Se full versjon : Når får du mest inspirasjon?
jeg og to skrivevenner snakket sammen i går om inspirasjon og jeg lurer bare på når dere får mest av slikt.
jeg får ofte inspirasjon ute i naturen eller også når jeg er på reise ( elsker å reise) . Om natten er også skrivelysten der og da er det lurt med skriveboka ved sengekanten:)
Så er det selvsagt naturen rundt oss og menneskene jeg møter, samt steder jeg har vært. Jeg tror alt vi opplever farger oss og jeg ser frem til å fortsette denne skrivereisen sammen med menneskene i livet mitt og de stedene og menneskene jeg ikke har opplevd ennå.
Så del med oss, når får dere gløden eller ånden over dere?:)
Naturen. Rolig drømmende musikk. Det å ligge våken på natten å høre regnet plaske på taket.
når jeg er som mest alene, det vil si mange uker i strekk (alene = hverken venner eller kjæreste i nærheten. ja. jeg vet, jeg lever et stusselig liv:(), for da spinner tankene ekstra, og jeg tenker på ting jeg ikke tenker på ellers. eller, det er ikke sant. jeg lar meg selv tenke på ting jeg tenker på ellers, men ikke gidder å tenke fullt ut.
Om natta & etter å ha lest en bok.
inspirerende å høre hvordan dere får inspirasjon:)
Var på vei hjem fra venn nå og gikk gjennom nattetåke, skau og kubeiet. Blir skriving av det:)
som ludvig seier, musikk kan ha mykje å seie. eller kan andre ting vere viktige for at eg skal bli 'inspirert'. at eg har det kjipt kan vere innverkande. å lese andre sine tekstar er ein fin ting. å oppleve fantastisk flott natur, som eg tykkjer vi har mykje av i Noreg, er stort. og når eg føler nærveret av noko(n) større enn meg sjølv. som eg særleg gjer når eg er ute i naturen. : )
Det glemte jeg å skrive( eller kanskje det er så opplagt og en del av meg at det bare er der og virker;) , . Nærheten av Gud i alt og særlig naturen eller mitt hjerte er en stor kilde til inspirasjon:)
Jeg får inspirasjon av ca. alt egentlig. Musikk, bøker, natur, byliv, fraser som helt randomly detter i huet på meg - selv pensum gir inspirasjon. Men tror det er mer fordi jeg har trent meg opp til å alltid skrive, uansett hvor mye tull som kommer ut (til slutt kommer noen gullkorn) - uten å vente på inspirasjonen. Nå har det blitt lettere å få inspirasjon rett og slett, det har vært en god sirkel. Ser potensielle historier/dikt i det meste. Har litt abstinenser nå i eksamensperioden, da jeg har gitt meg selv forbud mot å skrive ... man gleder seg til sommeren ja.
(PS: gode tråder Keisha! Det trengs flere tråder om skriving på et forum til en skriveside)
holybear
20-05-2006, 14:28
Får inspirasjon når jeg har funnet ut noe. Sangtekstene osv kan sees på som referater.
(Faen, nå spiller han jævel over gata Walk of Life igjen!)
toby christ
20-05-2006, 16:49
Alt som påvirker eller fremkaller følelser gir meg lyst til å skrive, fortelle og tenke dypere over ting.
Inspirasjonen kan treffe meg når som helst egentlig, selv om jeg sitter og daffer og er lut lei skolen. Bare en eneste tanke på avveie vekker lysten til å vite mer, og når jeg tenker mer så føler jeg mer, hvilket i seg selv er ganske hendig. ;)
(PS: gode tråder Keisha! Det trengs flere tråder om skriving på et forum til en skriveside)[/QUOTE]
Tusen takk skal du ha:)
Jeg får inspirasjon av flyplasser, naturen, barn som gråter, gutter(:p ), regnvær, lange gåturer uten mening osv. Tror egentlig alt kan gi inspirasjon hvis en bare er flink til å ta den til seg(noe jeg sliter med).
-Renate
Tordenvær ( men det er egentlig det samme med all natur) Avhengig av naturen:)
Tordenvær er absolutt inspirerende. Alle naturens ekstreme påfunn er inspirerende.
Tordenvær er absolutt inspirerende. Alle naturens ekstreme påfunn er inspirerende.
ja og også naturens ro:)
Det føles som jeg får mest inspirasjon til tider da jeg ikke har mulighet for å skrive den ned. Ellers så får jeg inspirasjon sikkert som de andre her.
jeg er enig med daeira om at det er noen fine tråder du har laget, Keisha.
jeg vet ikke hva jeg får inspirasjon av, jeg føler bare innimellom at jeg MÅ skrive. og det er ikke nødvendigvis en idé der og da som får meg til å skrive, jeg bare skriver også kommer historien etterhvert...
men mange feil har det vært, og det er bra! for feil er det man lærer mest av :D
Nå ble jeg fryktelig inspirert. Alle sanseinntrykk, opplevelser og erfaringer stimulerer skaperevnen i mennesket. Men det er evnen til refleksjon og bearbeidelse av erfaringer og inntrykk som inspirerer til å skape et kreativt utrykk i form av ord eller bilde osv. "Et barn har hundre språk" er fritt oversatt mottoet til en "gjeng" pedagoger i Reggio Emilia i Italia, og det har jeg adoptert. Barn er kreative hele tiden, men etterhvert som vi vokser opp, glemmer vi dette. Men vi har hundre språk!
Altså, alt jeg tar inn av musikk, natur, bilder og erfaringer/opplevelser mm. er potensielle inspirasjonskilder. Men det er når jeg har (eller tar meg) tid til å la det synke inn at skrivelysten kan overmanne meg. Når jeg tar et bad f.eks., bobler det formelig talt av idèer, så hvis jeg ikke har skrivesaker ved badekarkanten, skynder jeg meg å finne det frem i etterkant. :)
Faktisk nå, når jeg sitter aleine og ser ut på jordene og stjernene mens jeg skriver og hører på musikk:)
LisaMari
22-05-2006, 12:08
får inspirasjon av regnet, om natten når det er stille overalt, untatt i mitt eget hode, får inspirasjon av herlige dager, og av triste dager, hvor alt kjennes ekstra tungt. får også mye inspirasjon av steder, nye mennesker, nye samtaler og slikt. naturen er også en inspirasjon for meg.
LisaMari
22-05-2006, 12:08
og musikk da, deilig musikk, selvfølgelig.
Høstbarn
22-05-2006, 14:54
Blir inspirert av tilfeldige setninger, veldig... En bortkommen setning oppe i mitt eget hode som jeg ikke husker å ha satt til verden, eller aller helst noe fra en annens munn. Veldig meningsløst, eller veldig meningsfullt, er bra, men alt er mulig, det kommer bare an på øyeblikket.
Ellers er det de merkeligste og mest logiske ting som gir meg inspirasjon. Naturen, fin musikk, eller rett og slett air refresheren som sto på kommoden i klasserommet da vi hadde tentamen. Paradoksalt er bra:)
Men som så mange sier kommer inspirasjonen nesten alltid på de merkeligste tidspunkt, og ikke akkurat når vi trenger den mest. Jeg har norsk skriftlig eksamen i morra, og må skrive en sakprosatekst på nynorsk om rettferd. Og jeg som bare vil skrive noveller nå:(
Inspirert av menneskene jeg møter også og skjebnene de spinner:)
i det siste har cognac-flaska jeg fikk til bursdagen vært en lifesaver.
men stort sett blir jeg inspirert av mennesker som spyr i kollektivtrafikken. de fortjener mer credit enn vaskehjelpene gir dem.
Cenotaph
27-05-2006, 04:03
[QUOTE=Ainra]Det føles som jeg får mest inspirasjon til tider da jeg ikke har mulighet for å skrive den ned. [QUOTE]
Co-sign.
i det siste blir jeg inspirert rett etter jeg har lagt meg, eller når jeg er ute å går i regnet og vinden som har vært her i det siste.. for det meste i upassende situasjoner, når det gjelder skriveinspirasjon, jeg jobber stort sett hele tiden med noe "kunstnerisk" da det ikke er mye annet å finne på her, og det er jo det jeg studerer.
Min Muse er veldig impulsiv og spontan, liker ikke bry seg så mye med meg, mine gjøremål eller mine lyster...
Som så mange andre kommer også min inspirasjon den siste tiden når den ikke skal. Eksamenstiden bør ikke være skrivetid. :(
Nynorsk ispirerer deg? Spennende:)
når jeg opplever spesielt sterke følelser. i alle fall så lenge de er i startgropa, før jeg blir altfor lei av dem.
og når jeg er trøtt. sånn virkelig overtrøttrøtt.
og selvfølgelig når jeg har noe helt annet å gjøre enn å skrive.
Jeg kan få inspirasjon av det meste. Mest for jeg det fra natur, bilder, mennesker og ord. Her om dagen så jeg på et tre, og bang, der hadde jeg ei novelle, som jeg ble fornøyd med og.;)
Så jeg har ikke noe fasit svar egentlig.
For det også ofte rett før jeg prøver å sove.
Lurer på hvorfor alle blir inspirert når de prøver å sove :P Sikkert fordi tankene har tid til å slappe av da ... høres logisk ut iallefall
Jeg blir inspirert av musikk, artige titler jeg ser her inne, naturen, og myyye mer :) Av og til bare popper det opp uten grunn også :)
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.