PDA

Se full versjon : Sjangeren "tanker"

IceRose
24-02-2004, 13:29
De som snakker høyest, sier at de ikke vil ha sjangeren "tanker". Andre er stille og skriver tanke-tekster.

Starter avstemning fordi jeg er nysgjerrig.

Jeg er en av dem som IKKE vil ha sjangeren der, fordi den fører til masse søppel. Mesusah påpekte at det ER en reel sjanger. Jo, men brukerene på dikt.no klarer ikke å håndtere den sjangeren. Og da mister den vel litt sin rolle?

Hrafn
24-02-2004, 13:40
jeg er klar. og snakker høyt... =)

tanker er den sjanger, sammen med 18+, som mest er med på å dra ned sidens kvaliteter og seriøsitet.
Det finnes et hav av dagboksider på nettet man kan legge ut dagbok-tanker i. Og 18+ er helt malplassert som sjanger på et nettsted hvor snittalderen er under 18. Den blir brukt som en tøysesjanger for kvisete smågutter i stor grad.

jeg vil også mene at verken 18+ eller tanker er sjangere i den forstand. Uansett hva mesusah sier. Det er tanker - også når det kommer ned på papiret - og ikke en tekst. Tanker medfører en lavere terskel for selvkritikk i forhold til hva en legger ut. En del legger muligens ut diktene sine under tanker pga. usikkerhet - og da er det bedre at de "tvinges" til å legge diktene under dikt - eller annen mer passende sjanger. Tanker som egen sjanger oppfordrer dessuten folk til å skrive ting som havner innenfor den "sjangeren" og dermed legger ut en større mengde unødvendige tekster. Dikt.no bør og skal være et skriveverksted i første omgang, deretter en slags oppslagstavle hvor man kan lese hverandres tekster, og til slutt en slags skrivebordsskuff (men vi har også en funksjon kalt inaktive tekster - det er der skrivebordstekstene skal ligge siden andre folk ikke skal rote og snoke i skuffen, men jeg tror mange har misforstått det når Gunnar har laget den teite logoen: Din skrivebordskuff på nettet. (Undergraver funksjonen som skriveverksted imo.)

Altså - Fjern tanker og 18+. Dette er særdeles viktig og bør gjøres så snart som mulig. (Mange andre endringer kan også hjelpe på, men akkurat denne endringen ser jeg på som en av de mest prekære akkurat nå)

- Hrafn

Lacuna
24-02-2004, 13:40
Jeg er sikker på at mesusah har rett i det han sier, men samtidig går det lang tid mellom hver gang man finner noe bra under den sjangeren. Det vil alltid være_noen_som kan levere noe bra, men det er så få av de. Det er for mange som tror dette er en sjanger for dagboktekster, interne spøker og frustrasjonstekster om da man så Per kysset Kari selv om man likte han. De fleste tekster kan uansett falle under en annen sjanger, i værste fall diverse. Tanker har blitt for useriøst.

Hrafn
24-02-2004, 13:47
om "tanker" er en egen sjanger eller ikke kommer litt an på om man definerer tanker som en teksttype. Jeg gjør ikke det. Jeg vil våge å påstå at tanker er en stilform, som igjen muligens kan nyttes effektivt under andre sjangre, men det er for svevende til å bli kalt en sjanger i seg selv, da det ikke er noe som kan definere det som en egen teksttype.

Sjanger

Begrepet sjanger er synonymt med teksttype. De skjønnlitterære sjangrene er for en stor del bundet til bestemte tradisjoner og konvensjoner. En vanlig inndelingsmåte omfatter dramatiske (for eksempel tragedie, komedie), episke (for eksempel roman, novelle) og lyriske (dikt, vise) sjangrer. Men det har også utviklet seg en rekke blandingssjangrer (dramatiske eller episke dikt osv.). De ikke-skjønnlitterære sjangrene, derimot, er langt mindre tradisjonsbundne. Alle de språklige valg som skriveren gjør ut fra en kontekst, vil også innebære sjangervalg.

(hentet fra skolenettet)

- Hrafn

Anonymous
24-02-2004, 19:28
enig med hrafn jeg.

klubbo
24-02-2004, 19:56
vekk vekk

Helge
25-02-2004, 12:02
Jeg er for å ha tanker der, men gjøre reglene strengere, og åpnere for
oss når det gjelder sletting. Men ingen forstår vel egentlig hvordan jeg
mener dette, har jeg følelsen av.

Vil henvise til tekstene jeg har lagt ut under "tanker" som jeg ikke føler
kan legges ut under noe annet, men jeg er tilbøyelig til å legge de under
diverse om "tanker" forsvinner, noe poll'en ser ut til å ville.

:)[/u]

Savant
26-02-2004, 18:42
jeg vil gjerne komme med et poeng som Aratar "mesusah" kom med på det gamle forumet.

Sjangrer som ikke er tradisjonelle som dikt, noveller osv, har en større virkning på nysjerrigheten til brukerene. OG når de ser 18+ og "tanker" vil de gjerne skrive en tekst som passer der, som med haiku, litt uvalig sjanger dog mye bra haiku'er og dessuten er det en diktform. Det mesusah sa engang jeg fåreslo noen sjangrer for å filtre bedre mellom kuttere-seriøse- og -kjærlighet'erne, (som egentlig ikke var mye til forslag) svarte han noe lignene;

At hvis en sjanger opprettes vil de fleste prøve den, det ble også sagt under diskusjonen om "kutting" sjangeren. Hvis brukerene ser denne sjangeren føler de at det blir normalt å skrive en tekst der. Og man skal ikke oppfordre til å skrive feks. kuttetekster (serlig ikke da det ikke er lov følge reglementet).

mye av det samme går for denne sjangeren, folk kan skrive og har alerede skrevet rene tanker før selve sjangeren kom. Og da gjorde de det for de hadde rare tanker og filosfiske idèer. Nå ligger det tanker om "liker han meg" etc. Dette er crap som jeg klarer meg fint uten, det blir også for personlig, og hører ikke hjemme her.

Hvis du mesusah mener å ha sagt noe annet må du gjerne korrigere meg, for jeg klarte ikke finne logger fra det gamle forumet..

Jeg klarer meg vanvittig bra uten sjangeren "tanker"
jeg vil heller oppfordre til å legge under diverse med egenkom. "noen tanker bare"

peas
04-08-2005, 00:29
e d noe som ikke er tanker da ?

+ er det mange rare tegn i innleggene her eller er det bare meg eller pcen ?

pho_
04-08-2005, 01:52
om alt er tanker er et definisjonsspørsmål. ja, det er rare tegn, les annonseringen på genereltforumet. ikke bruk :?: og :!: med mindre det er en greie. det er bare forferdelig irriterende og de ikonene burde brennes.

peas
04-08-2005, 02:45
om alt er tanker er et definisjonsspørsmål. ja, det er rare tegn, les annonseringen på genereltforumet. ikke bruk :?: og :!: med mindre det er en greie. det er bare forferdelig irriterende og de ikonene burde brennes.

...gjort...fra min side ihvertfall...egentlig enig...smilies suck...vi bruker ord...og tanker...ja d e et håpløst definisjonsspørsmål...

...men alt ER tanker...d e helt sant...

pho_
04-08-2005, 19:12

...gjort...fra min side ihvertfall...egentlig enig...smilies suck...vi bruker ord...og tanker...ja d e et håpløst definisjonsspørsmål...

...men alt ER tanker...d e helt sant...

hva med ... jo hvis man krangler på det er faen meg fysikk bare tanker og.