi har felles oppgaver og gode skrivekurs hvor vi er ærlige og kritiske mot hverandre:)

Lacuna
02-04-2006, 22:35
Jeg merker at jeg fikk mer kommentarer før. Da skrev jeg ikke spesielt bra, eller spesielt mye, men jeg gav masse kommentarer. Jeg var i slaget. Etter en stund med mye kommentering merker du at flere kommenterer deg tilbake også. Så kan du jo prøve å være aktiv i forumet. Gjør alt for at folk skal merke seg deg på siden.

Men. Det er ikke til å unngå. Nye brukere drukner ofte i de eldre brukerne. Fordi de ikke gjør nok ut av seg selv.

-Lalaith
03-04-2006, 10:53
det trenger ikke å ta så lang tid før folk titter innom tekstene dine, jeg var ikke lenge på siden før jeg hadde nye kommentarer hver gang jeg logget inn. nå for tiden kommenterer jeg veldig lite, og dessuten har jeg ikke lagt inn noen tekster på veldig lenge, og nå får jeg ingen kommentarer heller.

kommenter kommenter, og med innholdsrike kommentarer, ikke: å dette var bra- dette er fint, rørende eller lignende. gi grundige tilbakemeldinger, og du vil få dem tilbake.

Kasiopeia
03-04-2006, 12:49
Hehe, kunne gjerne gjort som Keisha sier, men jeg har ingen venner som egner s eg til slikt. hehh =)
Ellers får jeg prøve å være så aktiv som mulig, så kanskje folk innser at jeg eksisterer^^

Mamta
03-04-2006, 13:13
Om du syns det du har skrevet er så bra at resten av verden bare MÅ lese det(og du har en del tekster) kan du jo samle dem og lage e-bok på et eller annet forlag, legge ut på hjemmeside, evt. sende til et forlag så du kan få gitt ut bok.

Ellers er dikt.no en god plass (blant flere) å få tilbakemeldinger på tektene sine. Forutsatt at man selv gjør en innsats for å få andre til å lese (komemnter hva andre har skrevet.).

stianr
03-04-2006, 16:04
Det er noe som heter konstruktivt.
Be vennene dine om å lese, og plukke ut det de likte og ikke likte, det gjør jeg med mine venner og når jeg kommenterer deres tekster pleier jeg å finne mye feil, så nå får jeg ikke lov til det lenger :( :D

Kasiopeia
03-04-2006, 18:45
Be vennene dine om å lese, og plukke ut det de likte og ikke likte, det gjør jeg med mine venner og når jeg kommenterer deres tekster pleier jeg å finne mye feil, så nå får jeg ikke lov til det lenger :( :D

Stakar vesle ^^ Men, som sagt har jeg ingen venner som egner seg til slikt. Enten gidder de ikke lese, eller så sier de bare den var bra.

i_dass
03-04-2006, 18:51
da er det bare å kommentere i vei, så får du se at folk legger merke til deg og kommenterer tilbake på dine tekster...

Keisha
03-04-2006, 23:17

Hehe.. Det gjelder å ha en balanse mellom ros og ris tror jeg. Det er alltid et eller annet godt å finne i en tekst. Det gjelder å være ærlig. Skrivefelleskap er gøy og utviklende:)

regnkyss
06-04-2006, 20:25
Jeg foretrekker å dele tekstene mine med andre, såfremt det ikke er skoleoppgaver.

dramamin
06-04-2006, 21:12
du skal spare på det, til du vert betre å skrive, så skal du lese det og verte flau over kor dårleg du ein gong var til å skrive. det gjorde eg. det set dette med alder, skriveerfaring og slikt litt i perspektiv. seier eg, i fare for å kjenne meg endå eldre.

tinti
26-04-2006, 19:30
Eller du kan jo sende en av de tekstene du har fått gode kommentarer på av andre, eller som du synes er bra selv, til aviser eller liknende. Er du heldig så kommer den på trykk :)

i_dass
26-04-2006, 20:07
Eller du kan jo sende en av de tekstene du har fått gode kommentarer på av andre, eller som du synes er bra selv, til aviser eller liknende. Er du heldig så kommer den på trykk :)

hadde du lest hele tråden så hadde du visst at den som startet tråden ønsket flere kommentarer og det er derfor han/hun spør hva man skal gjøre med det som blir skrevet... og da blir det jo vanskelig å velge ut de som man har fått gode kommentarer på hvis man ikke får noen...
men jo, et helt greit forslag... selv om sjansen for refusjon er meget stor...

tinti
26-04-2006, 20:26
hadde du lest hele tråden så hadde du visst at den som startet tråden ønsket flere kommentarer og det er derfor han/hun spør hva man skal gjøre med det som blir skrevet... og da blir det jo vanskelig å velge ut de som man har fått gode kommentarer på hvis man ikke får noen...
men jo, et helt greit forslag... selv om sjansen for refusjon er meget stor...
Det er sant. Men det er forskjell på å ikke få kommentarer i det hele tatt og på å "ikke få særlig mange". Så joda, jeg har nok lest hele tråden :) Men joda, det er sant at det blir jo litt vanskelig å plukke ut tekster en får bra kommentarer på om en ikke har så mange tekster som er kommentert/ eller om man ikke får så mange kommentarer :)