dikt.no forum  

Gå tilbake   dikt.no forum > Generelle forum > Jobb og utdanning
Registrer Hjelp Medlemsliste Kalender Marker forumene som lest

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-04-2010
bresjnev12 bresjnev12 is offline
Vanlig bruker
Fersking

Blei medlem: Apr 2010
bresjnev12 is on a distinguished road
Standard Passer jeg som Jurist?

Jeg lurer på om jeg passer som jurist, med tanke på mine kunnskaper. Jeg har delt inn i klassene Dårlig, Medium, God og Veldig god,

Matematikk: Medium
Historie: Veldig God
Geografi: Veldig God
Samfunnkunnskap: God
Norsk: God
Natur og miljø: Medium
Gymnastikk: Dårlig
RLE: Dårlig
Kunst og Håndtverk: Medium

Jeg lurer helst på svar fra proffesjonele, eller folk som har igjennomgått dette. Men er alltid åpen for nye.

Jørgen
Svar med sitat
Gammel 13-04-2010
Trym sin avatar
Trym Trym is offline
Administrator
Dikt.no-veteran

Blei medlem: Mar 2008
Trym is on a distinguished road
Standard Sv: Passer jeg som Jurist?

Ut frå dei faga du viser til her, ser det ikkje ut som om du har komt lengre enn ungdomsskulen. Om du vurderer å bli jurist vil eg tilråda deg til å ta rettslære som valgfag på vidargåande. Rettslære er kjekt for dei som har interesse av lov og juss.

Når ein veljer kva ein vil studera, og gå vidare med, bør ein fokusera på kva ein likar å gjera. Kva er intresangt, og kva tykkjer du er kjekt å holda på med. Ein kan vera dårleg i f.eks natur og miljø, men vera sykt intresert i elektriske straumningar, og elektro-teknikk - som berre er ein mikroskopisk del av faget. Tenk snevert. Eg veit det kan vera vanskeleg, og det er eit veldig generelt råd. Men det er god hjelp for mange.
Gammel 15-04-2010
regndag regndag is offline
Vanlig bruker
Fersking

Blei medlem: Sep 2009
regndag is on a distinguished road
Standard Sv: Passer jeg som Jurist?

Sitat:
Opprinnelig skrevet av bresjnev12
Jeg lurer på om jeg passer som jurist, med tanke på mine kunnskaper. Jeg har delt inn i klassene Dårlig, Medium, God og Veldig god,

Matematikk: Medium
Historie: Veldig God
Geografi: Veldig God
Samfunnkunnskap: God
Norsk: God
Natur og miljø: Medium
Gymnastikk: Dårlig
RLE: Dårlig
Kunst og Håndtverk: Medium

Jeg lurer helst på svar fra proffesjonele, eller folk som har igjennomgått dette. Men er alltid åpen for nye.

Jørgen

Hei. Jeg er jusstudent. Du er ung, går jeg ut i fra og kanskje ikke ferdig med videregående. Hadde vært lettere å svare på spørsmålet ditt hvis jeg hadde den tilleggsinformasjonen.

RLE vet jeg ikke hva er en gang, så ser bort i fra det.

Det viktigste utgangspunktet ditt for å gjøre det bra på jussen, er gode språkkunnskaper, et anlegg for å jobbe systematisk og en vilje til å dedikere store mengder tid og person til å "være" en jusstudent. Jus er ikke som samfunnsfagstudier og bachelorer, det er et profesjonsstudie. Kravene til hva du skal lære kan fortone seg som overveldende.

Jussen er en helhetlig studieretning, du må føye deg inn i en stor mengde studenter med samme faglig interesse for deg, masse forelesning og kurs og innleveringer. For noen vil dette høres litt skummelt ut, for andre er dette kanskje hva mange trenger for å føle at de deltar i eget liv.

Jeg mislyktes i å følge opp første forsøk på å ta 1 avdeling fordi jeg trodde jeg bare kunne le meg gjennom det sånn som jeg lo meg gjennom videregående osv. Innså etterhvert at man må "bli" en jusstudent. Det å delta i det sosiale, være en del av kollokviegrupper og å tenke på å være så aktiv som mulig er det som forandret meg fra å mislykkes til å gjøre det mye bedre.

mvh
regndag

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke legge ved vedlegg
Du kan ikke redigere innleggene dine

vB code er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML-kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. No er klokka 08:48.